Forum

Vejsalt er gift for træer og planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2010 kl. 9.52

I disse krise-tider er det måske godt at man kun lige har salt til et æg, for en lang frostperiode har betydet spredning af store mængder vejsalt til skade for træer og buske, der går et sløjt forår i møde

Ekstrabladet i dag :

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1288820.ece

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 26. januar 2010 kl. 11.01

så er jeg glad for jeg bor ud af en lille vej hvor de en gang i mellem kommer med sand hvis vi er heldige

men jeg kan godt se alle de fagus sylvatica der står rund i byerne får der ikke nemt når de ikke kan tåle rat maget aligevel

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. januar 2010 kl. 14.15

Da jeg stod i lærer brugte vi også urea , som er en meget koncentreret kvælstofgødning , da vores daværende overgartner mente at det ikke var skadeligt får miljøet .
Vi havde derfor tidsler og andet ukrudt på størrelse med Amazon-skoven . Men miljø svineri var der ikke tale om .

Senere gik man tilbage til saltet . Skal man bruge salte skal det enten være calcium-klorid eller andre mindre skadelige stoffer . Jeg er så heldig a min forhave kun består af 1 - 1,5 kvm fortov så jeg kan klare det med lidt lunkent vand og en kost .

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. januar 2010 kl. 23.57

Vejsaltet ude på vejen kan vi ikke gøre så meget ved, men på vores egen grund kan vi prøve at finde andre metoder. Gammelsdags grus (skarpt sand) er en udmærket løsning, og det tager vore træer og buske i hvert fald ikke skade af. Men man kan også klare sig helt uden - med lidt tiltrængt motion med kost og skovl.

Jeg har en gård med cementunderlag, og her har vi hele vinteren haft fint rent »gulv« at gå på næsten hele tiden. Lige uden for døren står kost og skovl, og når vi bruger det konsekvent til at feje sne væk med, inden vi går ud i det og træder det fast, kan vi feje i bund. Det betyder, at vi kan gå i udhusene stort set uden at få sne under træskoene og dermed vandcirkus inde i entreen.

Tilsvarende forsøger vi at holde gangstien ud til vejen. Her er underlaget jord med grus i. Det meste af tiden kan vi holde den nogenlunde i bund, så vi har en frossen jordsti at gå på. En enkelt gang har jeg måttet komme grus på, fordi vi ikke lige fik fjernet sneen, inden den blev trampet fast.

Ude ved vejen er det rent smat af halvtøet sne med vejsalt, som sneploven kaster flere meter ind i indkørslen.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. januar 2010 kl. 9.44

Hej - der er faktisk muligheder for at reducere forbruget af vejsalt i den almindeligste form som NatriumClorid eller for anvende helt andre "tø-midler".
Karna Maj's anvendte "kostemetode" er jo helt kemikaliefri og fin til privat brug (Selv om koste med børster af Sisal ikke kan købes i ethvert byggemarked.....)

Der findes og bruges (!) materiel både i stor skala og i lille, som kan sprede fugtet salt (CalciumClorid). Metoden fører til en reduktion i saltforbruget på 10 - 15 procent.

Københavns kommune er igang med et forsøg med at anvende et kaliumsalt (kaliumformiat - en kombination af kalium og myresyre) . Kig på Københavns kommunes forsøg her:
videnskab.dk/composite-3573.htm

Der gode erfaringer med at anvende et tredje tø-middel: nemlig Kalcium-magnesium-acetat. Blandt andet har Storebæltsbroen A/S anvendt midlet i fire år - og forventer at korrossionsskader på broen vil være så meget mindre, at broen forventes at holde ikke i 50 år men i 100 år og at "tillægsgevinsten" bliver en miljøgevinst i form af mindskede skader i miljøet omkring broen.
Se mere her: asp.vejtid.dk/Artikler/2002/10/3402.pdf

Så find roligt optimismen frem - og spørg din kommunes tekniske forvaltning om kommunens valg af tø-midler til brug på veje og fortove.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. januar 2010 kl. 18.23

Hej Lone

Det er sjovt at du lige nævner den miljø venlige "ice-away"
eller Kalcium-magnesium-acetat, som er indholdet .
Jeg havde glemt at jeg havde en prøve stående af det og der bruges meget lidt . 1 liter pr 100 kvm ved 0-
-3 grader og 2 liter, hvis det er koldere . Hvis 10 - 20 ml pr. kvm kan klare isen må det være effektiv
Jeg skal prøve det i morgen og vil vende tilbage med mit resultat . Firmaet , der fremstiller det havde for år tilbage en pris på kr 200.- for 25 liter incl fragt . Hvor meget prisen er kommet op på nu ved jeg ikke . Men jeg kan få det undersøgt .

Via dette links kan man læse mere om effekten www.aluminat.dk/data/images/DK%20Brugsanvisning_ICEDUST-AWAY%20_bp_.pdf

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. januar 2010 kl. 18.29

Der var jeg lidt for hurtig og fik et forkert links ind . Men har står der meget mere omkring midlet her.

www.aluminat.dk/data/images/DK%20Faktaark_ICEDUST-AWAY.pdf

Jeg kan i øvrigt oplyse at midlet er svanemærket

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. januar 2010 kl. 15.10

Det virker som lovet . Jeg har også afprøvet det på bilens ruder , med godt resultat . Jeg har kontakte firmaet for at høre om prisen stadig holder og det gør den . En 20 liters dunk koster kr 180,- plus moms (kr. 225,-) Prisen er incl fragt .

så liter prisen ligger et sted i mellem kr. 5 - 6,- og en liter række som nævn til et sted imellem 50 og 100 kvm .

Nyt svar til emnet »Vejsalt er gift for træer og planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vejsalt er gift for træer og planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider