Skrevet af: Kurt K. Mikkelsen, 5. december 2009 kl. 19.53
Hej
Jeg overvejer at plante en træmorder, og bruge den som "tag" over en carport.
Er der nogen erfaring med om den drypper plantesaft eller lign?
(der er ikke noget undertag, planten bliver det eneste dække)
Mvh. Kurt Mikkelsen
Skrevet af: Mogens; E., 5. december 2009 kl. 21.05
Hej Kurt.
Træmorder er noget af en klatreplane, som nemt kan gro over en meter om året og den kravler op i alt hvad den kan få fat på. Jeg havde en ved siden af et stort blommetræ som den til sidst var ved at kvæle. Jeg har ikke observeret at den afgiver plantesaft. Planten har mange gule bær og en virkelig flot gul høstfarve som holder længe. Den trives fint i både sol og skygge og halvdårlig jord.
Måske kan bærrene smatte ud når de rammer bilen ??
Skrevet af: Søren S Duun, 5. december 2009 kl. 23.43
Mogens ved du om bærrene bliver spist af fuglene ?.
Jeg sidder og spekulere på om ikke han risikere at få en bil, som er overskidt i bærsæsonen . Jeg mener også at fuglelort har en lettere ætsende effekt på billak . At den bliver mat , hvis det dersidder for længe . Der står at den er i familie med benved og de plejer at blive spist af fugle .
På denne hjemmesiden skriver de at der skal være en han og hunklon for at få bær, havde du det eller kom de bærrene alligevel . Alle andre steder er den afbilledet med bær .
www.hededanmark.dk/media/Slyngplanter_1.pdf
Skrevet af: Mogens; E., 6. december 2009 kl. 17.13
Det er slet ikke smart at have klatreplanter som tag over sit dyrebare køretøj. Fugle og insekter vil altid skide ned på bilen og ætse lakken. For år tilbage havde jeg en vin til at kravle under trapetz pladerne i min carport. Planten groede rigtig godt med masser af druer, og med en klistret bil til følge.
Den enlige træmoder jeg havde gav mange bær, men jeg har ikke set de blev spist af fuglene.
Skrevet af: Søren S Duun, 6. december 2009 kl. 22.51
Jeg kan ikke finde oplysninger på google.dk , som bekræfter at dens bær spises af fugle , men hvis den vokser sig stor med tiden (hvilket jo er mening) at så kan det være at fuglene bygger rede og dermed sidder og ....osv. på hans bil .
I Ørtings planteskole katalog nævnes han og hun -problemer
hvad de så mener med det? . Men ellers skulle den have flotte gule høstfarver .
Det er i øvrigt sjov at den hedder træmorder , for min farfar kaldte kaprifolien for træmorder og det kom sig af at den voksede ude ved Bagsværd Sø og her kunne man finde grene , der var blevet drejet rundt af stængel og kunne dække et træs krone med tiden .
Men kaprifolien er også en plante, der kan tåle lidt af hver , men også dens bær vil give smat på bilen .
Men ellers vil jeg foreslå ham at sætte en kamæleon-busk, da de ikke får bær (skulle vistnok være en han-klon) . Lidt blomster kommer der, men den dyrket mest for bladene skyld Men den vil gerne have en spagnum blandet jord . Men ikke streng nødvendigt .
Den sidste mulighed skulle så være nogle hårdføre Clematisser som kan holdes nede og som ikke bliver så store at de vil dække det hele . Jeg syntes at man skal tage højde for sin bils lak, for fuglelort er virkelig noget der ødelægger lakken .
Skrevet af: Karna Maj, 6. december 2009 kl. 23.18
Det er ikke kun fugle, som kan være et problem ved buske og træer, der hænger ud over steder med biler.
Hvis det er en plante, som bladlus opsøger, så kan en bil blive helt klistret af det sukkerstof, som bladlusene producerer. Solen kan nærmest brænde det fast i lakken, eller der kan dannes sodskimmel i det søde lag. Det kan være næsten umuligt at fjerne det igen.
Jeg ved ikke om træmorder hjemsøges af bladlus, men det er et stort problem med bl.a. birk og bøg.
Skrevet af: Kurt K. Mikkelsen, 7. december 2009 kl. 15.05
Hej
Tak for besvarelserne ang. træmorder som tag.
det nemmeste er nok, at søge om byggetilladelse, og dermedfå et undertag på carporten.
Planten vil så få æstetisk funktion, og samtidig, på trods af at det ikke er en hjemmehørende art, give dyrelivet bedre forhold.
Mvh. Kurt Mikkelsen
Skrevet af: Søren S Duun, 7. december 2009 kl. 15.23
På Nissan klubben.dk er der en tråd , hvor de nævner samme problem og Lars C, post 5, ( længere nede på siden )beskriver en måde man kan rense lakken, hvis uheldet er ude .
www.nissanklubben.dk/forum/index.php?showtopic=12855
Jeg vil også mene at du skal ligge et tag på så du undgår for meget svineri ned på bilen . Vokser planten oppe på taget gør det ikke spor , for regnen skal nok skylle det væk . Desuden er planten også nemmere at styre, m.h.t beskæringen . Men man er ikke hel garderet for solsorte kan godt finde på at bygge rede under taget .
Skrevet af: Mogens; E., 7. december 2009 kl. 18.50
Kurt.
Hvis du bruger plast. trapetz plader kan planterne nemt gro ind i samlingerne og gøre taget meget utæt.
Skrevet af: Søren S Duun, 8. december 2009 kl. 12.07
Jeg tror at det skal være plader , der er lukket og hvor planten ikke kan krybe ind i. Da væksten med tiden vil springe dem .
Men er man ude med beskære saksen i tide kan man sagtens forhindre det .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.