Forum

Græsplæne i gammel køkkenhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stig Kølbæk, 29. juni 2010 kl. 13.41

Hej,

Vi købte for 2 år siden et hus hvor der i haven lå en gammel køkkenhave der sikkert har lagt der i knap 40 år. Denne nedlagde jeg sidste sommer, fik fjernet alle planter som var, lagt nyt jord ud, og sået græs.

Det viste sig dog hurtigt, efter 14 dage da vi kom hjem fra ferie at jeg langt fra havde fået fjernet alt. Der var istedet for græs et op til 1 meter højt tæppe af ukrudt, kartofler, peberrod, skvalderkål etc. Jeg begyndte at hive det hele op, hvilket naturligvis gjorde arealet meget ujævnt, og jeg har siden sidste sommer holdt det nede med min plæne klipper i håb om at græsset ville få overtaget og blive til en græsplæne, men jeg kan se på det hele at med mindre jeg gør noget drastisk ved det, forbliver det en ukrudts mark!

lHvad kan jeg gøre for at få en pæn græsplæne og slippe af med alt det som ikke er græs?

Mange hilsner

Stig :-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. juni 2010 kl. 16.50

Hej Stig Kølbæk

Få en aftale med en anlægsgartner og bed ham dybdefræse arealet med 2 ugers interval resten af sommeren.
Peberrroden har et meget dybtgående rodnet og nok en masse siderødder - den kan næppe nås med fræsning. Så her må håndarbejde til: Grav med greb (ned til ca 40 cm dybde) dagen inden fræsning. Saml alle nye skud og rødder (også de meget små rodstumper) op i en sort plastsæk, som du kan efterfylde hen over perioden. Lad den stå tillukket indtil næste forår, så vil peberroden have givet op.
Skvalderkål og kartofler og det meste andet ukrudt tåler ikke så hyppig fræsning, så bekymr dig ikke om dem.

Det er en voldsom kur - men jeg har erfaring for at selv tidsler og tætvoksende senegræs giver op, når man bærer sig ad på denne måde.
Sent i august eller i begyndelsen af september kan du anlægge nyt græsareal.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Kølbæk, 1. juli 2010 kl. 17.20

Hej Lone,

Mange tak for dit svar, og undskyld at jeg først svarer tilbage nu!

Jeg skal lige høre dig, da det er mig lidt uklart, hvor mange gange du mener jeg gentage denne dybdefræsning hver 14 dag?

En ven gav mig det rå den anden dag at jeg skulle give det en gang roundup og lade det tage giften til sig til alt var visnet, hvorefter jeg skulle dybdefræse det grundigt engang, og efterfølgende lægge nyt jord henover, så græs sprede et meget fint lag sand ud.. jeg spurgte ham om roundupen ikke ville ødelægge det nysåede græs og han svarede at virkningen fra roundupen ville være ødelagt når jeg havde dybdefræset det... hvad er din/jeres mening om den fremgangsmåde?

Mange hilsner
Stig :-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. juli 2010 kl. 18.18

Hej Stig.

Efter min mening er der ikke noget formål med at lave en dyb fræsning til f. eks. 20cm, medmindre der er køreskader eller du gerne vil se den jord, du har i den dybde :-).

Du kan kontakte mig på: merekorn@pc.dk så kan jeg forklare nærmere, hvordan jeg ville gøre.

Mvh Hans

Nyt svar til emnet »Græsplæne i gammel køkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsplæne i gammel køkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider