Forum

Kolonihave…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise O’Leary, 12. marts 2010 kl. 10.48

Vi er Åhusene, en institution i Odder, syd for Århus, som har købt en kolonihave. Vi har første dag derude d. 1/4, og er så småt i gang med den spæde opstart.
Vi er meget interesseret i at få have op og at køre, og det er vigtigt for os, at tingene fungerer.
Vi vil høre, om der var nogen, der havde idéer til, hvordan vi kunne bygge denne have op.
Vores brugere vil gerne have kartofler, gulerødder, porrer, jordbær osv i haven, da det er noget vi næsten altid bruger til vores fællesspisninger.
Vi har anskaffet os haven, da vi godt kunne tænke os at give brugerne et "fristed" - hvor der selvfølgelig også skal arbejdes.
Vi modtager meget gerne gode idéer, eller afgrødeplaner :)
Vi modtager alt med kyshånd!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 12. marts 2010 kl. 11.32

Super ide! Hvad er der i haven i forvejen? Hvor stor er den, er der gamle frugttræer osv.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise O’Leary, 12. marts 2010 kl. 11.43

Der er et drivhus, et skur og så ellers huset.
Jeg er faktisk lidt usikker på, hvad der er af frugttræer, da jeg er helt ny i projektet. Men mener, der er et kirsebærtræ og måske et æbletræ.
Vil skyde på den er MAX 250 m2.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2010 kl. 12.56

Det vil næsten være for alt omfattelse, at sige alt det i skal gøre . Jeg går ud fra at i gerne vil dyrke den økologisk . Dyrkning af køkkenhave handler om mange ting, bl.a. om hvilket maskiner har i til rådighed? , hvilket naturgødning kan i få fat i eller indkøbe , vil i gøde med planter? (grøngødning)? og eller med komposterede husholdnings affald og hvad kræver det? osv .

Hvad har der stået her før ? . Har der været flerårige ukrudt arter, såsom tidsler, bynker skvalderkål mv. er man nød til først at fjerne dem, for ellers kan det være en problem man skal slås med i mange år og allerede her står de fleste af med dyrkning af deres køkkenhave , hvis ikke de har fået bearbejdet jorden godt fra start af .
Det nytter hellere ikke at give lidt ukrudts dræber for de døde rødder er stadig dernede i jorden . En koloni af eksempelvis brændenælder rødder skal graves op .

Andre gange kan man længere nede støde på byggeaffald og så er det en vognmand man skal hyre .
Efter tre uger uden lugning kan man godt føle at det arbejde man har lagt i det tidligere er spildt . En ren jord giver en god start . Etårige ukrudt kan i ikke undgå at få , især hvis jorden lægger bar i længere tid. Der er derfor mange ting man skal huske på inden man starter . Omvendt er have dyrkning "balsam for sjælen":-). for mange mennesker .
Så det bedste ville være at i fik jeres grønne guide ud og fortalte lidt om havedyrkning, og økologi, så alle bliver inspireret, eller at den grønne guide fandt en person , der kunne fortælle jer lidt mere om hvad det drejer sig om .
Vi har flere af den slags her i kommunen ( Gladsaxe) og de gør det som regel for en kop kaffe . Mange af dem , inkl. mig selv, har siddet i den lokale agenda-21 forening og har fulgt lidt med i , hvad der røre sig ude omkring .

I kunne også efterlyse denne grønne person , ved at få den lokale avis til at skrive en lille artikel omkring jeres ønsker . Det ville undre mig, hvis ikke der var sådan en i kommunen.
Måske kunne en fritidshjem bidrage med lidt dyregødning (fra høns kaniner, heste eller andre dyr).
En tredie mulighed ville være at gå på biblioteket og finde nogle bøger om økologisk havedyrkning . I de senere år er der kommet rigtig mange bøger omkring dette spændene emne .

Held og lykke med projektet .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. marts 2010 kl. 16.00

Kære Louise
For mig at se, bør I starte med hus, skur, drivhus.

For det er en god regel at vente og se, hvad haven indeholder af planter før man laver de store ændringer. Det er dyrt at købe nyt, og I vil ærgre jer, hvis I har faret for hårdt frem.

I løbet af maj kan I flytte planter, evt. til et midlertidigt sted, så I kan få jer en køkkenhave til det, I starter op i drivhuset, som for det meste først skal plantes ud sidst i maj.

Når der er ryddet til køkkenhave, kunne I måske få et læs kompost fra en kommunal genbrugsplads og grave eller fræse det ned. Så har I en start.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 14.47

Jeg var godt klar over at det var noget af en skrivelse jeg fik givet jer . Men jeg syntes i skal trække på alt den ekspertise i overhovede kan og ikke miste modet . Man bliver ikke færdig med at lærer indenfor det grønne fag og det kræver derfor planlægning. Planlægning bliver bedst ud fra de erfaringer man tidligere har gjort sig. (Lød det ikke smukt?)
Selve faget "økologi" er et stort område , da det kommer så vidt omkring og man vil både møde nogle , som er tilhænger og andre , som bander det lang væk.
Jeg vil også foreslå , ligesom Clara, at i ser hvad jorden gemmer og også give hende ret i at man let kan ødelægge mere end hvad godt er .

Nyt svar til emnet »Kolonihave…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kolonihave…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider