Skrevet af: Hans Peder Storgaard Rosholm, 12. juni 2010 kl. 9.28
Vi har for 2 år siden anlagt en 1 hektar stor skov (eg, bøg, lind, birk, lærk, kalkved, multirose, sortbær, sargents æble, hassel, hvidtjørn m.fl.) med brede stier (ca. 3-5m og fylder i alt ca. 1500m2) og indlagte øer af buske. Vi får nu rodfræset stisystemet og skal derefter have anlagt en belægning derpå. Vi har tænkt på en meget langsomt voksende græs. Er der alternativer til dette, så det kan være så vedligeholdelsesfrit som muligt? Og det skal kunne falde i med det naturlige, så fliser/sten er ikke en mulighed. Dækbark e.l. er heller ikke at foretrække, da det jo skal fornyes regelmæssigt.
Skrevet af: Randi Lauridsen, 15. juni 2010 kl. 9.43
Jeg har i lidt mindre målestok end dig, samme udfordring. I min have har jeg en sti, som jeg er ved at udvikle til at få lidt skovsti stemning, og jeg er heller ikke meget for kunstigt udseende belægninger og heller ikke Flis. Lige nu er der bare jord, men det er mildest talt ikke let at holde.
Kunne du ikke bruge Grus ? I en del skove er der anlagt grusveje, hvor der så vokser planter/ukrudt mellem hjulsporene. Nu ved jeg jo ikke om det bliver en sti med megen slitage, hvis ikke den bliver brugt flittigt, vil grus stien sikkert blive forvandlet til en ukrudt sti.
Hilsen Randi
Skrevet af: Hans Peder Storgaard Rosholm, 19. juni 2010 kl. 9.49
Hej Randi. Tak for dit svar. Grus er en mulighed, men stierne skal primært bruges til gå-ben, så der bliver ikke hjulspor. Og jeg tror ikke, at den færdsel kan holde ukrudtet nede. Jeg tror vi går efter den langsomt voksende græs :-)
MVH Hans Peder
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.