Forum

Brænde til bålsted

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maja Finnerup, 29. maj 2010 kl. 11.39

Hej alle herinde..

Vi har lige (i sølvbryllupsgave) fået et såkaldt bålsted, til vores forholdsvis nyindkøbte (2 år) kolonihave.. Så er det at jeg gerne vil vide, om der er noget træ man ikke må brænde, og kan man lægge de gamle aviser og u-glitterede reklamer og sådan på? Håber nogen kan hjælpe..

Hilsen Maja

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Nielsen, 29. maj 2010 kl. 14.00

Malet og imprægneret træværk er vistnok ulovligt eller i hvert fald en dårlig ide bare at brænde af. Aviser og andet uglittet papir ville jeg nøjes med at bruge i små mængder til optænding, og så bruge fint kløvet træ for resten. Nåletræ kan have en tendens til at gnistre og sprutte så jeg foretrækker løvtræ, bare ikke eg da det laver en ret ubehagelig røg.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Finnerup, 29. maj 2010 kl. 15.07

Tak for svaret Lotte.. Det er rart at vide, så man ikke gør noget dumt eller ulovligt.. ;o)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. maj 2010 kl. 19.26

Så vidt jeg er orienteret er det forbudt at bruge bålsteder og andre udendørs afbrændingsmetoder i kolonihaver , det er blevet afløst af afhentning af grønt affald.

Mvh. Svend Høst

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Finnerup, 30. maj 2010 kl. 3.23

Hej Svend

Nu var det ikke for at komme af med mit grønne affald, men for hyggen de lune sommeraftener..
Jeg har ikke hørt at det skulle være ulovligt, men det vil jeg da undersøge. Hvis det er, så kan jeg nå at bytte det til noget andet, da det stadig står pakket ind..

Mvh. Maja

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. maj 2010 kl. 8.34

I "gamle dage " havde de fleste kolonihaver en brændetønde til at brænde grene og kviste af , det blev gjordt forbudt da de grønne afhentningsordninger blev indført.
Der var en ernorm røggene , det er absolut ikke morsomt for naboerne især i vindretningen , når naboen tænder op i diverse afbrændningsindretninger , kolonihaver er så små og ligger så tæt , at der er en masse mennesker der må trække indenfor når der er en der tænder op.

Mvh. Svend Høst

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Finnerup, 30. maj 2010 kl. 9.37

Hej Svend

Det er sikkert rigtigt at grene og kviste kan give en masse generende røg, men det var sådan set også derfor jeg stillede spørgsmålet herinde, det var for at finde ud af om noget træ var bedre end andet, så ikke det dannede for meget røg, for det er ikke bare naboerne der bliver generet af det, det gør man også selv.
Men jeg kan ikke se, at et bålsted er anderledes end f.eks. en grill, som også kan være generende for naboen, både med røg og lugt (duft).

Mvh. Maja

Nyt svar til emnet »Brænde til bålsted«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brænde til bålsted

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider