Skrevet af: Inger Dybdahl, 31. januar 2010 kl. 9.30
Jeg har købt en ørkenplante i Egypten, den ligner overhovedet ikke Jericos rose, men skal være i vand så den flyder. Kender nogen navnet på den?
Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2010 kl. 18.11
Jeg syntes at den ligner en Jerikos rose, når jeg ser på den , som er her på siden www.mistel.dk/JERIKO_H.htm .
Jerikos rose høre i øvrigt til dværgulvefods-familien og kaldes også ørken-rosen . Men den har intet at gøre med rigtige roser (som nogle på nettet fejlagtig tror) . Dværg ulvefods planter er nærmere beskrevet her images.google.dk/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Selaginella_lepidophylla_gruen.jpeg/310px-Selaginella_lepidophylla_gruen.jpeg&imgrefurl=http://da.wikipedia.org/wiki/Dv%25C3%25A6rgulvefodsplanter&usg=__4IS4OpPvRMWQ0k4ekJoujjX7K3c=&h=233&w=310&sz=30&hl=da&start=5&um=1&tbnid=lNOp6DpYTMlKqM:&tbnh=88&tbnw=117&prev=/images%3Fq%3Djerikos%2Brose%26hl%3Dda%26sa%3DN%26um%3D1
Jeg tror bare at der er tale om et lille eksemplar . Prøv at søge på dens navn eller dens engelske navn (Roses af Jerico) og se om ikke du kan se en , der ligner den du har .
Skrevet af: Inger Dybdahl, 1. februar 2010 kl. 19.42
Tak for svaret, jeg har i mellemtiden søgt på nettet og fundet ud af, at det er den ægte jerikos rose, den anden jeg havde i tankerne er den uægte, den der skal lægges i en skål, hvorefter den åber sig og bliver grøn. Den ægte er en død plante, som åbner sig for at afgive frø, den forbliver brun.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2010 kl. 21.02
Ok, så meget vidste jeg godt nok ikke .
Skrevet af: Inger Dybdahl, 2. februar 2010 kl. 7.55
Fandt ud af, at man kunne få flere oplysninger, hvis det latinske navn blev googlet....
Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2010 kl. 10.47
Inger, er der ikke noget med at de enkønnet? at der skal både en han og hun for at få frø . Jeg har selv haft dem i to omgange og de er lidt som med en mimose (rør mig ej) . Man skal lige lege med dem indtil de bukker under eller indtil at man glemmer dem
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.