Forum

Årets Plæne!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tommy Kaae, 21. november 2009 kl. 20.55

For på forhånd at fjerne eventuelle misforståelser, så er ovenstående et seriøst
bud på en favorit til årets plæne, der er ikke skyggen af ironi eller andet i
dette udsagn. Jeg har med vilje ikke skrevet ”græs”- plæne, men nøjes med plæne,
for dette er netop pointen i mit budskab. Græsplæner er jo noget af det mest
kedelige i en have, en regulær græsplæne er ligeså inspirerende, som et
stormagasins p-plads efter lukketid, farven er bare ikke sort men grøn.

Hvem der egentlig opfandt græsplænen i den form, den har i dag ved jeg ikke, men
har på fornemmelsen, at det er en sexual-forskrækket engelskmand. Hvordan det
så er gået så galt, her i det ”frisindede” Danmark vides ikke, men et eller
andet er der gået galt, for de fleste af de plæner jeg støder på, når jeg
bevæger mig rundt i området er ørkesløst kedelige og uinspirerende. Hvordan kan
det være, at vi lader os styre af denne kedsommelige lemminge-effekt, vi gør som
naboen vi sår noget græs, for det skal der jo til?? Eller skal der? Ikke nok med
at der sås græs i lårtykke stråler rundt i DK, så er mange af de græsser, man
sår, græsarter, som ikke er hjemmehørende her i landet, men fra USA oa. Det er
ikke bare kedeligt, men også et tab af oprindelige danske græsser, som er
tilpasset til vort land.

Det ville være rart, hvis den enkelte haveejer tog et bevidst valg og anlagde
haven efter sine eller familiens egne idéer og præferencer, så ville det måske
blive spændende, at bevæge sig rundt og se, hvad man nu kan se fra stier og
veje. Hvad med at lade de planter, som nu vil indfinde sig af sig selv indtage
haven, hvad med at lave en blomstereng, hvad med at lave en ujævn overflade grav
en gryde eller lav en udsigthøj, et vandhul, et sanddynge, der kan være så meget
andet end græs, som det ses på billedet.

Så med dette billede er konkurrencen ”årets plæne” skudt i gang, præmien er et
mere varieret og spændende havemiljø og en mulighed for at gå på opdagelse i
egen have. Prøv noget nyt, lad ”ukrudtet” og dermed blomsterne invadere din
plæne.

Tommy Kaae

PS. Ejeren af ovenstående plæne har ikke bedt om nogen form for opmærksomhed,
men jeg mener, at plænen er af en sådan beskaffenhed, at den fortjener omtale.
Hvis ejeren læser dette kunne jeg godt tænke mig lidt vejledning i, hvordan man
laver en sådan plæne. Skulle læseren selv få lyst til at tage herligheden i
øjesyn, kan den ses på højre hånd, når man kører fra Gesagervej til Løsning via
Lundagervej mod Løsning, selvom det nok er for sent i år.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Kaae, 21. november 2009 kl. 20.56

NB! I indledningen står der ovenstående, men jeg kunne kun få billedet til at være under teksten, så der skulle retteligen stå "nedenstående".

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. november 2009 kl. 6.41

Det er svært at forstå, at den have én syntes er pæn, syntes én anden er helt besynderlig.
Jeg undre mig, når jeg færdes ud, over alle de tomme haver som fylder så meget. Store plæner uden beplantninger, og forhaver kun med ral, eller skrald. Og aldrig ser man folk bruge dem, allerhøjest bruger de en lille krog i nærheden af garagen til weberen.. Men i kolonihaverne trænges folk på minimal plads - der er liv og leben med både legestativer, grønsagsbede, bålpladser og kaffekomsammen i både godt og dårligt vejr.
Jeg undre mig virkelig over, hvorfor man har have, når man ikke bruger den.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. november 2009 kl. 9.34

Jeg vil tro, at de lidt kedelige og ubrugte haver i modsætning til koloni- og nyttehaver skyldes, at mange køber hus for husets skyld, og haven bare er noget, som bare følger med. I mange husannoncer står der lille og nem have - i en haveinteresserets ører lyder det ikke som et salgsargument - vi kigger efter store grunde. En koloni- eller nyttehave er derimod noget, man vælger ud fra en interesse.

Heldigvis er der mange, som får haveinteressen, når de står med en grund. Andre slår bare plænen og lader resten gro mere eller mindre til - og er formodentlig lykkelig med den løsning. Og så er der de ulykkelige, som kæmper med at holde en pæn have, men hvor det er arbejde og ikke en dejlig hobby. Nogle af dem får heldigvis interessen i løbet af nogle år.

Græsplænen er måske i virkeligheden ikke så tumpet endda - den kan alle finde ud af at slå og så er der da styr på det stykke jord. Det kan hurtigt blive en lidt for spændende nabohave, hvis ukrudtet står meterhøjt - jeg har prøvet at have en stor nabogrund sat til salg i to sæsoner med tidselfrø over hegnet i meget store mængder.

At plæneblandingerne så kunne være mere interessante, er noget andet. Men det er nok svært at sælge plænefrø med ukrudtsfrø i. Måske det kunne slå an i villahaverne med en løgplæne i foråret på en del af den kedelige græsplæne.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Kaae, 22. november 2009 kl. 21.24

Hej Fina og Karna!

Først til dig Fina, du har ret i at den have jeg har fotograferet ikke bliver brugt meget - den ligger i et industrikvarter ;-), men jeg synes den er smuk og ydermere, den har en "naturlig"/vild bevoksning a la en eng. At "haven" står som den gør betyder jo ikke at man ikke kan bruge den, man behøver ikke en golfbane for at kunne bevæge sig. Men du har ret, det er uforståeligt, at der ikke er flere, som bruger deres haver!

Så til dig Karna, før haven blev til have, har den sikkert været mark og før den tid måske en slags "natur", det jeg plæderer for er, at lade noget naturligt indtage området igen. Jeg arbejder på at gøre alle mine 735 kvadratmeter til en slags blomstereng og der er tidsler, de er virkelig smukke, når de blomstrer, det samme er mælkebøtterne - de er bare ikke så voldsomme mere, måske fordi min have ikke er blevet gødet siden 1992 og mælkebøtterne er måske ret tolerente overfor kvælstof?? Men selvfølgelig skal det holdes, så det ikke springer i skov. Men hvorfor anlægge en græsplæne, hvis man ikke interesserer sig for havearbejde, det behøver jo ikke være græs man holder nede, ukrudt er faktisk en bedre løsning for alle - og tro mig, der skal nok dukke noget græs op indimellem.

Men uden græs dukker der til gengæld rigtig mange spændende og smukke dyr og planter op ;-)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 22. november 2009 kl. 22.01

Vi er helt enige Tommy.
Jeg kunne forstå hvis man lod sin have være natur, når man ikke gider bruge den til nytteavl eller blomster, men bare at lade den være en plæne uden noget liv, er da et trist syn...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. november 2009 kl. 0.54

Hej alle

En græsplæne behøver ikke kun at være græs, men kan være en grøn plæne med mange forskellige planter, der alle kan tåle at blive slået. F.eks. tusindfryd, hvidkløver, ærenpris, vorterod, brunella, mælkebøtter m.fl.

Jeg har ikke ret meget græsplæne, men synes at det er praktisk med en klippet græsflade til at opholde sig på og færdes på i min have. Et stykke af græsplænen inde under et par æbletræet bliver ikke slået førend i juni, når løgblomsterne er visnet ned.

Her et billede af min græsplæne i april, som jeg holder meget af.

Hilsen Karna

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 23. november 2009 kl. 7.55

Sådan en plæne med blomster i er både smuk og hyggelig. Og så er der også noget til bierne og de andre insekter.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. november 2009 kl. 9.40

Jeg har altid kaldet min :græsplæne: for en grønplæne da der er masser af forskellige planter i lige fra krokus i det tidlige forår til mælkebøtter, bellis , kløver osv.

Mvh. Svend Høst

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. november 2009 kl. 10.34

Vi kan godt være enige om, at en plæne med mange slags planter er en god ide. Også om sommeren, hvor græsset visner - man har så stadig en delvis grøn græsplæne.

Mange børn har faktisk spurgt mig, hvorfor deres græsplæne ikke er lige så flot med blomster som min er i april/maj - deres er bare grøn. Der er faktisk haveejere, som har efterlyst frøblandinger til en græsplæne med de vilde blomsterarter i, som kan tåle slåningen.

Men det kan ikke købes - og det kan tage mange år for disse arter at indvandre af sig selv, måske lige bortset fra mælkebøtter. Jeg har været inde på nykilde.dk/ for at se deres frøblandinger igennem, og de har mange til forskellige formål, men en græsblanding med urter til at slå, det har de ikke. Derimod er der rigtig mange spændende frøblandinger, hvis man vil lave haven om et mere vildt område, der kun slås få gange om året på udvalgte tidspunkter.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 25. november 2009 kl. 22.27

Der er meget her i verden jeg ikke kan forstå - eller bryder mig om, men hvilken slags (græs)plæne man holder sig, om den skal være grøn eller gul, om den skal være til leg eller pynt, kan jeg ikke mene noget om. Kommer det ikke helt an på, hvem man er?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. november 2009 kl. 21.32

Hej Knud
jeg er helt enig, det kommer an på hvem man er.
Personligt kan jeg god lide en plæne som den Karna Maj viser. foreløbig har vi mælkebøtter (måske lidt rigeligt) Hvid kløver og bellis. Jeg vil meget gerne have ærenpris Brunella og meget andet.
Det giver også et meget vekslende udseende i haven. Lige efter slåning er den helt grøn, men stille og roligt vender blomster tilbage, og lige før næste slåning er der masser af hvide blomster.
Faktisk kører vi nogen gange uden om pletter med mange blomster, både for at kunne se på dem, med også for at give dem en bedre chance for at formere sig.

For andre er det en udfordring at have en perfekt græsplæne der er helt grøn, og nærmest inviterer til et slag golf. Og sådan en helt frisk grøn ensartet flade er da også imponerende og smuk.
Hilsen Randi

Nyt svar til emnet »Årets Plæne!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Årets Plæne!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider