Skrevet af: Claus Andresen, 8. juli 2010 kl. 10.29
Hejsa.
Vi er flyttet ind i et hus med en stor fin ligusterhæk omkring. Desværre er der en masse uønskede vækster i den (primært nøddebusk, hyldeblomst og snebærbusk)
Er der nogen som har gode ideer til hvordan jeg får renset ud i den? Jeg kan ikke grave de uønskede vækster op med roden, da de er ret store.
Vil det være den ide om jeg saver dem over så langt nede på stammen som muligt og slår kobbersøm i dem?
Mvh, Claus
Skrevet af: Clara Andersen, 8. juli 2010 kl. 18.38
Det vil være en god ide´ at save dem over så langt nede som muligt, fjerne grenene og slå kobbersøm i, hvis du kan skaffe sømmene.
Da jeg overtog min kolonihave for 10 år siden, havde jeg samme problem. Og også nogle, der ikke kunne fjernes. Jeg savede dem så langt ned som muligt. Og i et par år fjernede jeg jævnligt de grenskud, der kom. Det tog livet af alle pånær en, som dog blev sat så meget tilbage, at jeg har glemt den. I år kan jeg se, at den stadig lever, men så skal der bare fjernes igen i en periode.
Skrevet af: Hanne Christensen, 8. juli 2010 kl. 21.16
Som Clara skriver skal de saves så langt ned som du kan komme.
Træk også så meget bark af stødet som du kan, gerne ned under jorden, så skyder den ikke igen.
Hvis der kommer skud, på nogle der stadig har bark, skal du jævntlig trække skuddet af, ved at trække nedaf. Derved fjerner du de sovende øje/knopper som ligger på lur til at skyde frem. Det kommer du til at gøre over nogle år.
Det er en af havelivets glæder, at se hvor livskraftige frøplanter er.
God fornøjelse med haven
Skrevet af: Jean Hansen, 9. januar 2011 kl. 12.46
Har hørt om noget som hedder "ringning". Ved ikke om det virker men skal have afprøvet det i år på en stædig hyldebær som er selvsået lige så snart frosten er gået lidt af jorden.
Man skulle skære træet ned, grave ned i ca 20-30 cm dybde og derefter fjerne barken i en 10-15 cm ring omkring stammen.
Dette skulle bevirke at træet ikke ville kunne trække vand op og det skulle derefter gå ud.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. januar 2011 kl. 13.11
Hej Jean
Ringning bruges til store træer som vil sætte rodskud, hvis man bare fælder dem (poppel,bævreasp og lign.)
Man fjerner en ring af barken i brysthøjde på mindst 30cm. Træet skal være af en vis tykkelse,så det både har vedkar og sikar, hvor saftstrømmen går henholdsvis op om foråret og nedad om efteråret. Man udsulter roden, så træet dør og ikke sætter rodskud.
Din metode med at fjerne barken ved jordoverfladen på stubben virker mod stødskud, ikke rodskud.
Som Hanne skriver skal man holde øje med nye skud.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.