Forum

Orkide

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 2. februar 2010 kl. 16.11

jeg købte sidste år 2 orkider men nu hvor de ene blomster igen så mister den nogle knopper så den har kun 1 blomst på 1 stilk

hvad gør jeg forkert eller er det pga af de mangler gødning

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Jørgensen, 2. februar 2010 kl. 17.45

Hej Brian
Det er svært at sige hvad der er galt. men du kan prøve at google "orkideer pasning", så myldrer det frem med sider om emnet. Måske kan du lure, hvad der går galt ?
V.h. L. Jørgensen
f. eks.:
www.planteskoleringen.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=select&menuID=3448&id=3445

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. februar 2010 kl. 9.16

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2010 kl. 10.41

Det er nok det emne , hvor der er skrevet flest bøger om , inden for havebrug/potteplanter . Jeg selv holder meget af dem og er betaget af dem, men også dygtig til at slå dem ihjel efter noget tid .

Jeg ved desværre ikke så meget om dem , ud over at de skal have blødt vand (kalkfri) orkidee jord. At de også skal have en hvile periode for at kunne blomster .
Mit råd vil derfor være at du går på biblioteket og kigger i deres bøger og låner den du selv syntes er god eller notere dig, hvad der er værd at vide. Hvis du kender navnet på den orkidee du har kan du sikkert finde oplysningerne på nettet .

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. februar 2010 kl. 13.38

Hvis man ikke er så god til de alm orkideer, er denne et godt alternativ.
Ægte Vanilje...
Den vokser i alm pottemuld og trives fint i et øst vindue, jorden bør være let fugtig hele tiden. Den kan dog tåle at tørre ud.
Får den godt med lys og nærring i løbet af sommeren får den stængler så tykke som en finger og vokser nemt 2m.
Her er et billede af min.
Den er ca 10m og 3år gammel.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 4. februar 2010 kl. 14.56

hey Steffen Jensen

hved du hvor man kan få fat i den ægte vanilje orkide henne af for syntes ikke man ser den så tit

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. februar 2010 kl. 15.16

Jeg har tit set den i Plantorama... Så der kan den jævnlig fås. Den er dog lidt dyr synes jeg, ift hvor let den kan formeres.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. februar 2010 kl. 19.49

Lars har den og som en af de få har han også haft den i blomst!

Se her:
forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=1201

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. februar 2010 kl. 20.40

Nu er den jo ikke så gammel på markedet, og det er jo ikke sikkert folk har så meget tålmodighed og plads til at have den til den når den størrelse hvor den blomster.

Hans (Lars) var ca 4år og 15-20m.
Min er 3år og over 10m, så hvis alt går godt kan jeg måske have blomster om et år eller to.
Blir spændende.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. februar 2010 kl. 20.59

Men jeg misunder Lars's plante... Når jeg har været så uheldig at et skud er knækket, så kommer der bare ét nyt. Han har 4 skud fra én plante!

Nyt svar til emnet »Orkide«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Orkide

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider