Forum

Ørkenplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Dybdahl, 31. januar 2010 kl. 9.30

Jeg har købt en ørkenplante i Egypten, den ligner overhovedet ikke Jericos rose, men skal være i vand så den flyder. Kender nogen navnet på den?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2010 kl. 18.11

Jeg syntes at den ligner en Jerikos rose, når jeg ser på den , som er her på siden www.mistel.dk/JERIKO_H.htm .

Jerikos rose høre i øvrigt til dværgulvefods-familien og kaldes også ørken-rosen . Men den har intet at gøre med rigtige roser (som nogle på nettet fejlagtig tror) . Dværg ulvefods planter er nærmere beskrevet her images.google.dk/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Selaginella_lepidophylla_gruen.jpeg/310px-Selaginella_lepidophylla_gruen.jpeg&imgrefurl=http://da.wikipedia.org/wiki/Dv%25C3%25A6rgulvefodsplanter&usg=__4IS4OpPvRMWQ0k4ekJoujjX7K3c=&h=233&w=310&sz=30&hl=da&start=5&um=1&tbnid=lNOp6DpYTMlKqM:&tbnh=88&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Djerikos%2Brose%26hl%3Dda%26sa%3DN%26um%3D1

Jeg tror bare at der er tale om et lille eksemplar . Prøv at søge på dens navn eller dens engelske navn (Roses af Jerico) og se om ikke du kan se en , der ligner den du har .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Dybdahl, 1. februar 2010 kl. 19.42

Tak for svaret, jeg har i mellemtiden søgt på nettet og fundet ud af, at det er den ægte jerikos rose, den anden jeg havde i tankerne er den uægte, den der skal lægges i en skål, hvorefter den åber sig og bliver grøn. Den ægte er en død plante, som åbner sig for at afgive frø, den forbliver brun.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2010 kl. 21.02

Ok, så meget vidste jeg godt nok ikke .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Dybdahl, 2. februar 2010 kl. 7.55

Fandt ud af, at man kunne få flere oplysninger, hvis det latinske navn blev googlet....

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2010 kl. 10.47

Inger, er der ikke noget med at de enkønnet? at der skal både en han og hun for at få frø . Jeg har selv haft dem i to omgange og de er lidt som med en mimose (rør mig ej) . Man skal lige lege med dem indtil de bukker under eller indtil at man glemmer dem

Nyt svar til emnet »Ørkenplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ørkenplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider