Forum

Nattefrost.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. oktober 2009 kl. 22.28

Natten til den 13. oktober 2009 kom den første meteorologiske nattefrost til Danmark. Det er – sjovt nok – præcis på den dato, hvor frosten i gennemsnit har ramt landet de seneste ti år.

kilde: DMI.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 13. oktober 2009 kl. 23.35

Den ramte også min bil hvor den har ramt de sidste ti år :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 14. oktober 2009 kl. 7.55

Og tænk sig, det var galt igen her til morgen...præcis på den dato, hvor frosten i gennemsnit har ramt landet på anden dagen de seneste ti år.

Sjovt ikke.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2009 kl. 10.42

Jeg har ikke fået frost i følge mit termometer, men ned til 1 plusgrad. Det vare ikke længe før jeg skal ud og pakke planter ned. Jeg syntes lige at det har været sommer...

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. oktober 2009 kl. 11.43

Vi kom lige under frysepunktet og nåede da heldigvis, at høste æbler og rødbeder inden. Kan kun anbefale rødbede tzatziki. Smag af sommer på kold dag.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. oktober 2009 kl. 14.01

Her nåede vi ned på 0 gr. i 2m. højde men minus 1.2 i græshøjde, har gravet engletrompeterne op og taget dem ind, nerium kan tåle en del frost og må vente til det virkelig bliver vinter.

Mvh. Svend Høst

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Olesen., 14. oktober 2009 kl. 17.25

Jamen så kan de godt udsætte klima topmødet, når frosten er kommet samme dato i 10 år.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. oktober 2009 kl. 11.17

Rødbede Tzatziki – lyder Lækkert– har du en opskrift?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 15. oktober 2009 kl. 11.27

Mine Georginer har fået to nætter med nattefrost. Desværre opdagede jeg ikke den første, men den næste har vist været ret slem. Jeg skar et par af rødderne igennem for at se om de havde lidt skade, og det har de måske. I al fald var de glasklare at se på. Bladene på planterne havde ellers den rigtige grønne farve, og ikke den meget mørke som jeg har læst er kendetegnende for en frostskadet plante.

Skal jeg være nevøs for om knoldene kan overleve?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 15. oktober 2009 kl. 16.55

Hej. Jeg tror bestemt ikke at de har taget skade. Mange af mine sidder stadigvæk i jorden. Men blomster og blade er blevet brune. Dem jeg nåede at grave op i går var fine. Nu skal resten bare graves op, tørres godt og så ned i kælderen til næste forår.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2009 kl. 19.10

Hej Flemming.

Et par gange har jeg ikke nået at grave mine Georginer op inden frosten. Hvis knoldene er blevet bløde og snaskede er de færdige.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2009 kl. 19.26

Nattefrost og jordbær.

Har lige spist de sidste dejlige jordbær af sorten Ostara selvom det var let frost i nat. Planterne blev købt i Rema i forsommeren og har givet fine jordbær hver dag lige til nu. Ikke det store udbytte pr. plante men dejlig smag. Kan andre jordbær sorter give bær så længe og lige til frosten ankommer.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming, 15. oktober 2009 kl. 20.39

Hej Mogens

De var faste at føle på da jeg tog dem op, men de var klare i kødet når jeg skar i dem. Nu har jeg sat dem under en ordentlig dyne gammel hø i et skur. Desværre har jeg ikke mulighed for at tørre dem inden, men det går forhåbentlig alligevel. En god ven giver dem frostfrit husly vinteren over, så det er kun et midlertidigt ophold.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. oktober 2009 kl. 21.03

Flemming.

De tyder på at de har det godt nok. Det bedste er at spule jorden af og lade dem tørre en dag i solen (uden frostvejr) eller lade dem tørre indendørs, ellers kan du risikere at de mugner. Inden de kommer i husly hos din ven, må du lige få så meget jord af som muligt.

Nyt svar til emnet »Nattefrost.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nattefrost.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider