Forum

Dild som ukrudtsbekæmper i græs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Nielsen, 27. juni 2010 kl. 21.06

Jeg flyttede, februar 2010, i et rækkehus med en typisk lille have, som hør sig dertil. Da sneen smeltede, blev jeg mødt af et frygtelig syn - en misligholdt græsplæne, som ikke havde været plejet/eftersået i 20 år. Den består her i juni af, 90% tusindefryd – så jeg har allerede bestemt mig for, at anlægge en helt ny græsplæne i august/september. Jeg forsøgte dog, at rede den med grundig rivning og eftersåning. Men det gik ikke. For to dage siden var den helt hvid af tusindfryd. Ikke i klynger – men over det hele.

Min lille søn (3 år) og jeg var i april ude for, at så en solsikke, persille, purløg og dild. Ved et uheld tabte min søn en lille håndfuld (1-2 spsk.) dild frø og der voksede hurtigt dild frem på den plet. Dilden nåede at blive ca. 10 cm højt, inden jeg slog ”græsset” første gang i år og dermed også dilden.

Men nu til det sjove. Det græs jeg eftersåed over hele plænen, har på lige nøjagtig det sted, hvor min søn tabte dildfrø etableret sig som en tue midt i tusindefryd. På afstand ligner det et bundt purløg – men det er skam helt nyt blødt mørkegrønt græs.

Jeg har også lagt mærke til, at der ikke er ukrudt i mit dild bed. Men det er der imellem min persille og purløg.

Er der andre, der har samme erfaring som mig?

Nu da jeg alligevel har tænkt mig, at fjerne hele toplaget og så på ny, så kan jeg jo ligeså godt eksperimentere lidt. Så jeg vil lave et lille eksperiment, hvor jeg i en kvm, har græs med dildfrø og en uden dildfrø i samme ens jord med ukrudtsfrø fra haven.

Vender tilbage når jeg har et svar på det :)

Mvh
Kim, Århus

PS: ved godt det ikke er kontrolleret. Undre mig bare over min flotte tot græs :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette H.J., 28. juni 2010 kl. 8.44

Hej Kim
Det lyder rigtig spændende, og jeg ser frem til at høre om dine resultater.

Vi fik for ca. to år siden, den første tusindfryd i græsset. Min mand syntes at det er pænt med blomster (og det har han jo ret i), men jeg er lidt mere skeptisk og tilbøjelig til at tage dem i opløbet.

De spreder sig jo hurtigt og udkonkurerer græsset, og så giver blomster i græsset jo en risiko for at træde på en bi eller humle. Det bryder små barnefødder sig ikke om, og slet ikke bierne!

Vi har en del Ranunkel, som jeg heller ikke er så begejstret for, mest fordi de går ind i bedene.

Mvh. Mette

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Nielsen, 6. august 2010 kl. 16.34

Hej Mette

Jeg gentog som sagt det lille ”uheld” og må påstå dild frø har en positiv virkning på ny sået og gammel græs. Tusindefryd kan bestemt ikke li’ dild.

Jeg lavede 4 små pletter 50x50 cm på plænen. #1 En med nye græsfrø og dild frø - #2 En med nye græsfrø alene - #3 En med dild alene - #4 En uden noget. Alle fire pletter blev vandet 2 gange.

#1 og #3 spirede først – men #1 den med græs og dild voksede meget hurtig (10 cm efter lidt over 2 uger). Der var ingen synlig ukrudt ved #1 og #3.

#2 spirede også relativ hurtigt, men voksede ikke ligeså hurtigt. Der var små spirer af noget, som ikke var græs – men heller ikke tusindefryd.

#4 indeholdte omtrent den samme mængde spirer af ukendt ukrudt, som #2.

Jeg kan ikke konkludere ret meget udefra det her lille forsøg. Kun at dild frø muligvis indeholder nogle næringsstoffer som græs kan li’ og muligvis nogle stoffer, som tusindefryd ikke kan li’. Tænker at dild og tusindefryd måske går i konkurrence med hinanden uden det går ud over græsset.

Tilbage står det lille uheld. Græsset begyndte, at vokse meget bedre på det område, hvor min søn tabte dild frø. Det var jo det, som gav mig ideen til mit lille forsøg.

Jeg har skrællet hele plænen nu – grubbet den ned til 30-40 cm – blandet den med spagnum – lagt et lille lag topdressing og sået på ny.

De værste steder, med ukrudt, slog jeg ihjel med kogende vand – og så dækkede jeg plænen med en presenning i et par uger. Men min søns ”uheldsplet” og min plet #1 overlevede det faktisk. Så der er et eller andet ved de der dild frø. Plet #2 overlevede nu også – men var lidt gul i spidserne.

Mvh - Kim

Nyt svar til emnet »Dild som ukrudtsbekæmper i græs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dild som ukrudtsbekæmper i græs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider