Forum

Moskusænder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 25. februar 2010 kl. 20.47

Hej herinde!

Jeg har besluttet mig for at få en lille flok ællinger til foråret - moskusænder er foretrukket race. Men kan de gå sammen med andre ænder, - hvis ja, så høre jeg gerne nærmere om hvilken race det så skal være.

Mvh
Pia

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. februar 2010 kl. 13.27

Hvis ikke du får svar kan du også rette spørgsmålet til Danmarks fjerkræavlerforening via dette link www.racefjerkrae.dk/ .Jeg var lige rundt på nettet men fandt ikke svar . Hvis du er heldigt , at dit bibliotek stadig ligger inde med bogen, Ande og gåse hold, til husbehov fra forlagt Skarv og kan få svar . Jeg har læst at moskus ænder er fredelige og ikke skulle skabe problemer , men har ikke stort kendskab til dem .

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 26. februar 2010 kl. 20.36

Jeg har også surfet lidt på nettet for at finde svar, men uden brugbar resultat.

Men tak for hjælpen, det vil jeg kigge nærmere på. :-)

Mvh
Pia

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 27. februar 2010 kl. 11.05

Moskusænder er agresive overfor andre ænder, med mindre de er vokset op sammen.
Hvis man krydser moskusænder med andre ænder får man "ændernes muldyr" mulardænder der er sterile.
Og bare for at få det på det rene er Tamænder ikke i familie med moskusænder, men kan dog krydses indbyrdes.
Moskusanden er en and ikke en gås.

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 27. februar 2010 kl. 14.54

Tak for svar. :-)

Jeg har tænkt at ællingerne har nogenlunde samme alder, når de lander i deres nye hjem, - startede ællinger 1 - 2 uger gamle. Så det burde ikke skabe de store problemer, så vidt jeg forstår dig rigtigt.
Da det er med henblik på at de skal ende i min fryser, efter nogle gode og hyggelige måneder, er det også lidt afgørende at de er velegnede til dette formål.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2010 kl. 19.59

Så det med at de er fredelige var bare en "and".:-).

Jeg faldt bare over en som havde hævdet det på en hjemmeside med jeg aner intet om disse fugle ud over at de sviner ovnen til , hvis ikke man bruger stegeposer.......

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. februar 2010 kl. 22.11

Den med at den sviner ovnen til, forstår jeg godt SD. Hvis du har glemt at taget tarmene ud så er det noget lort. håp

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 28. februar 2010 kl. 8.08

SD: Steg ænderne på en webergrill - så er smagen bedre og svinderiet til at overse. ;-)

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 23.00

Det var der en som gjorde her i nabolaget. Selve juleanden blev tilberedt her . Hvis du køber ællinger skal du være klar over at det kan være sarte i dere unge år . Jo ældre de er jo bedre vil de klare sig, men dyre bliver de også .
Jeg har set ællinger til et sted i mellem kr 50 - 100,- pr styk . Jeg mener også at det ikke er alle æg , der bliver befrugtet .

Alt det gøre dem dyre . Ellers vill jeg prøve med en stor race høns . De kan bl.a.tage mus . Måske kan du finde disse til en god pris . De er stærkere og kan levere en masse dejlig kød .

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 3. marts 2010 kl. 10.47

Jeg har slet ikke tænkt at de skal blive flere år. Jeg har tænkt, at give dem et rigtig godt andeliv nogle måneder og hygge mig med dem/det, og så kappe hovedet af dem og smide dem i min fryser. Måske lade et par stykker eller 5 overleve, og se om de så levere et nyt kuld. Jeg er udemærket klar over at der ikke er økonomi i at have sine egne ænder, men det er underordnet - jeg gør det for glæden og hyggens skyld. :-)

At de ikke skal være daggamle er jeg også blevet klar over, så regner med at det skal være startede ællinger, altså 1-2 uger gamle. Jeg er ikke hug på høns lige nu, men det er selvfølgelig også en mulighed der kan tages op til revision, hvis og så fremt.

Forøvrigt, tak for dit link til "racefjerkræ" - har skrevet til dem, så må jeg se om der kommer svar. :-)

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 20.18

Jeg har altid undret mig over at de var så dyre ,men fandt ud af hvordan det hang sammen . Hvis du skal opfodre dem skal du nok kontakte en andefarm , da jeg tror at de private avler enten lægger inde med en bestemt race eller vil have "for" mange penge for dem . Hvis jeg selv havde plads ville jeg også opfostre dem. Alene priserne, der nemt kan løbe op i 500 kr stk (har set det flere steder i år) vil være et godt udgangspunkt . Så ved man også hvad de har fået og spise og meget mere . Det kan godt være at du kan finde nogle ællinger via den blå avis .

Tidligere havde jeg nogle kontakter i forbindelse med at jeg indsamlede oplysninger omkring vagtler og producenter af dem . Men jeg har senere slettet dem igen .

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 3. marts 2010 kl. 20.33

Søren Duun.
Jeg nægter at tro at der er nogle der sælge ugegamle (som er det Pia vil købe) for 500 kr.- stk.
Du kommer som regel med udemærkede indlæg men nogen gange kommer der nogle sjove (lidt mærkelige indlæg) fra din hånd.

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. marts 2010 kl. 22.03

Hej Pia.

En praktisk ting, hvis du køber moskusællinger: Vælg dem så hvide som muligt. Se eventuelt på forældrenes farve. Hvis du selv skal slagte og pille dem er det en fordel. De kan blive lige så flotte som dem du ser i forretningerne. De mørke kan være noget bøvl at få pæne i huden.

Hvis du så lader dem gå og få lidt alder, får du noget andesteg til jul som siger spar to til alt :-) .

Mvh. Hans

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. marts 2010 kl. 22.14

Mads , du havde ret i at det vist gik lige lidt for hurtigt , men de ænder , der koster kr. 500,- var naturligvis de økologiske der lå i køledisken i Irma lige før jul . Naturligvis ikke de daggamle . Jeg beklager . Men jeg er da glad for at der er nogle af indlæggene , som kan bruges . Er der andre indlæg jeg skal rette med det samme? :-)

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2010 kl. 21.59

Hej Pia -

vi købte daggamle for nogle år siden - kan ikke huske prisen, men hold da op, hvor var det god underholdning!

Vi startede dem i drivhuset og de fik et lille, fladt badebassin allerede fra dag 2, og de vidste med det samme, hvad det skulle bruges til!

Så sørg for at have "bademuligheder" til dem, der vokser med deres størrelse - vi endte med et rundt børnebassin med 800 l vand, som de selv supplerede ved at flyve over vejen til gadekæret... Første gang de fandt derover, fræsede de bare rundt i cirkler og var euforiske over al den herlige plads, de havde fundet. Og jeg kunne kalde dem hjem igen om aftenen - de kom flyvende i lav højde over vejen, så adskillige bilister var ved at lande i grøften!

Meget underholdende dyr - men jeg var ikke imponeret over smagen. De havde sikkert fået alt for meget motion og var ikke fede nok!

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 6. marts 2010 kl. 14.01

Hej Hans.

Tak for oplysningen, det vil jeg ha' in mente. Absolut ikke uvæsentlig, når nu meningen er nogle af dem skal ende i fryseren. Jeg bor i vestjylland - du skulle vel ikke vide hvor jeg kan købe dem? :-)

Hej Anja.

Hvor lyder det bare hyggeligt! :-)

Det er jo netop det, der er min pointe med at få ællinger - hyggen og underholdningsværdien ved dem. Og så igen igen, at nogle af dem skal blive til andesteg juleaften. Jeg har bestemt også tænkt de skal ha' adgang til at plaske i vand - men er nok nødt til at hegne dem ind, da de ellers nok vil vælge at fræse rundt i vores sø i haven, og det er nok ikke så smart. :D

Mange hilsner til jer og god weekend.
Pia

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 6. marts 2010 kl. 14.26

Hej Pia.

Desværre, jeg bor på Sjælland.

Og så skal du nok ofre lidt godt "guf" på dem den sidste måned inden de skal slagtes.
Der kommer ikke noget af ingenting :-)

Mvh. Hans

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2010 kl. 19.50

Hvis du har mod på at bruge en rugemaskine var dette også en mulighed . Jeg har i flere år udruget japanske industri-vagtler, da de som oftest ikke selv er istand til det .

På den måde er det også nemmere og mere sikre, at de bliver udruget rigtig (forudsat at maskinen er korrekt indstillet) . En udemærket rugemaskine koster omkring kr. 2000,- (hobby) . Men det kan også være at man kan finde brugt og så er prisen en anden.
Æg til udrugning er også billigere. Et gæt vil være omkring kr.5 - 10,- stk og alt efter hvor mange du køber og hvilket race der er tale om. Dette kan med tiden godt udvikle sig til at blive en familie beskæftigelse . Aller elsker "dyrebørn" .

Når mine vagtelkyllinger var udruget skulle de i følge mine piger alle have navne og bo på dere værelser men efter 14 dage, i stuen, hvor kyllingerne begyndte at få fjer, forsvandt interessen .

Måske er det mulig at du kan låne en rugemaskine hos den lokale fjerkræ-avlerforening eller at der er en af dem, der har en mega stor rugemaskine ., hvor der er masser af plads . Det er nogle gange de mest utrolige ting folk i denne "branche" benytter og lægger inde med.
Mange af dem jeg har talt med og som havde fjerkræ som hobby kunne ikke undvære dem .

Du har så stadig det problem at du skal fodre på dem og at ællingerne kan være sarte , men det kan også være spændende at være med hel fra start . Jeg ved ikke om Moskusænder er speciel vanskelige at udruge , men også det ved de meget om . Man skal bare ikke begynde at diskutere racer med dem (forudsat at man er enig med dem).
Det slipper man ikke godt fra .

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 2. maj 2010 kl. 23.56

Hej igen.

Som afslutningen på denne tråd, har jeg nu fået mine ællinger. Det blev til Peking ællinger - og forhåbentlig får de snart selskab af en håndfuld gæslinge.

Nuttede - ja, ik oss! :-)

Mvh
Pia

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 1.33

Da jeg var en ung mand lige efter Krigen, ja da havde de fleste intelligente mennesker ude på landet jo da fjerkræ. Skønt kunne det dog være, om denne gamle skik igen skjulle gaa hen og blive "moderne" blandt de unge mennesker.

Mvh Eivin (^_^)

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 29. juli 2010 kl. 7.39

Hej Eivin.

Først vil jeg takke for at du kalder mig og dem på "min alder" for unge - det sker ikke så tit. ;-)

I forhold til at holde fjerkræ, er det bestemt ikke sidste gang jeg starter ud med en flok daggamle ællinger. Det har været en fornøjelse at ta' vare på disse dyr, se dem vokse op - for tilsidst at flå dem, smide dem på grill eller bål og nyde den gode smag.

I dag er der mange ting der ikke er "nødvendig" - nok en væsentlig forskel fra før til nu. Vi går bare i dagligvare butikker og hiver ned fra hylder og fryser. Derved snyder vi os selv for en del gode oplevelser, som feks. at holde fjerkræ, men pyt - det bugner med andre tilbud for at blive underholdt/oplevelser på alle måder, og ofte behøver man ikke engang lette måsen for at få dem. Vi er en forkælet generation, der gør alt af lyst og ikke ret tit af behov!

Tak for dit indlæg - tankevækkende på en torsdag morgen i juli.

Mvh
Pia

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 29. juli 2010 kl. 11.35

Ja, du har helt ret, Pia. Skønne oplevelser er der nu engang i vente til hin, som indlader sig paa denne beskæftigelse. Selv havde jeg mit sidste hønsehold tilbage i 1999. Så blev jeg for gammel til at mosle rundt med dem længere. Nu koncentrerer jeg mig udelukkende om haven, da squash og kartofler ej løber lige så hurtigt som kyllinger og høns. Akke-ja.

Mvh Eivin (^_^)

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Iversen, 29. juli 2010 kl. 17.24

Jeg vil lige indskyde til dem der eventuel skulle være interesseret i andehold og ikke ved om det er "klogt" at få daggamle ællinger.

Jeg fik mine som daggamle, satte dem i et gammelt hønsehus og lavede en cirkel af en papkasse (ca. 80 cm i diameter og 25-30 cm høj) og hængte en varmelampe over dem. Der gik de så de første 10-12 dage, hvorefter jeg fjernede jeg pappet. Ællingerne kunne sagtens selv finde lampen/varmen - man skal selvfølgelig være opmærksom på at hæve lampen, i forhold til deres vækst. Og den er ekstrem de første uger. Derefter fjernede jeg lampen, lukkede dem ud når vejret var godt og sørgede for de kom ind inden de kom til at fryse. Tror de var ca. 4 uger, så valgte de selv at være ude, med mindre de skulle æde, da jeg kun har fodret dem inde pgr af at holde rotter væk, hvilket er lykkedes mig.

Min pointe: Daggamle ællinger er intet problem, jeg oplevede dem faktisk som robuste - og det var MIG der var sart og forsigtig.

Pia - der har haft stor glæde og fornøjelse af sine ællinger/ænder.:-)

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Terp, 4. oktober 2015 kl. 11.50

jeg har 3 moskus ænder på ca 5 uger , dejlige dyr men hanner og vil gerne have en hun ( ælling )
Er der nogen som ved om en lille ælling kan sammen med 3 forholdsvis store ænder
Vil jo gerne ha lagt nogle æg og ha små ællinger

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. oktober 2015 kl. 12.22

Hej Karin.

Sådan 3 "bavianer" vil prøve at voldtage en lille hunælling til den dør af det.
Det er ikke nødvendigt med mere end én andrik til temmelig mange ænder. Flere giver kun bøvl og besvær. Hug hovedet af de to, og prøv om du kan finde en voksen hunand, som kan sætte sig i respekt.

Nyt svar til emnet »Moskusænder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Moskusænder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider