Forum

Forsegling af keramikkrukker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 9. marts 2010 kl. 21.16

Hejsa, Jeg har nogle rigtig pæne keramik/ler krukker i min have, men jeg er lidt ked af at de suger så meget vand og jeg derfor konstant skal vande dem. Er der nogen der har erfaring med at forsegle/lakere dem så de ikke suger vand fra planterne? jeg har set på nettet at der er noget som hedder vandglas, men jeg ved ikke om det er en god løsning til sådanne krukker - de er mellemstørrelse.. Ellers tænkte jeg på at bruge noget plasti-kote projekt paint, men ved ikke om de hjælper på problemet.. Nogen som har erfaringer med dette??

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 9. marts 2010 kl. 21.26

Vandglas har været brugt i århundreder til at gøre forskellige materialer vandtætte. Det består kun af silicium og ilt (man kunne kalde det "vandopløst flint"), så der vil ikke blive problemer med afgivelse af mærkelige stoffer til jorden i potterne.
Men - er du sikker på, at det er en god ide at lukke alle porer i potterne? Nok tabes der vand den vej, men der går samtidig en mængde ilt ind til jorden, ilt som mange planter ikke kan undvære omkring deres rødder.
Venlig hilsen
Sten Porse

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 9. marts 2010 kl. 21.28

hmm. ja du siger noget der.. det har du nok ret i.. Men hvis man fx. .køber glaserede krukker så kommer der vel heller ikke ilt ind til rødderne eller hvad???

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 9. marts 2010 kl. 22.17

Pjat.
Der kommer ikke livsnødvendigt ilt til rødderne igen krukken.
Hvis det er tilfældet hvad så med plastpotter?
Lonnie G, du har valgt at bruge lerpotter, de suger vand der fodamper til omgivelserne e du utilfeds med at vande så ompot i en plastpotte eller lev med at vande lidt mere.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2010 kl. 22.42

Hej Lonnie -

prøv at læse her:

<http://www.matas.dk/hus+have/rengoering+husholdning/inde/vandglas+500+ml.aspx?CategoryId=165&ProductId=576

mvh
Anja

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2010 kl. 22.43

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 10. marts 2010 kl. 9.01

hej anja, tak for linket. Det ser ud til at det er sådan noget jeg skal bruge hvis jeg vil gøre mine krukker "fordampningsfri"

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. marts 2010 kl. 9.32

Selvom lerpotterne suger lidt ekstra vand har du den fordel , med lerpotterne, at rødderne bliver afkølet imens vandet fordamper, frem for at plante i sorte plastpotter . Sorte plast potter kan let blive meget varme og nok til at rødderne dør .
Hvis de står i direkte sol . Ulempen er så, at lerpotterne ,der er mættet med vand bliver tungere, men hvis ikke de bliver flyttet er det vel lige meget .

Jeg ville ikke begynde at tætne dem, kun vande dem lidt mere .

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2010 kl. 18.16

Jeg plejer nu bare at fore mine med plastic på indersiden - ellers kan man jo rende og vande dem hele tiden, og det gider jeg i hvert fald ikke.....

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. marts 2010 kl. 23.08

Ups, forsegle dejlige lerpotter... Ja, du skal ihvertfald hverken bruge lak eller plast-halløj, det skaller af, brug kun vandglas, og potten skal være tør forinden og måske have flere gange.

Jeg ville nok gøre som Anja, fore med plast, for så kan du fortryde. Og husk, at hvis lerpotter får lov til at "soake" opsuge vand, blive sænket i vand nogle timer før der plantes i dem, så er fordampningen minimal i lang tid.

Man brugte tidligere at hælde vandglas i lertøjsvaser for at gøre dem tætte.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 12. marts 2010 kl. 15.05

hmm jeg kan næsten høre at de fleste syntes det er en dårlig ide at tætne krukkerne.. jeg tror jeg vil fore med plastic først så.. så kan jeg jo fortryde som du skriver.. tak for alle rådene..

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. marts 2010 kl. 16.07

Jamen er netop det at gå og vande sine planter en del af fornøjelsen ?
Ellers findes der jo adskillige vandingssystemer som kan passe vandingen. Allersimplest lidt drypvandingsslanger.
Men ligesom næsten alt andet, så er det ene nok lige så rigtigt som det andet, og i sidste ende op til dig selv.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. marts 2010 kl. 16.10

For pokker da. Man siger godt nok at computeren er intelligent, men hvorfor kan den så ikke selv regne ud hvad det er man mener ?
Der skulle naturligvis stå:
. . . er netop det at gå og vande sine planter ikke en del af fornøjelsen . . . . .

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 12. marts 2010 kl. 19.18

Det har ikke rigtigt noget med emnet at gøre - og så alligevel..
Jeg har rigtig mange krukker i min gårdhave, da den er flisebelagt.
Mange af mine krukker er uglaserede - da de er de billigste..
Men her de sidste par år har jeg hvidpatineret dem, både af æstetiske hensyn, men også ud fra en betragtning om at de så måtte sky solen mere, og dermed holde bedre på fugten. Og det virker faktisk godt - fra at vande både morgen og aften, kunne jeg sidste sommer nøjes med at vande de største af dem hver anden dag.
Det som jeg har hvidtet dem med, er helt almindelig oliemaling til billeder, som jeg har fortyndet til en vandig konsistens med terpentin. Så har jeg påført malingen med en svamp/klud. Terpentinen fordamper hurtigt, og efterfølgende ser krukken ud som den er helt kalket.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 12. marts 2010 kl. 21.04

lyder faktisk som en god ide med at male dem så de også får et "kalket" look.. har du både gjort det udenpå og indeni??

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. marts 2010 kl. 21.26

Uanset hvad Wiona har gjort, tror jeg ikke, du skal give dem det både ud- og indvendigt, for lerkrukker "arbejder" fordi der er luft i porerne i leret. Så vælg kun udvendig, det er jo også her, hvidpatineringen hjælper. Og gør det kun i et tyndt lag med svamp/klud ligesom Wiona.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. marts 2010 kl. 6.27

Nej, jeg har kun hvidtet dem udvendig. Og jeg formoder keramikken stadig kan arbejde, da det er en linoliebaseret maling jeg har brugt.
I de helt store krukker har jeg udover dræn af knust tegl, også lagt en lille tallerken i bunden af krukken. Det gør at vandet løber lidt langsommere ud. Og så har jeg lagt pæne strandsten og skaller over jorden, rundt om planten. Det holder også på fordampningen.

Nyt svar til emnet »Forsegling af keramikkrukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forsegling af keramikkrukker

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider