Forum

Allé

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarke Martensen, 1. maj 2010 kl. 17.50

Jeg kunne godt tænke mig en allé, ned til min ejendom. Synes bare det er svært at finde en træsort som, er truet af alle mulige sygdomme, dyr.. På en min forældres gård plantet vi en ask allé, det ser rigtig flot ud. Men vi er bange for de får aksesyge…
Jeg bor i sydvest Jylland, så det blæser meget, og jorden er meget sandet!.
Nogen som har et forslag til hvad jeg skal plante?

Har tænkt på Eg,kastanje,tulipantræ (der er meget plads)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. maj 2010 kl. 19.30

Hej Bjarke
Kombinationen af din jordtype og ønsket om en flot alle - hvor du undgår de træsorter, der nu vides at kunne give problemer, må du holde dig fra de 2 første, som der kendes skadevoldere i, som vi ikke helt kender konsekvenserne af.
Derfor skal der kigges efter noget, der kan tåle jordtypen - og så tror jeg der er 2 ting tilbage, som umiddelbart kan bruges, naur og himalayabirk. Den første er nok den bedste, og du skal helst bruge den podede naur, der er specielt udvalgt i Holland, som hedder Elsrijk - på latin - Acer Campestre Elsrijk.
At Naur tilmed er rimelig i pris, gør vel heller ikke noget. Hvis du er lidt hurtig, kan det stadig nås at plante barrods træer, som langt er at foretrække, når det er muligt.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 1. maj 2010 kl. 20.14

Min favorit er lind og seljerøn, men jeg ved ikke om lind kan klare mosten hos dig. Jeg synes det er et vidunderligt, men underkendt træ. Bare duften, når den blomstrer...
Seljerøn er meget skulpturel som alle, og brugt overalt. Personligt synes jeg den er flot et forblæst sted, men smag og behag....
om foråret er den sølvagtig deraf navnet. Om vinteren sort med flotte røde bær.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 1. maj 2010 kl. 20.48

Hvis man nu er til lidt specielle træer, ja så kunne jeg sagtens finde på at lave en allé af blodbøg, avnbøg, valnød eller ægte kastanie. Eller hvad med humlebøg??

Så har du lidt at kigge på.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. maj 2010 kl. 0.37

Japansk kirsebær kunne også være en mulighed. Jeg ved ikke med jordtype.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. maj 2010 kl. 9.17

Småbladet lind ville nok være det bedste valg i dit område.
Alm.seljerøn får rodfordærver. Der er en, der bruges til gadetræer(Sorbus thuringiaca Fastigiata,som er meget robust og sund. Blodbøg bliver forblæst på bladene, da de ikke er så robuste som den grønne.
Avnbøg ynder tung jord. Ægte kastanie skal helst være af dansk herkomst, for at klare vinden. Eg vil også være robust nok, men er ikke altid villig til at danne krone.
Prøv at se flere ideer på www.strojerplant.dk Det er en grossist, men man kan da kigge og blive klogere.
Hilsen
Anne Marie

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarke Martensen, 3. maj 2010 kl. 7.31

Tak. For alle de forslag og råd!.
Synes det er svært, men nu har jeg jo hele sommeren til at tænke over det!
Troer jeg er mest til, Ægte kastanie som jeg vil købe færdig opstammet. for af for så meget udafdet som muligt!.
Ejendommen er bygget på bar mark, for 2 år siden så der er ingen træer nu. Kun to store bøge træer som jeg ikke kunne få mig selv til at fælde! så der skal plantes en del!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. maj 2010 kl. 19.33

Ægte kastanie lyder da som en rigtig fed ide.
Gør dig selv den tjeneste at bestille planterne hos en ( her på listen ) der har forstand herpå.
Så har jeg vist ikke sagt for meget!

Nyt svar til emnet »Allé«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Allé

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider