Forum

Hvilke planter gror godt i sten gabioner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marina Nørby, 2. november 2009 kl. 22.47

Jeg har bygget en læ mur rundt om vores terrasse, bestånde af stålnet med store sten i. Hvilke planter kan gro direkte på gabion muren med en minimal mængde af jord / muld mellem stenene i muren.

Med andre ord ønsker jeg at bevare en del af det rustikke look som stenee giver, se eventuelt på følgende link
www.wct.dk/default.asp?Action=Details&Item=406
samtidg med at muren er delvis begroet af planter. Jeg er ikke interesseret i at fjerne fliser for at etablere bede til slyngplanter som kan gro op af væggen.

Lad mig høre om der er nogen der har gjort sig erfaringer eventuelt med gamle stensætninger.

Mvh
Marian

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sørensen, 25. juni 2010 kl. 14.14

Hej Marian

Så lige dit indlæg fra nov-09.
Vi har bygget noget lignende med præfabrikerede gabion net.

Vi har benyttet Efeu som plantebeklædning. De gror som en i h ... og klæder muren virkeligt godt. Andre slyngplanter vil nok også være velegnede.

I midten af muren (ca. 10cm)har vi en blanding af træflis og jord, og yderst på begge sider (ca. 20cm i hver side) af muren, har vi sten på ca. 6-20cm i forskellige farver.
Gabion muren er 0,5m br. Det er en standard enhed, som du bl.a. kan få hos www.wct.dk/default.asp?Action=Details&Item=406
Total højden er 1,5m, hvoraf ca. 0,2m er under niveau, Vi gravede ganske enkelt en rende på 0,5m br. og 0,2m dybde ved opsætningen. Det giver ekstra stabilitet, og der er en fin måde at finjustere højden, idet gabionerne kun fås i spring på 0,5m.

Hvis du er interesseret, mailer jeg gerne et par fotos.

nvh
Peter

Nyt svar til emnet »Hvilke planter gror godt i sten gabioner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke planter gror godt i sten gabioner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider