Skrevet af: Rasmus Offersen, 9. november 2009 kl. 23.05
Jeg er blevet den heldige ejer af et hus på landet med et vænge, hvor jeg har tænkt mig at holde nole få får. Jeg kan vældig godt lide det engelske landskab med dets mange fritstående træer og vil gerne plante et markant træ – eller nogle få sammen, der kan udvikle sig til et smukt sted, som dyr kan søge skygge under.
Da jeg har lidt bier må det gerne være et træ, der producerer nektar til bierne. Er der andre alternativer end lind og hæg og hvis ikke, skal det være storbladet lind eller småbladet? Der synes at være lidt uenighed om hvilket der er det bedste for bierne.
Jeg håber nogle kan give et godt råd og takker på forhånd for bidrag.
Mvh
Rasmus Offersen
Skrevet af: Lone Brems, 10. november 2009 kl. 10.00
Hej Rasmus Offersen
Det lyder som om, du først og fremmest må tænke videre i æstetisk retning og have den virkelig lange tidshorisont i fokus.
Vær nysgerrig om landskabets øvrige elementer og vækstforholdene. Det er vigtigt for kommende generationer at der står et træ / nogle træer som kan trives og udvikle sig til en flot skulptur – det kan blive afgørende for om træet får lov at leve i hundreder af år, som mange træer jo er i stand til.
Størrelsesforholdet på det udgroede træ må også tænkes med – her må du indkredse, hvad der passer ind i forhold landskab og til bygninger i nærheden.
Andre forslag end de to du allerede har kig på, kunne være fuglekirsebær, kastanie eller store arter af pil – alle hjemmehørende gennem tusinder af år i Danmark.
Trækkilderne for dine bier er jo nødvendigvis mange flere end et enkelt træ / nogle få træer. Mere inspiration kan findes i den nye udgave af Biplantekalenderen (2007) – se mere info på www.biavl.dk.
Rigtig god fornøjelse med at forme de omgivelser, du nu er blevet den heldige bruger af!
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 10. november 2009 kl. 10.12
Hej Rasmus.
Som gammel biavler var det planter som bl.a pil, der både giver pollen og nektar en plante, der kan anbefales. Kastanje, ahorn, tjørn mv er også gode og man kan ofte finde dem som små og selvsået planter hist og her. Linden er også god, men den kræver end del varme før den rigtig giver nektar.
Men eller er der solbær, hindbær, æbler og pærer.
Hvis du søger på Danmarks biavler forenings hjemmeside kan du finde nogle flere planter/træer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.