Forum

Espalier af pære

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: HM Kieldsen, 22. maj 2010 kl. 0.14

Har en conference-pære som jeg ville få til at vokse tæt op ad denne sydvendte mur. Ikke nogen symetrisk espalier men gerne lidt mere vildt..
Sagen er bare den at det viser sig at dette træ er podet på en ret hurtigtvoksende grundstamme (ved ikke hvilken..). Er det en dum idé at bruge et hurtigtvoksende træ til den slags? Vokser det for kraftigt og bliver det for stort?
Gode råd modtages..

HM :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. maj 2010 kl. 9.22

Hej HM Kjeldsen
Du skal ikke være nervøs for at din pære er podet på en vild pære (pyrus communis) - for så er du sikker på at du får et længe levende træ. Sorten Conference er nemlig ikke forenelig med kvæde grundstammen, som de ofte er podet på og hvis der ikke er lavet en mellempodning, er der stor risiko for at projektet mislykkes.
Du får en lidt større vækstkraft, men starter du formning og beskæring i tide - og sørger for at træet hele tiden holdes i passende størrelse, vil roden tilpasse sig den reducerede top og du vil kunne få masser af god og velsmagende frugt, der iøvrigt har lang spiseperiode.
Har du så tænkt på bestøvning, for et træ op ad en mur vil blomstre tidligere end fritstående træer? Dette kan løses ved at pode en anden god bestøver ind i en af grenene i træet.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HM Kieldsen, 22. maj 2010 kl. 21.18

Tak for svar - jeg gør forsøget - og glæder mig til at prøve at pode en god bestøver på..

vh

HM :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. maj 2010 kl. 21.44

Hej igen HM Kjeldsen

Jeg har stadig pærepodekviste, hvis du vil i gang i dette forår.

Venlig hilsen
Boi Jensen, podemester

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 15. september 2013 kl. 16.44

Hej Boi.

Jeg har netop fået en conference pære der er podet på kvæde.

Jeg har egentlig ikke plads til træet, men har espalieret det på af en mur. Ikke optimal placering, men vil det ikke vokse må det være det. Jeg har læst at du skriver at de blomstrer tidligere end fritstående træer, men dette står op af en østvendt mur tæt på de to andre pæretræer jeg har, så det bliver nok ikke meget varmere end ved de andre træer, eller hvad?

Hvad sker der hvis ikke er der er lavet mellempodning og hvordan kan det være der sælges sådanne træer kommercielt?

Venlig hilsen
Anders

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. september 2013 kl. 17.44

Hej AK
Conferencen behøver ikke være mellempodet for at lykkes på kvæde og du må jo se om de blomstrer samtidig, for ellers har du et problem med at få den bestøvet.
Hvis det ikke lykkes, må du have en ny podning af en gren med en bestøversort, f.eks. Hardy eller Concorde - for et pæretræ uden pærer er der ikke meget sjov ved.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. september 2013 kl. 21.24

Hej Boi.

Tak for svaret!

Jeg ser hvad der sker næste år og agerer ud fra dette:-)

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Espalier af pære«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Espalier af pære

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider