Forum

Have-status 09/10

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. januar 2010 kl. 13.51

Sidste år såede jeg lidt af hvert.. Valgte de frøposer som så nemmer og spændende ud, og læste vældig mange bøger og artikler om hvad der kan stå hvor, og hvorfor..
I år ved jeg, at 1-2 poser med radissefrø er alt rigeligt. De 10 forskellige slags jeg havde i sommer, kunne have brødfødt en hel landsby. Og 8 poser spinatfrø er også mere end rigeligt til to personer. Men 1 pose dild, og én korrianderplante fra supermarkedet er slet ikke nok, dem skal jeg have en hel række af. Og ihvertfald 3 poser dild!
Rosenkål gider jeg nok aldrig mere bruge krudt på - sikke noget småt skrammel.. Og at så løg kan heller ikke svare sig, så fremover vil jeg sætte løgene. Og den ene lille række hvidløg blev kun til nyt sættemateriale, men tilsammen med de 100 fed og sololøg jeg har gang i nu, så er årets høst nok reddet.
De fem rabarberplanter blev hurtigt omsat til kager og marmelade, så der skal nok indkøbes en eller to mere.. Og endnu en brombær må også i hus.
Mine to rækker valske bønner var en lækkerbidsken, så i år vil jeg have mindst seks rækker af dem.
De fire rækker gulerødder fik vi ikke spist, så der skal kun såes to rækker i år.
Porrene - halvdelen af frøene forspirede jeg, og den anden halvdel såede jeg direkte. De forspirede blev kun halvt så tykke som de såede, så dem vil jeg ikke bruge tid på i vindueskarmen i år.
Tomaterne - dem skal jeg have endnu flere af i år. Alle de glas med pastasovs har allerede reddet mange sene måltider.
Ingen af mine squash blev til noget.. Men de skal lykkedes i år, så dem vil jeg være mere omhyggelig med at passe. Og så vil jeg prøve hokaidogræskar - de skulle vist være nemme og smager godt.
Frøkenhat havde jeg en pose af - fem poser skal jeg have i år. De er så smukke imellem rækkerne, og holder længe.
Kartofler - en pose aspargeskartofler havde jeg lagt, og de gav faktisk meget, den manglende gødning og kvælstof taget i betragtning, kun var de alt for små. Men den ene pose læggekartofler passede fint til vores forbrug, eftersom vi er mere til ris og pasta, så sådan bliver det nok også i år.
Mine nyplantede æbletræer er jeg spændt på at følge, og håber jeg kan finde plads til et par stykker mere. Gerne et tyrrestrup, som jeg håber at pode selv på kursus her i feb.
Og så skal jeg have lavet endnu flere krydderurter. Målet er at alle bede er rammet ind af hække af flerårige urter.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. januar 2010 kl. 14.22

Wina Fiona
Det kalder jeg helt bestemt et engageret indlæg et godt sted - og så uden overflødigt selv forherligsted. Jeg fik virkelig inspiration. håp

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 1. januar 2010 kl. 14.53

Det lyder som en god plan :)
Hvornår sår du dine squash?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. januar 2010 kl. 22.53

Åhhr Fiona godt med sådan et indlæg, havde egentlig tænkt på at starte en tråd selv men du kom mig i forkøbet. Jeg har brugt nogle dage på at fundere over køkkenhaven anno 2009/2010!

Umiddelbart har køkkenhaven 09 været sådan okey... men meget skal ændres!

Jeg brugte mange timer på at læse havebøger og drivhusbøger, hentede meget inspiration da jeg i februar skulle vælge mig et drivhus...det var svært!!

Nå men til haven..
Rabarberne, især jordbærrabarberne var et hit men da de blev sat i det tidlige forår trak jeg kun varsomt af dem - de fyldte noget mere end jeg lige regnede med. I år skal der trækkes løs af de lækre stængler og der skal bages endnu flere tærter!

Tomat og agurk i drivhuset - ja jeg overdrev nok en smule da jeg havde hele 9 tomatsorter og 4 forskellige agurk. Jeg holder mig fra forspiringen men køber istedet planterne - agurk er skoleagurken the one and only - tomat vinder kirsebær og Rosada tomaten og jeg skal have mindst 4 af hver!

Peberfrugterne blev aldrig rigtig noget, jo snack peberne men jeg kunne ikke overkomme at spise dem alle - peber er for besværligt så dem dropper jeg næste år.. får dem alligevel ikke spist men flotte det var de!

Kartofler... som jeg virkelig elsker men samtidig hader - der var for meget arbejde for så lidt (har kun plads i et højbed 220 x 110 cm) jeg brugte meget tid på at spire, hjælpe igang og jeg kunne ikke holde nallerne væk - da de var på størrelse med en lille bitte barnehånd spiste jeg dem... allesammen :-/

Nej i år tror jeg at vil vil have porrer og en enkelt squash i dét bed..og måske en række løg...

Jordbærerne var heller ingen succes trods sorten er honey eye og blev sat i 2008. Flotte store bær men så skrækkelig sure at det skulle meget sukker til. Plukkede hele skidtet og det endte op med 6 kg. i fryseren hvor der er blevet nogle gode portioner grød og et par glas marmelade.

Krydderurterne elskeeeer jeg bare ubetinget! I år vi jeg gøre lidt mere i basilikum (i drivhus) og kruspersille på friland i lange baner... dild skal derogså til i store mængder... men i år den uden skærm! Synes bare det er svært at fremavle.. det ville intet da det blev sået direkte i jorden så jeg måtte købe og potte ud - øv!

Blåbær (3 stk.) havde jeg i en stor krukke, de er nu plantet ud men de gav et par gode store håndfulde blåbær som jeg selvfølgelig også fortærede inden de var helt modne, arghh! Og en enkelt sen hindbær som gav de lækreste store søde bær.. dem lod jeg modne ;-)

Mine figner vorker derudad... den almindelige bornholmer var en lidt trist én - smagsløs og de fleste faldt af! Men petrovaca'en som jeg stjal en aflægger af i Kroatien vokser pænt, håber på side/jordskud og måske en figen i år!

Mit blommetræ der blev sat i forår 2008 måtte lade livet, det var sygt (planteskolen sagde vandmangel!) overvejede så at bruge 1000,- på et kæmpe stort ét 3 m. højt og en stamme på 8 cm! Grøn Reine C Quliiens selvfølgelig men blev nærrig og købte et lille træ igen... har sat det samme sted, dumt jeg ved det!

Pæretræet (Lukas) måtte også dø, det havde fået kræft! Istedet kom der et Nonnetit Bastard (fra Boi Jensen) og mit lille fine Discovery vokser men der er bare ingen æbler!

Vinstokken (Cardinal) i drivhuset som blev sat i foråret voksede som en gal.. og gav 3 flotte klaser hvor jeg igen, igen fortærede druerne inden de var helt modne! Jeg kan bare ikke lade være!!!!

Status: Jeg tror jeg dropper forspiringen af de fleste ting i år selvom det er så hyggeligt.. Jeg forspirede ærter og det gav faktisk også et godt udbytte men jeg har bare ikke pladsen og må priortere!

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 1. januar 2010 kl. 23.27

Hvor dejligt inspirerende at læse om jeres valg og erfaringer! Og Lise D, hvad er jordbærrabarber og hvor får man fat i dem? Dem har jeg aldrig hørt om men det lyder tiltalende!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. januar 2010 kl. 23.47

Lotte: Jeg fandt den hos Gug Planteskole i april i år.. den er mere sød og stænglerne tynde og røde... men der findes jo over 70 sorter.. men min planteskole har et stort udvalg, mener de havde min. 10 forskellige sorter i foråret.

Min svigermor mente først der var tale om en nin rabarber men måtte give mig ret i, at smagen ikke er den samme som vinrabarber og der stod også jordbærrabarber på skiltet der var stopppet ned i potten ;-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 2. januar 2010 kl. 9.23

Dildskærmene har jeg tørret og brugt til en urtesalt sammen med korrianderfrø, chili og krydderurter. Det giver en god smag.
Mine squash forspirede jeg i vindueskarmen, men jeg var nok alt for tidligt på den, for da det endelig var varm nok til at plante dem ud, da var de blevet over ½ meter lange. Og de blev bare ved med at gro og gro, og der kom masser af blomster, men ingen squash.
I et lunt hjørne af haven har jeg hele sommeren og efteråret samlet sammen til en kompostbunke, og der skal squashen såes.

Nyt svar til emnet »Have-status 09/10«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Have-status 09/10

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider