Skrevet af: Zederkof Zederkof, 28. februar 2010 kl. 11.25
Hej Allesammen
Først tak fordi du giver dig tid til at kigge forbi mit spørgsmål. Jeg har det problem at jeg for 3 år siden rev min gamle hæk op, og plantede en ny. De ca. 30 meter er kommet flot op i ca. 160 cm. nu. Men de sidste 10 meter kommer ikke. Jeg har sat den 2 gange nu. Den er ikke død men den vokser ikke. Hækken er ud til vejen så derfor vi jeg gerne have den op i 180 eller der omkring. På de sidste 10 meter, har der engang ligget en branddam så der er meget fugtigt og om ca. 6måneder om året er der vådt, så rødderne ligger i vand. Det er ikke umuligt at dræne jorden, men iflg. en gartner vil det koste rigtigt mange penge at få vandet væk. Når men efter denne smørre vil jeg hører om der er nogle, der har nogle gode forslag til hvad jeg kan plante eller gøre for at vi kan få fred i haven uden nysgerige blikke fra vejen. På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh
Thomas Zederkof
Skrevet af: Lotte Nielsen, 28. februar 2010 kl. 11.40
Hvad med at plante pil? De skulle vist kunne klare sig godt i fugtige områder og vokser hurtigt til...
Skrevet af: Zederkof Zederkof, 28. februar 2010 kl. 11.44
jo men vil jo gerne have hækken tæt så der ikke kan kigges igennem
Skrevet af: Søren S Duun, 28. februar 2010 kl. 11.52
Du kan , som Lotte skriver, plante eller stikke nogle pil ned i jorden . Hvid-el er også en mulighed , men er ikke velegnet som hæk . Det samme gælder også nobilisgran (alt efter , hvor meget vand der er . Denne kan være istand til at gro på de såkaldte vandlidende jorder´.
Di kan efterhånden få mange spændende pilearter bl.a. hos Dyrhøj Pilearboret, Finn Christesen . Men det er muligt, at han ikke findes mere , da han er en ældre herre . Men via denne hjemmeside har hjornholm.dk/links.htm kan du finde flere link til folk , der beskæftigere sig med pile-avl.
Skrevet af: Søren S Duun, 28. februar 2010 kl. 11.54
Du kan også lige vende det med både Boi Jensen og Willy Mougaard , der begge er planteskole ejer og muligvis kender andre planter, der er velegnet .
Skrevet af: Lotte Nielsen, 28. februar 2010 kl. 11.55
Jeg mener at man godt kan klippe pil så den bliver meget fin og tæt.
Skrevet af: Søren S Duun, 28. februar 2010 kl. 11.59
Her hvor jeg bor har vi nogle steder en meget finbladet pil, der bliver ca. 1,20 - 1,5 meter. Men jeg har aldrig lavet stiklinger af dem . Nogle pilearter er meget lette, andre svære . Det er min erfaring .
Skrevet af: Zederkof Zederkof, 28. februar 2010 kl. 12.42
Har været inde og kigge lidt på de link, Belgisk hegn ser godt ud, nogle der ved om det bliver tæt og hvor højt det kan blive. Skulle jo gerne op i 175/180 cm.
Skrevet af: Svend Høst, 28. februar 2010 kl. 14.10
Plant en bøgehæk , den tåler meget fugtighed og så er den dækkende året rundt.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Steffen Jensen, 28. februar 2010 kl. 17.27
Hvor bred må hækken være?? Du kan jo evt plante kornel?? Den elsker vand og kan klippes og skyder gerne fra basis med nye grene så den bliver mere tæt.
Der findes en del kornel arter, og med garanti én som kan bruges til dit formål.
Men ellers burde bøg også kunne klare sig der. Avnbøg kunne man også bruge, den er lidt sjælden nu om dage.
Skrevet af: Zederkof Zederkof, 28. februar 2010 kl. 19.38
lyder som en god ide Steffen hvor bred bliver den mon hvis jeg vilhave den ca. 175 høj.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 9.29
Det bestemmer du selv, den kan sagten blive 1,5 meter bred hvis ikke den bliver hold inde. Men jo mere du klipper den , jo tættere bliver den . Det vigtigste ved at klippe hække er at de er bredest for neden og smal for oven . Ellers vil den blive bart og i værstefald , hvis vi får så meget sne som i år, at den lægger sig ned .
Skrevet af: Ulla Danielsen, 1. marts 2010 kl. 9.35
Du kan også vælge vandgran, den skulle også kunne bruges som hæk
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. marts 2010 kl. 20.29
Hej Thomas
Hvis du ikke har noget imod nålestik, vil sitkagran være et oplagt emne til klippet hæk på våd jord. Den dræner også jorden, da den bruger meget vand,også om vinteren. Det er det eneste nåletræ, der skyder på stammen efter klipning, så den kan holdes ganske smal og tæt. Den er meget brugt som høje,smalle hække i planteskolerne.
Skrevet af: Søren S Duun, 1. marts 2010 kl. 22.07
Det var selvfølgelig Sitka-gran jeg mente og ikke nobilis .
Men ellers prøv og se i politikens bog,"hvilket plante hvor" Du har heldigvis mange muligheder . Med hensyn til at benytte vandgran, så er de ikke så dyre som barrods og de skulle også være nemme, at stiklingformere .
Jeg er ked af, at jeg ikke også fik nævn dig, Ann-Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. marts 2010 kl. 9.05
Hej Søren
Jeg kunne da heller ikke tro, at du mente det seriøst med nobilis.
Ligeledes er det rød-el, der ynder vand. Hvid-el er til tør jord.:-)
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 2. marts 2010 kl. 18.32
Det må være slut med at gøre i "nælderne" fra min side .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.