Forum

Flytning af vin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lonnie D., 20. marts 2010 kl. 17.50

Jeg håber at I kan hjælpe mig

Jeg har nogle 4-6 år gamle vinplanter som står frit i haven, dog bundet op til et jernstativ. Da jeg rigtig gerne vil af med 2 af dem, og da min søde svigerfar rigtig gerne vil have dem, skulle sagen jo være klar....

Men men men!

Hvordan - eller rettere; hvornår, skal jeg graven dem op?
Skal "klumpen" bevares, eller skal jeg løsne jorden, så det kun er rødderne jeg flytter med?

Håber på hjælp fra alle jer, der ved mere end en utålmodig nybegynder.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2010 kl. 12.35

Det vil være en god ide at at grave den op inden den springer ud , da den er i dvale . Omkring midt i aprils vil være godt . Når du opgraver den gælder det med den, som med andre planter, at jo flere rødder jo bedre . Du kan altid tage noget af toppen, men det er straks være , hvis ikke dn har nok rødder med.
Nu ved jeg ikke hvor godt dine vin har haft det og du kan god risikere at dine vin har få og tykke rødder, som med tiden er søgt længere ned . derfor gælder det om at være omhyggeligt
med at grave .
Jeg vil derfor foreslå dig at du også klipper toppen af , så du kun har nogle få grene med knopper på og så får så meget af roden med . Der må meget gerne være en masse jord på, dels fordi de fine rødder lægger her og dels for at undgå at vinen taber vand under transporten

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie D., 21. marts 2010 kl. 19.52

Tak for hjælpen, både fra mig og fra svigerfar :-)

Nyt svar til emnet »Flytning af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning af vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider