Forum

Buræg = dyrevelfærd?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2010 kl. 9.01

Jeg faldt over denne artikel i Politiken i dag:

politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article936519.ece

Prøv at se, hvad sektorchefen fra Landbrug og Fødevarer siger til sidst om dyrevelfærd - der var min morgenkaffe godt nok ved at kvæle mig!!!!!!!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. marts 2010 kl. 9.44

Problemet er at når der diskuteres dyrevelfærd og i denne forbindelse høns er der stort set ikke nogle former for produktion, der kan siges at være 100% i orden, når snakken går på dyrevelfærd. Heller ikke når vi snakker storproduktíon .

Selv i en økologisk produktion vil høns blive stresset, da de fra naturens side kun kan overskue ca 25 individere i deres flok . Samtidig skal der også være nogle haner, der kan vedligeholde denne rangorden . Men hvem gider foder haner.?

Kommer de op over de 25 har de ikke længere styr på det og kan vise stress-adfærd . Hønseflokke har fra naturens side et behov for at kunne danne rangorden og dette kan ikke lade sig gøre i storproduktion. At de så har mange andre goder i den økologiske stordrift kan vi kun være enig om .

Selv mener jeg, at mine 5 små silkehøns har det allerbedst, når de kan gå rundt og spise og rode i jorden , men efter hvad der bliver nævnt i artiklen udsætter jeg dem derved for stress og forkorter deres liv. Det er sikkert rigtig nok.....

Holder jeg dem derimod i et bur og skal , som der også nævnes i artiklen, tage hensyn til at de lever længst, skal de holdes i bur . Professoren udlægning er ikke en løgn og han citeres også for at sige at :

Definerer man derimod dyrevelfærd som længst mulig levetid, så skal man vælge æg fra burhøns.

Han siger ikke at man skal købe buræg frem for økologiske æg . Med mindre at man definere dyrvelfæren efter levetid .
Denne opdagelse er ikke usand og er blevet videnskablig bevist . Man isolere hønsene, så deres naturlige instinkter fratages og derfor vil den naturlige adfærd ikke kunne forekomme. Derfor finder jeg det også grotesk at spærre høns inde på denne måde .

Hvis man skulle vælge æg , skal man købe dem hos en hobby-avler , der som regel passer og plejer sine og som giver dem de bedste betingelser de kan få . Jeg selv har i mange år fodret med økologisk foder , men det er bestem ikke et most . Hønsene er lige glade og for mig gælder det også at de har det godt .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2010 kl. 7.11

Det er f...... da også på tide!

Der er blevet mishandlet millioner af høner, siden man begyndte at have fokus på burene...

Men det er da et skridt på vejen - næste projekt må jo så blive at informere om, at "skrabeæg" heller ikke kan prale af en høj grad af dyrevelfærd.

Vi køber øko-æg i de par vintermåneder, hvor vores egne høns holder fri, men glæder os meget til vores egne og betydeligt mere velsmagende æg, når de mørkeste måneder er overstået!

Nyt svar til emnet »Buræg = dyrevelfærd?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Buræg = dyrevelfærd?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider