Skrevet af: Søren S Duun, 26. februar 2010 kl. 12.05
Flere og flere landmænd dyrker økologi på verdensplan. I 2008 blev der solgt økologiske produkter verden over for 250 milliarder kroner .
ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1301372.ece
Skrevet af: Steffen Jensen, 26. februar 2010 kl. 16.55
Ja det er jo både godt og skidt...
Skrevet af: Søren S Duun, 26. februar 2010 kl. 18.07
Ja godt for miljøet og for os, der spiser det, men skidt for hungersnøden i den tredie verden . For jo dyre en varer bliver at producere jo færre kan/vil købe den .
Derfor er det ikke uanmindeligt at mange forsker går ind for dyrkning af de gen- modificeret afgrøder, da man her kan producere mere på den samme arealer og til gavn for miljøet .
Spørgsmålet er så om vi på længere sigt vil tage skade hvis vi også spiser dem . Dette har delt forskerne i to lejre .
En svensk forsker havde fodret vandlopper med henholdsvis genmodificeret majs og almindelig majs og efter 42 dage kom frem til et resultatet, der var skræmmende . Han kunne bl.a. se at disse dyr med tiden mistet deres forplantnings evne , at der opstod mange misfostre og andre skadelige ting .
Men en anden forsker slog den hen og mente at man ikke kunne sammenligne mennesker med vandlopper .
Denne forskers arbejde i øvrigt også, at komme hungresnøden til livs .
Atter andre forsker mener at man netop ved at dyrke økologisk nemmere kan udrydde hungresnøden ........
Jeg tror at man ved de gensplejset afgrøder kan producere til billige penge og det er nok der problemet i virkeligheden ligger .
Programmet hed "viden om" og kunne ses på DR.2s hjemmeside.
Skrevet af: Steffen Jensen, 26. februar 2010 kl. 18.12
Du skal også lige tænke på hvor stort et areal der skal bruges til at dyrke 100tons økologisk mad ift 100tons mad ved traditionel dyrkningsmetoder.
Økologi kræver meget mere plads for at få det samme udbytte, og det belaster naturen mere end den i forvejen er.
Den vilde natur er jo utrolig presset mange steder på jorden.
Hvad vil man så helst:
Mindre natur eller mindre økologi
Personligt ville jeg foretrække naturen!
Skrevet af: Søren S Duun, 27. februar 2010 kl. 20.20
De emner, der er i programmet "Viden om" er meget spændene . Bl.a. havde nogle forsker udtaget nogle celler fra kalvekød og dyrkede dem i et lukket system og med tiden genskabt et stykke regulært mørt kød, som havde hel den samme mørhed som den oprindelige kalv havde .
Ideen med dette var at man fremover ikke skulle belaste miljøet ved at opdrætte dyr til slagtebrug , men mere dyr med særlige godt kød . Både køer, der prutter og bøvser og skal bruge store områder for at trives ville ikke længere være et problem . Ideen med dette forsøg var om man kunne dyrke kød til gavn for rigtig mange mennesker og uden at belaste miljøet . Så fremover er der ingen kvægavlere , men køddyrkere .
Programmet fortalte bare ikke hvordan det blev dyrket og hvem der skulle tjene på det . Det kan så godt være at det kan indgå i et meget stort program , hvor der også bliver produceret /dyrket mange andre ting . Så der er ingen tvivl om at det bliver de store multi selskaber der skyder penge i det .
Samme måde med at dyrke celler kender man også til andre steder, bl.a. kan det lade sig gøre at genskabe brusk fra et menneskeøre og dyrke det på mus . Selvom man i teorien også ville kunne skabe nye muskler eller lunger for den sags skyld skal der også være nogle , som kan udskifte det . Ellers er man godt nok på den .............
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. februar 2010 kl. 22.03
Tidligere solgte jeg kød for Plumrose til storkøkkener. Som førstebesøg indfandt jeg mig på et større velkendt hotel med en kasse vacumpakket eng. bøffer som var modnet af kødets egne enzymer. Alle 15 personer kiggede skeptisk på mig. Køkkenchefen tog mig venligt i den ledige hånd, ind i deres store kølerum, stak en finger i det velhængte okse halvside og udbrød at sådan skal oksekød være. Det var så deres måde, at modne på, ved luftens indvirkning
Skrevet af: Søren S Duun, 28. februar 2010 kl. 11.39
Jeg tror heldigvis at det har meget lange udsigter med sådan en lidt bizar produktion . Det er også et spørgsmål om pris .
Nu ved jeg godt at det med at spise kød, som er klistret sammen,er noget vi kan lade være med at købe, men hvad ved vi om det ? og kan vi, som forbruger, altid regne med at vi også får det vi køber? eller vil vi atter engang blive snydt ? .
Kan man f.eks. se forskel på en kalvemedaljon og et stykke limet kød med samme form? eller kræver det en udddannelse som dyrlæge at kunne skille tingene ad ?.
En journalist skrev, at det var muligt at lime både svine og oksekød sammen, så vi ikke kunne se forskel .
Så vil andre sikkert mene at det spiller ingen rolle , hvis bare kødet er frisk . Men jeg kunne ikke forestille mig at de vil skilte med det, i butikkerne, for så indrømmer de da først kødfusk . Med mindre at loven tillader dem at gøre det .
Jeg sad og læste at flere og flere familier vælger kød fra dyr, som har gået frit rundt på marken og mange kunder ligger stor vægt på at det skal være fra et sted , hvor dyrevelfærden er det vigtigeste .
Der er heldigvis stadig kunder , som gerne vil give lidt mere ( til trods for finanskrisen) , at de kan være en medvirkende årsag til at disse produktioner kan holdes i live .
I mange tilfælde er der tale om dyr, opdrættet af deltids landmænd , hvor der er tale om små produktioner og hvor der ikke skal tjenes penge, ud over at dække de mest basale udgifter.
Flere og flere er interesseret i dyrevelfærd og det er en god udvikling , men desværre kan dette vende igen , hvis ikke der bliver producenter nok , eller endnu skrappe miljø-regler eller faldende priser, som vil gøre det svære og svære, at producere dyr . Men indtil nu har det heldigvis lange udsigter .
Skrevet af: Lotte Nielsen, 28. februar 2010 kl. 11.52
Hvis man som jeg synes at det med kødklister i maden er klamt og ulækkert kan man jo vænne sig til at købe kød hvor man er nogenlunde sikker på at slippe for den slags fusk; hele kyllinger, større udskæringer som feks. okseklump der ikke er pudset af, svinekam med svær, ting der stadig indeholder ben osv. Ja det kan da godt være at man kan klistre alt muligt sammen, men nogle ting ville nok være svært at få til at se naturligt ud... Måske er det lidt besværligere at købe ind på den måde hvor man selv skal skære tingene op, og det kræver en fryser til større portioner og måske en kødhakker, men der er da ikke umuligt. Jeg gør det, og jeg er ingen ørn i et køkken ;o)
Skrevet af: Søren S Duun, 28. februar 2010 kl. 12.02
Er hel enig med dig og for at være lidt grov, så tror jeg også at kødet sikkert ender på plejehjemmets kantine . Da der som oftest altid skal spares penge her.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.