Forum

Økologisk? 1

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Elizabeth S., 24. november 2009 kl. 9.47

Hvis nogen af de ting jeg kommer i min kompostbunke er ikke-økologiske, kan jeg så kalde min køkkenhave økologisk?

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. november 2009 kl. 10.22

Lovgivningen for, hvornår noget må kaldes økologisk dyrket, er ret omfattende. Det vil være for meget at redegøre for det hele her, men prøv selv på nedenstående link. Og så er det jo også op til een selv, hvad man har det godt med, når varene ikke skal omsættes ud af "huset"

ferv.fvm.dk/Links_om_økologi.aspx?ID=8704

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. november 2009 kl. 10.32

Lige en ting mere.
Hvis du kan finde bøger om, hvordan gartnere og landmænd dyrkede jord før ca. 1950, er det stort set det man forstår ved økologi i dag.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2009 kl. 12.15

Jeg må tilstå at det for mig heller ikke er så enkelt at beskrive
for godt nok betyder ordet "økologi" ,at holde hus, hvilket betyder at man helst skal være 100 % selvforsyntet med foder og gødning (bælgplanter og husdyrgødning ) og ikke købe udefra .

Men der er nogle regler, der gør at det alligevel ikke kan løbe rundt 100%. Bonden skal jo sikre at han har sund såsæd, at han kan så bælgplanter i sit skifte . Dette må han så få udefra . Men dette skal helst være af økologisk oprindelse . Hvis ikke han kan få det må han få en dispensation .

En tomat gartner, der vil lave økologiske tomater har måske ikke mulighed for at dyrke en masse bælgplanter eller holde en masse dyr. Han er nød til at indkøbe gødning fra en økologisk besætning og måske få dispensation til også at indkøbe tørrede kylling gødnings piller ( ikke økologisk ) for at kunne producere tomater .

Så selvom han ikke producer sin egen gødning og dermed er selvforsynet er han stadig en økologisk producent af tomater .

Jeg selv har hellere ikke mulighed for at producere den gødning jeg selv skal bruge i min nyttehave, så jeg må også hente det udefra . Men hvis jeg skulle følge reglerne 100 % så skulle alle mine frø være af økologisk oprindelse, min gødning stamme fra en økologisk producent, for at kalde mig 100 % økologer .

Men min holdning hertil er at det være være næsten umulig at følge det . Hvis ikke jeg retter mig 100 % efter det bryder jeg reglerne . I det øjeblik jeg eksempelvis smider kartoffel skræller ud, som ikke var økologisk har jeg brugt kæden . Men jeg syntes at det ville være hel ude i hampen at skulle køre lang efter økologisk gødning, frem for at gøre brug af det lokale gødning jeg kvit og frit kan hente masser af .

Derfor vil jeg heller kalde mig dyrknings metode for "biologisk dyrkning " eller miljø-venlig dyrkning. Forskellen er at jeg ikke bruger frø og gødning af økologisk oprindelse. Ellers er det det samme .

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. november 2009 kl. 13.39

Det afgørende for mig er, at jeg med god appetit og samvittighed, vil bruge det jeg dyrker, i min egen husholdning, enten det er korn fra den store bunke til brød, eller tomater, porrer og andet fra haven og drivhuset

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2009 kl. 16.01

Reglerne i Danmark er nogle af det skrappeste der findes og dette har gjort at der opstår en konkurrence forvridning i Danmark forehold til andre lande . I Holland har man nogle mildere regler og derfor kan producere mere end i Danmark . Men man arbejder på at gøre alt for at lave ens regler i hele EU .
Nogle eksemplar på at det kan være hård at være økologisk landmand har jeg fra det virkelige liv .

Jeg kender en deltids landmand, der avler korn og gotlandske pelsfår og for år tilbage stod han med et lam, det blev afvist af sin moder . Han ringede så til konsulenten for at høre hvad han kunne gøre og fik besked på at aflive lammet . For gav han det flaske ville han dermed bryde regler og han kunne ikke kalde de andre får for økologiske også selvom han isolerede det fra de andre .

En anden landmand fik uventet besøg af plante direktoratet som holder øje med om de økologiske regler også bliver overholdt . Efter at have inspiret gården og alt var som det skulle være bød landmanden konsulenten på kaffe i køkkenet . Her så konsulenten at der stod hjemmesået karse i vindues karmen og landmanden fik herefter en bøde på kr 500 ,- da karsen ikke var økologisk .

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 24. november 2009 kl. 20.31

Hej Vibeke
Vi forsøger at købe madvarer økologisk, men det er ikke alt det man gerne vil have, som kan fås økologisk, er der organisk affald, så ryger det i komposten.
Jeg kalder min køkkenhave for økologisk, men da jeg ikke sælger mine grøntsager til nogen, er jeg ikke underlagt nogen lovgivning.
Jeg bilder mig ind, at det er mere økologisk at smide de grønne, ikke økologiske rester, på kompostbunken, end det er at sende det til forbrændingen.
Hilsen Randi

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. november 2009 kl. 21.33

Jeg mener også at kan man bruge sin sunde fornuft når man dyrker sin have er man nået lang . Kunsten ligger at at dyrke den så man ikke skal bruge bekæmpelsesmidler af en hver tænkelig art . Skulle man også gøre brug af en smule kunstgødning en gang er det ikke verdens undergang .

Det ville da være ærgeligt ,hvis man skal stå og se at ens grønsager ikke bliver til noget bare fordi man ikke må supplere med andet . Jeg vil hellere spise planter ,der har fået lidt kunstgødning frem for sprøjtet grønsager . At jeg så ikke kan undgå det , da det ikke er alt, som kan fås økologisk er en anden sag .

En dyrkning , hvor man tilgodeser alt liv i haven, forstå sammenhængen i mellem de forskelige ting må være vejen frem . Selv bruger jeg dyregødninger og kompost , men jeg skal heller ikke lang væk før jeg kan hente det og har med tiden fået en fornemmelse af , hvor meget jeg skal bruge .

Men i disse gødninger er det sikkert lidt af hver i som ikke burde være der . Men jeg har endnu ikke haft problemer med at benytte det endnu .
At genbruge alt det organiske affald , evt gødning fra hus eller kæledyr, at kompostere ukrudt og husholdsning affald. er man så økologisk man nu kan blive . Det skal ikke være sådan at man er nød til at køre på genbrugspldsen med sin morgen -urin, da den måske indeholder skadelige stoffer...

Økologi må ikke blive en slags besættelse, hvor man skal gå med en evig dårlig samvittighed over at have forbrudt reglerne . Det er noget andet , hvis man lever af at dyrke til videresalg . Så skal man rette sig efter reglerne . Men så har man som ofte sat tingene i system inden man kaster sig ud i det .

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. november 2009 kl. 23.10

Det er da rigtigt, at når man ikke skal sælge sine grønsager som økologiske, så har man kun sig selv at stå til ansvar overfor.

Men man kan ikke kalde sine afgrøder økologisk dyrkede, hvis man bruger kunstgødning, sprøjtemidler eller miljøskadelige stoffer.

Hvis man mangler næringsstoffer, har man altid mulighed for at købe sig til det i form af f.eks. tørret kyllingegødning eller lupinpiller, som for begges vedkommende kan fås i økologisk kvalitet. I dag endda i de fleste planteskoler og byggemarkeder.

Men tilbage til kompostbeholderen. Kompost af ikke økologisk producerede materialer er ikke økologisk. Men dermed er ikke sagt, at det ikke er økologisk forsvarligt at bruge kompost fremstillet af organisk materiale, som ikke stammer fra økologisk produktion. Men det afhænger af, hvilket materiale og hvordan det er dyrket. Her må man i det enkelte tilfælde tage stilling til, om man ønsker at bruge det i sin have. F.eks. møg fra en konventionel landmand eller fra en ridestald.

De økologiske landmænd har mulighed for at kalde deres afgrøder økologiske, selv om der er brugt en mindre mængde konventionel gødning. Det er meget diskuteret og under afvikling.

Om en have er økologisk dyrket beror ikke alene på om gødning, kompost og frø er økologiske, dyrkningsmetoden skal også være økologisk.

Men igen - tænk dig om og tag stilling til din have og dine muligheder og gør det så økologisk, som du har mulighed for. Det er dig, der skal spise afgrøderne, og i din egen have har du mulighed for med sikkerhed at vide, hvordan de er dyrket.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. november 2009 kl. 23.33

Der har jeg vist et hul i min viden. Hvad forstår man ved økologisk dyrkningsmetode? Jeg synes aldrig, jeg er stødt på anvisninger om, hvordan selve den fysiske behandling af jorden skal være. Jeg dyrker ikke selv økologisk, så der kan være ting, jeg har overset, men gerne vil vide noget mere om. Vi konvektionelle skeler da til, hvad økologerne laver, og jeg har bestemt også indtryk af det omvendte.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. november 2009 kl. 23.52

Den økologiske produktionsmetode er faktisk det bærende i økologiske dyrkning. Det er den positive definition på økologisk dyrkning, og den økologerne selv bruger. Den negative er den, at man ikke bruger kunstgødning og sprøjtemidler, det er den definition ikke-økologer bruger.

Her får du lige programerklæringen - det står faktisk allerførst i Vejledningen for økologisk jordbrugsproduktion:

I økologisk jordbrug skal jordens frugtbarhed og den biologiske aktivitet i jorden opretholdes eller øges ved dyrkning af bælgplanter, grøngødning eller planter med dybt rodnet, og ved nedmuldning af økologisk husdyrgødning eller andet økologisk materiale. Dyrkningen skal ske efter en fornuftig flerårig sædskifteplan.

Du kan selv læse videre her:
www.netpublikationer.dk/FVM/8276/html/chapter02.htm

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. november 2009 kl. 0.08

Tak for svar.
Det er, bortset fra det okologiske, stort set de samme metoder vi almindelige også anvender med nedmuldning af halm, efterafgrøder, sædskifte, skånsom jordbehandling m.m.. Hvordan man så vil opfylde de store planer om anvendelse af biomasse til energiproduktion uden at forarme jorden, er et godt spørgsmål, som vi nok ikke skal komme nærmere ind på her.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. november 2009 kl. 9.27

Her i Gladsaxe , hvor jeg kommer i både jem og fix og Silvan sælges der desværre ikke økologisk gødning og jeg tror at det hænger sammen med at kunderne heller ikke købte det da muligheden forelå.
Gødningen var for dyr i forehold til kunstgødningen og det med det økologiske er for mange et forvirret begreb at skulle forholde sig til .
Hvornår er det økologisk og hvornår er det ikke ?. Derimod er der mange unge som tager det til sig når de handler ind i bl.a. Netto . Da udbudet bliver større og varene næsten altid er udsolgt .

Jeg møder jeg mange mennesker som er blevet sur over alt dette økologi-pjat at de stritter imod . Men jeg ved at de samme mennesker er gode til at forstå vigtigenheden af, at kildesortere og aflevere deres grøn affald til genbrugspladsen . Men den færdige kompost hentes som regel af de unge (måske fordi, de har kræfterne)
Der er sikker en gruppe mennesker som vi aldrig får omvendt. Men det er godt at man er noget så lang med det .
Desværre er det også de unge mennesker, der køber kompostbeholderene og regnvandstønder.
Nu er der også sneget sig et andet problem og det er dette med at skulle forholde sig til CO2 regnskabet og vi høre om det stort set hver dag og det vi kan gøre er minimalt, da vi gerne skulle have hele verden med os .

Hvis vi sælger ud af de såkaldte co2-kvoter så andre kan udlede mere er det lige meget men også dette gør at den samme generation stritter imod .

Med hensyn til at gøre brug af den lokal gødning kan man sagten finde noget , der ikke er skadelig. Både høns-due og kaningødning indeholder ikke ormemidler . Hestegødning kan gøre det i perioder , men er man i tvivl kan man bare kompostere det . For alt medicin skal kunne nedbrydes, hvis ikke må det ikke bruges . Den nærmeste økologik gård ligger for lang væk til at jeg vil udsætte min fritid, min bil , pengepung og miljøet for denne belastning .

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. november 2009 kl. 10.18

Det er ikke ligegyldigt, om man bruger det billige NPK gødning ellere en organisk gødning. Med NPK gødning tvangsfodres planterne med en gødningsopløsning, da gødningen opløses hurtigt i jordens vand. Det giver planter, som har større risiko for plantesygdomme og skadedyrsangreb.

Læs mere for og imod NPK i denne artikel:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/156.html

Hvis man ikke kan finde økologisk gødning i poser lokalt, kan man bestille det fra Solsikken. Eller man kan bestille direkte hos Farmergødning, som står for produktionen af økologisk kyllingegødning og Økogødning, som er fremstillet af planter, bl.a. lupin. Men her skal man købe et stort antal sække -mindste salg er vist 40 stk. Jeg plejer at bestille en palle ad gangen - den kan sammensættes af forskellige typer gødning. -det kan fint holde sig til to sæsoner. Det er meget billigere, så find nogle at bestille sammen med.

www.solsikken.dk/
www.farmergoedning.dk/

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. november 2009 kl. 11.50

Jeg må sige at jeg ikke hel enig med dig . Det må være en stor belastning i CO2 regnskabet , hvis man skal have en palle gødning sendt fra Jylland og over til Sjælland . Desuden bliver det også alt for dyrt at holde køkkenhave .

Med hensyn til planterne optagelse af gødning hænger det sammen med hvordan at man gøder. Søger man for at gøde imens planter kan optage det og over nogle gange undgår man disse chok tendenser . Desuden skal man også huske på at selvom man dyrker økologisk kan man også risikere at gøde for kraftig og at der går noget kvælstof tabt .

Man er ikke 100 % garderet .

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 25. november 2009 kl. 13.33

Selvfølgelig er det et valg, hvad man vil bruge sine penge til. Jeg vælger at købe en gødning, som jeg ved ikke indeholder sprøjtemidler, og jeg ønsker ikke at give mine grønsager NPK gødning.

Jeg har ikke kompost nok, og bruger pr. år ca. 1,50 kr til gødning pr. kvadratmeter, når jeg køber stort ind. Kyllingegødningen er billig, plantegødningen noget dyrere. Jeg synes ikke, at det er dyrt, når jeg får sunde økologisk dyrkede grønsager ud af det. Organiske gødning kan det også være en fordel at udbringe i flere omgange til f.eks. kål og selleri.

Med hensyn til transporten, så tror jeg det er mere skånsomt, at den lokale fragtmand lige kører forbi hvert andet år og stiller en palle, end at jeg skal hente 40 sække gødning et sted i egen bil.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. november 2009 kl. 15.03

For dem der bor i nærheden af amager/Kastrup og ikke har brug for hele paller ad gangen :-) Så har Genbyg gødning fra farmergødning.

www.genbyg.dk/have/oeko_jord_og_goedning

Hilsen Randi

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. november 2009 kl. 15.49

Ok jeg var hellere ikke klar over at du kunne komme derned med prisen og jeg ville også gøre som dig, hvis jeg kunne opbevare det . Det er det største problem . Der har også været nogle, der har rynket på næsen over at jeg brugte naturgødning . Derfor har jeg skulle planlægge det nøje .

Desuden får jeg også meget halm med og derfor er det umuligt for míg at regne med hvad der er gødning og hvad der er halm .

Samtidig skal jeg også afsløre at jeg får lidt til benzinen og hende som jeg henter det hos er lykkelig over at komme af med det . Så vi er to mennesker der har gavn af det .

Jeg har læst en artikel om en tomat gartner som kun skulle give kr 50,- for en kubik meter tørrede-økokylling-gødnings piller og jeg skal rask-væk give kr 95,- for 10 kg .
Den pris gav mig næsten søvnløse nætter for kunne jeg komme i nærheden af dette slå jeg til, så måtte jeg finde et sted at opbevare det . Men jeg er sikker på at han får en god mængde rabat hos firmaet, der sælger det og hos vognmanden .
Hvis det er "prisen" undrer det mig lidt , at der ikke er nogle som laver et marked . Jeg tror at der vil være mange som vil købe det, hvis pris og mængde harmonere .
De eneste ,der har farmergødnings produkter er desværre kun Lyngby Mølle og så genbyg på Amager .

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. november 2009 kl. 9.00

I forbindelse med en anden tråd, der kører om kunstigt lys, har jeg et spørgsmål: Kan f. eks. tomater, som er fremdrevet med kunstigt lys og varme, samtidig være økologiske?

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. november 2009 kl. 15.54

Hej Hans

Jeg har aldrig hørt at man ikke må bruge kunstlys til økologisk produktion . Hvis gartneren havde solceller og en eller flere vindmøller, eller en halm ovn vil han være mere miljø rigtigt .Det kan vi godt være enig om .
Personlig ville jeg syntes at det ville være lige lovlig meget at forlange . Som priserne er i øjeblikket . Det vil gøre varene dyre for os som forbruger . I forhold til at skulle konkurre med Hollandske gartner, vil det ikke være godt . Jeg tror at det vil ødelægge de sidste gartnerier i Danmark .

Men om nogle år når marked for disse alternativer bliver billigere , og der kommer ens regler,var der intet til hindring for at bondens maskiner skulle køre på bio ethanol og supermarket, der sælger økologisk produkter skulle være grønnere . Men hvem ved ?. Det kan sagtes være det næste, der forlanges og ideen er da hellere ikke hel dumt . Man ville bedre kunne forsvare produktionen nu, hvor vi taler Co2-udledning .

En økologisk tomat avler dyrker tomater i ca 9 måneder og i kolde måneder skal han både have kunstlys og varme . Han bruger desuden også en masse brændstof til at køre det organiske gødning ind . Jeg læsten at der var en ,der brugte omkring 300 kubikmeter organisk gødning ,Modsat en konventionel gartner, der kan nøjes med noget mindre .

Jeg at Årstiderne, har investeret i en vindmølle, som kan give både varme og lys og de har også gjort det for at ville at de tager det med miljøet seriøst .

Nyt svar til emnet »Økologisk? 1«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Økologisk? 1

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider