Skrevet af: J. H., 1. december 2009 kl. 10.52
Det bliver jo hurtigt mørkt sidst på eftermiddagen, men ikke desto mindre blev det igår til 8 kilometers cykeltur og et par nyde- og ryddetimer alligevel.
Nogle af de sidste rødbeder og en række porre blev høstet og vi ser frem til en rødbedetzatziki iaften. Ungerne er helt pjattet med det og det er jo ekstra nydelse :)
Kan ikke huske hvor, men har læst et sted, at porre danner små brugbare løg året efter, hvis man lader dem stå - så det vil jeg prøve. Har et andet sted set nogle enkelte i blomst - smukt syn - så jeg lader nogle stå til formålet og til senere høst af frø næste år:)
Beddene blev kultiveret og bladene på plæne og græsstier blev revet sammen og lagt som jorddække på nogle bare stykker.
Til min store overraskelse er ananassalvien gået i blomst - den står stadig ude og tænker det er atypisk for årstiden, men igen det milde vejr... :). Den skal ind for at kunne overvintre.
Krydderurterne bredbladet persille, salvie, rosmarin, selleripersille, timian og organo kan vi stadig høste godt af til de varme retter. Findes der noget bedre :)
De asiatiske bladgrønsager står igen i fuldt flor efter 2 beskæringer - fantastisk at kunne høste til salatskålen i nov-dec :)
Tror 2010 bliver et godt hvidløgsår - alle 97 løg har dannet rødder og virker godt etableret til, hvis der nu skulle komme en rigtig vinter :)
Hmmm... Mosegrisen har igen været på spil og jeg "frygter" lidt, at den igen æder rup og stup af de nysatte forårsløg. Aktiviteten er størst, hvor løgene blev sat og det er især tulipaner den er glad for. Øv øv... (har aldrig rigtigt lykkes med tulipaner, men prøver igen :)
Efter en skøn havetur blev der surfet på nettet efter nyheder i frø og *Impecta* var virkelig et besøg værd. Fandt rød spidskål, men faldt især over en ny asiatisk grønsag: Vigna unguiculata "Red Noodle. Stangbønne med ikke mindre end 40-50cm lange slanke bønner i rød/brun farve.
Bønner, uanset farve, størrelse eller herkomst, smager simpelthen bare for godt som lynstegt i lidt olivenolie, tilsat hakket hvidløg, salt - peber og godt drys friskhakket persille... Velbekomme :)
Rigtig god jul til alle :)
Skrevet af: Søren S Duun, 5. december 2009 kl. 14.15
Den med rødbede tazikien har jeg noterede mig . Koger du dem først eller bliver de revet rå ?
Men medsyn til din Ananas - salvie , så tag den ind nu .For en nat med frost vil tage livet af den . Den er ikke så almindelig mere , som den var tidligere . Men den kan da fås visse steder.
Hvis du lader porren blomstre kan du få nogle flotte og kuglerunde blomstre du kan skære af og tag ind i en vase .Længere nede på siden her kan du se et billede af dem .
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=11
Nogle nævner godt nok at denne blomstring skulle fremmer angreb af porremøl . Om det er rigtig ved jeg ikke . Men 7 - 9 - 13, Jeg har dog ikke haft porremøl, hverken i porre , kepaløg eller purløg . Det er også kun purløget, der har fået lov til at blomstre hos mig . Resten bliver spist .
Via dette links står en masse om den :
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/105.html
Det med at porre sætter sideløg er har vi haft det oppe og vende i en tidligere tråd , hvor Lila Towle, den 7. oktober 2009 kl. 12.35 skrev :
Elefant'hvidløg'' og Babingtons ''porreløg'' er ikke porre-sorter, men porre-slægtninge, det er der, forvirringen opstår. Man kan godt komme til at omtale dem løseligt som "en slags porre", "nærmere porrer end hvidløg" osv., men de er ikke rigtige porrer.
I øvrigt har nogle af de ældre porresorter nogle træk, der ligner lidt – de danner småløg ved bunden og topløg såvel som blomster – dog ikke fed såvidt jeg ved.
Jeg har aldrig fået problemer med at få dem til at overvintre, nærmest tværtimod – både elefanten og Babingtons vokser ''vildt' i min have (på steder hvor jeg før har dyrket dem, eller har tabt et topløg – ingen frø el. løbere). Men vi har en let og højtliggende jord, så der er ikke fare for at de rådner.
Skrevet af: J. H., 6. december 2009 kl. 10.26
Tak for svar og link :)
Rødbederne river jeg rå og blander med Alexos Græsk Yoghurt 10%, revet hvidløg, salt og peber. En himmelsk mundfuld :)
Skrevet af: Henriette Hall, 6. december 2009 kl. 15.14
Noget af det bedste vi ved i vores familie er også rå rødbedesalat.
Opskriften er:
Creme fraiche/fast youghurt tilsættes lidt salt og dijonsennep
Deri røres rå revet rødbede, revet æble - helst syrlige madæbler i ca. lige store mængder. Smages til med friskrevet peberrod efter smag og pyntes med hakkede valnødder.
Det er guf til vildt, frikadeller, koteletter m.m, eller bare som frokost med en grovbolle.
Og så har salaten en fantastisk pink farve som sætter kulør på middagsbordet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.