Forum

Indkøbte frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 29. januar 2010 kl. 18.17

Tak-jeg blev fanget i tolden efter at have bestilt for ca. 100 US $, med en told på 293 kr.
Tjae-frøene kan ikke fås i DK og hvis man vil have et hus med havudsigt må man jo også betale for det og det gør jeg gerne.
En pose med en bestemt majs indeholder mere end 100 frø-det er mere end nok til flere sæsoner og alt i alt er jeg mere end tilfreds.
Et par ting man dog bør have med i sine overvejelser er nok at bestille mindre portioner ad gangen, idet der er mindre chance for at de bliver beskattet.
Told pålægges iøvrigt kun frøindkøb fra ikke EU lande.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. januar 2010 kl. 21.30

Når man køber så stor en portion frø på en gang, er det en god ide at spørge firmaet man køber fra, om de vil sende i flere små kuverter før man bestiller. Det gør de fleste gerne hvis man betaler lidt ekstra, nogle gør det endda gratis :)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 29. januar 2010 kl. 22.44

Det er givetvis først og fremmest post DKs toldgebyr (150 kr.) samt moms der er løbet på din forsendelse. Den regulære toldafgift plejer at være til at overse. Netop fordi at toldgebyret fra post DK er så urimeligt højt, er det tvivlsomt om det kan betale sig at bestille flere små pakker frem for en stor.

Mvh Sofus

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. januar 2010 kl. 23.06

Sofus, jeg har bestilt rigtigt mange pakker frø gennem tiden. Og ikke en eneste gang er en af de små kuverter blevet taget. Derimod er det næsten stensikkert at hvis du bestiller en masse frø på en gang (der bliver sendt som pakke), så bliver de taget!

Jeg ved at post danmark ikke åbner og tjekker hver eneste kuvert, der bliver sendt fra USA (og andre ikke-EU lande) til Danmark :)
De har langt mere fokus på post i pakkeformat/store kuverter, der kan indeholde tøj, spiritus og tobak f.eks.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 30. januar 2010 kl. 15.44

Tjaa, hvis man holder sig under bagatelgrænsen på 89 kroner, rører de i hvert fald ikke ved forsendelsen. Jeg har aldrig bestilt større mængder frø udefra, men bestiller ofte bøger og film hjem fra USA og Jersey. Det er sket et par gange at min pakke er blevet stoppet. Det er pokkers ærgeligt at skulle betale mere i toldgebyr end pakkens indhold er værd.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 30. januar 2010 kl. 16.49

^ Det var netop det jeg mente :)

Og derfor forstod jeg ikke hvorfor du skev dette:

"tvivlsomt om det kan betale sig at bestille flere små pakker frem for en stor"

Det kan jo betale sig når du undgår udgifterne ved at blive taget..
Og det koster ikke ret meget at få frøene sendt i flere små kuverter - det er bedre at være på den sikre side :)

Nyt svar til emnet »Indkøbte frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Indkøbte frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider