Forum

Noget om moral, og især om dobbeltmoral.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. december 2009 kl. 16.13

Prøv engang at forestille dig en situation hvor en række selvbestaltede miljøforkæmpere har sat sig sammen for at protestere imod industriens forurening af vores luft, vand og jord. Og forestil dig så også flere askebægre fyldt med skodder på bordet, og flere af de deltagende som tænder den ene smøg efter den anden.
Vil du syntes at det er en troværdig gruppe ?
Eller for den sags skyld forældrene som indskærper børnene vigtigheden af altid at bruge sin cykelhjelm, men som aldrig kunne finde på at gå foran med et godt eksempel ved også selv at benytte cykelhjelm.
Nogenlunde sådan har jeg det her først i december hvor jeg sidder og blader lidt i de reklamer som posten netop har velsignet min postkasse med.
Jeg er ivrig og glad havedyrker på hobby- og amatørbasis. Jeg har efterhånden læst mange bøger, blade og artikler om det fornuftige og nødvendige i, at vi i videst muligt omfang skåner vores miljø imod forurening. Herunder også imod umådeholdent brug af de såkaldte kunstgødningsprodukter, hvor ordet "kunst" vel nærmest kan oversættes med "unaturligt".
Derfor glæder det mig også at de fleste store og landsdækkende plantecentre og planteskoler gør sig til talsmænd for skånsomme dyrkningsmetoder og opfordringer til økologisk havedyrkning, og i det hele taget til at undgå uhæmmet brug af diverse miljøgifte i vores haver. Også selvom mange af produkterne markedsføres som "miljøvenlige" eller som "fuldt nedbrydelige" for at dulme den dårlige samvittighed og for at fremme salget og dermed jo også forbruget.
Men når selv samme plantecentre og naturfortalere så år efter år, her i december måned meget kraftigt i stort opsatte og farvestrålende reklameaviser, markedsfører og sælger i tusindvis af tons af fyrværkeriartikler til spredning overalt på jorden, i luften og ikke mindst i vores grundvand.
Så syntes jeg at kæden hopper af ! ! !
Når man betænker hvor store mængder (hvor mange tusind tons) af kraftige miljøskadelige tungmetaller m.v. der for at sikre plantecentrene en ekstra profit nu skal spredes og forurene min have, mine afgrøder, mine børn og alle mine tankeløse medmennesker, ja så mister jeg al respekt for alle de fine ord om miljøhensyn m.v. fra de selvsamme forretninger.
Jeg kan kun finde ét ord som helt dækker min opfattelse af de pågældende plantecentre, og det er

DOBBELTMORAL af allerværste skuffe !

Nogen (mange) har al mulig grund til at skamme sig.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. december 2009 kl. 16.26

Hej Gert -

jeg er meget enig med dig langt hen ad vejen!

Men - når du nu har den holdning til miljøet (som jeg i den grad deler med dig) - hvordan kan det så være, at du endnu ikke har sagt Nej tak til reklamer?

Jeg har ingen idé om, hvor mange tons papir med diverse glitter og farvetryk, der produceres, men det er vist ikke småting! Og jo flere af os, der siger nej til dem, jo færre skal der trykkes...

Jeg har selv været på vej længe, men har tøvet lidt, fordi det jo er hyggeligt at sidde til søndagsmorgenmaden og fedte med reklamer, men har endelig fået taget mig sammen til at droppe dem og synes faktisk, at det er lidt fedt!

De kan jo allesammen læses på nettet, og selv om det ikke er det samme, så er det ret fint, at man ikke får 3-4 kg papir hver eneste uge, som bare skal videre til papircontaineren.

Mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. december 2009 kl. 16.34

Nu var det jo ikke reklametryksager mit indlæg skulle handle om.
prøver du at antyde at jeg kun må have en holdning til det s . . . . fyrværkerisvineri hvis jeg selv er helt fejlfri ?
Så bliver debatforum nok lidt tomt fremover.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. december 2009 kl. 18.24

Hej Gert!

Overhovedet ikke - jeg har det nok bare som en nyomvendt ikke-ryger - jeg har nu (endelig) set lyset mht. reklamer, og så bør alle andre selvfølgelig også have det på samme måde...

Men ud over den med reklamerne, så nævnte jeg nu også, at jeg var enig med dig i det, du skrev!

Mvh
Anja

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. december 2009 kl. 20.58

Heldigvis er diskussioner ved at kline meget af. Diskussioner som slet ikke hører hjemme i have regime Åbenbart (samme) læsere der griber enhver lejlighed (nok også andre steder til det samme) at ytre sig. Opret en speciale, netop for dem, så mister vi andre ikke ørevoxet. Karma beder så tit om nyt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. december 2009 kl. 11.29

Jamen godt ord igen Anja. Jeg kan da også godt tilslutte mig dine tanker om reklamer eller ikke reklamer, jeg syntes bare det var lidt malplaceret. Jeg havde hellere hørt om andre også har det sådan med fyrværkeriet.
Vi er meget enige i at også reklamerne er unødig miljøbelastende, så måske jeg også skal tage mig sammen og få gjort noget ved det.
----------------------------------
Og til Hans Åge - jeg må vist være lidt tungnem, for jeg fatter slet ikke hvad det er du prøver at fortælle os ?

Men i øvrigt glædelig jul til alle de som læser med her.

Nyt svar til emnet »Noget om moral, og især om dobbeltmoral.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Noget om moral, og især om dobbeltmoral.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider