Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 11.09
Jeg har i længere tid søgt denne plante
MONSTERA DELICIOSA ALBO-VARIEGATA
Den findes åbenbart ingen steder i DK, som bare gør at jeg endnu mere vil have fingre i den.
Den fås til gengæld nogle få steder i USA.
Men hvordan får man lige en tropeplante hjem uden den tager skade??
Er der firmaer som henter planter hjem??
Jeg har fx fundet et firma som har planten:
www.glasshouseworks.com
Vil lige høre jer, inden jeg kontakter dem.
Har andre hørt/handlet med dem før??
Mvh Steffen
Skrevet af: Lis P., 2. januar 2010 kl. 11.37
Steffen sæt dig ind i de regler der findes bl.a fra plantedirektoratet og andre regler der, og om firmaet i det hele taget sender planter til EU, det er nemlig ikke sikkert.
Men gør de så embaler de normalt planterne rigtig godt, men du skal regne med lang forsendelsestid, op til 3 uger og det kan planter normalt ikke klare så søg efter den i her i europa, det vil være langt det nemmeste.
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 11.49
Kender reglerne nogenlunde.
Jeg har søgt rundt omkring i et par måneder, ved godt det er den forkerte årstid at få sendt tropiske planter. Men til foråret har jeg forhåbenlig fundet det rigtige sted.
Jeg har dog endnu ikke fundet nogle steder i EU hvor man kan købe planten, eller dele af den.
Alle fundne steder er i USA.
Mvh til om planten kan tåle en leverings tid på 2-3uger burde denne godt kunne. Så længe der er tale om et stykke af stammen til formering.
Men nogen som evt kender til firmaer i EU som har en del sjældne tropiske planter??
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 17.41
De har mange spændende planter, men desvære ikke den jeg søger.
Den første har mest planter til haven, eller krukker. Den anden har frø.
Planten jeg søger formeres desvære ikke via frø.
Men ellers tak for hjælpen.
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 20.07
Jeg har nu fundet et sted i østrig man kan få stykker af stammen fra planten.
Så venter lige til det bliver varmt i europa igen før jeg bestiller den.
Når den bliver stor nok kommer der stykker tilsalg herinde også.
Skrevet af: Søren, 2. januar 2010 kl. 21.40
Hvis det er ham på eBay du vil købe fra, så vil jeg nok anbefale dig at købe noget roddannerhormon (kan købes i de fleste større havecentre). Til den pris for 1 stikling + forsendelse, kan man lige så godt være på den sikre side :)
Kan planten i øvrigt ikke købes, eller bestilles hjem af danske planteforhandlere?
Du har en køber til et par stiklinger her, hvis dit projekt lykkes. Det er bestemt en flot plante!
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 21.49
Jeg har aldrig haft problemer med at få dem til at slå god, bare der er lidt af luftrødderne kan den plantes i fugtig muld med det samme.
Jeg har en meget gammel art, som ikke kan fås nogen steder. Den har lidt mindre blade og stænglen mellem bladene er en smule lægere ift. den art som sælges i handlen.
Selv under de bedste forhold bliver bladene sjældent større end 30cm i diameter.
Har selv luret på denne hvide udgave i flere år, men aldrig fundet en sælger.
Håber at kunne vende positivt tilbage senere på året!
Skrevet af: Steffen Jensen, 20. juni 2010 kl. 18.13
Så har jeg fået 2stk planter hjem!
Det er stiklinger med rod og nye skud, de er plantet for et par dage siden og har det fint.
Når de bliver større skal jeg nok skære nogle stiklinger hvis andre har lyst til at få denne utrolig flotte plante.
Skrevet af: Lis P., 20. juni 2010 kl. 18.58
Dey lyder spændende Steffen, jeg er ihvertfald interesseret, det kunne jo være jeg havde noget andet du kunne bruge.
Skrevet af: Steffen Jensen, 14. september 2010 kl. 19.33
Ville lige dele et billede af planten. Den har nu groet godt hele sommeren og kommet med en del blade.
Synes selv den er utrolig flot og speciel.
Skrevet af: Henry G., 19. marts 2011 kl. 22.27
Hej Steffen Jensen Har lige set din "Monstera deliciosa" men
det ligner mere en Schindapsus aureus, der endda kan få meget større blade end på fotoet. H.G.
Skrevet af: Steffen Jensen, 19. marts 2011 kl. 22.58
Okay, billedet i denne tråd er dog da planten var ca 6måneder gammel. Den er noget større og flottere nu.
Den du hentyder til, Guldranke er bestemt ikke magen til.
Den jeg har hedder Monstera Deliciosa Variegeta, en rimelig sjælden udgave af den alm Monstera Deliciosa.
Jeg opformere den engang snart, så måske du har intresse i en stikling??
Jeg har dem tilsalg på dba.
www.dba.dk/filodendron-stiklinger-af/id-72278561/
Skrevet af: Johanne F., 2. juni 2015 kl. 9.50
Hej Steffen Jensen
Sælger du stadig stiklinger af din Monstera Deliciosa Variegeta?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.