Forum

Forespørgsel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 10. oktober 2009 kl. 9.51

Hej.

Hvordan er det lige, jeg finder gamle emner (der har været behandlet i Forum) igen?

jeg har af og til prøvet med et søgeord, men det er ikke lykkedes at finde frem til jeg søgte.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 18.12

Hvis du søger via søge funktionen kan du få flere muligheder, men hvis ikke der har været skrevet noget om emnet finder du det ikke

Hvad søger du?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 10. oktober 2009 kl. 19.55

Hej Søren! Bl. a genopfriskning af, hvordan man klargører og opbevarer Dahlia knolde vinteren over. Jeg har såmænd været inde på Dahlias hjemmeside, men blev ikke så meget klogere.

Ja, så var der lige problemerne med at flytte en Syrisk rose, der mistrives. Har læst om det, men fik ikke lige printet det ud til senere brug!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 20.04

Jeg har lige skrevet om det i den der hedder geoginer, prøv lige og se om du kan bruge det ellers vender du tilbage.

M.h.t at fjerne en syrisk rose, så er det bedst ny hvor bladene er ved at falde af. Sørg for at få så mange rødder med.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2009 kl. 20.26

Du skal have så meget af jorden af og så skal du opbevares frostfrit men ikke varm for så vil de vokse videre. Allerhelst omkring 5 grader.

Opbevar georgineknoldene i flamingokasser

Jeg opbevarer mine georgineknolde i Årstidernes flamingokasser til kød og fisk.På den måde beskyttes knoldene mod kulden, holder på fugten og flamingokasserne bliver genbrugt til noget fornuftigt.

Kasserne har låg, der slutter tæt- jeg prikker par huller i bund og låg og lægger lidt spagnum i bunden. Hver kasse kan rumme ca. 1 knoldklump. Jeg dækker med spagnum, inden låget sættes på. Indtil det bliver rigtigt vinter står de i udhuset, men når frosten rigtigt bider, flyttes de ned i en ret kold krybekælder. Sidste år overlevede alle knoldene trods en rigtig kold vinter.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. oktober 2009 kl. 21.10

Man kan opbevare Dahlia knoldene på mange måder. Jeg er så heldig at have nogle træ æblekasser. Spuler jorden af knoldene og lader dem tørre et par dage, lægger dem i æblekasserne (uden spaghnum) og så ind i bryggerset hvor de passer sig selv til foråret. Ved juletid sprayer jeg lidt vand over knoldene så de ikke helt udtørre. Den procedure har jeg brugt i mange år.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 11. oktober 2009 kl. 13.18

Hej. Tak for svarene til Søren og Mogens. Til Søren, jeg så først efterfølgende dit svar vedr. opbevaring af Georginer. Men da havde jeg fået skrevet,mit spørgsmål. er der noget om. at man skal lade et stk stængel blive sidden på, når man sætter dem til opbevaring?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 14.22

Ja, bare ca. 5 cm.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 11. oktober 2009 kl. 14.48

Ja det ville være en god ide, selvom den vil visne hen. Det er mange vigtigt at man ikke får for mange sår da det kan give råd.

Nyt svar til emnet »Forespørgsel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forespørgsel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider