Forum

Safflower (falsk safran)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel B, 18. juli 2010 kl. 11.32

Jeg har fået fat i en safflower, og så vil jeg høre om der er nogen der ved hvornår og hordan man høster den? Jeg mener at den kan bruges istedet for safran?

mvh
Mikkel

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 26. juli 2010 kl. 17.26

Hej Mikkel.

Spændende plante du har der. Den kaldes iøvrigt også Amerikans Safran, bastardsafran, Mexikans Safran. Kært barn ... Den dyrkes mest for frøenes skyld, da de er ret olieholdige. Olien forskes der en del i, da den skulle have adskillige helbredende virkninger.

Blomsten høster du, lige når den begynder at visne. Det er kronbladene, du skal bruge, og de kan bruges både friske og tørrede. Da du gerne vil tørre dem skal du være opmærksom på, at de ikke får sollys, da det tager farven. Bred kronbladene ud på et fad, bradepande e.lign. og stil den et skyggefuldt sted, hvor det lufter, eller du kan tørre dem i ovnen ved knap 50 grader (ikke mere). Vend dem en gang imellem. De er færdige, når de virker sprøde. Afkøl dem helt og put dem i glas med tætsluttende låg. Opbevares normalt i ca. 1 år.

God fornøjelse!

Venlig hilsen
Kirsten B

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel B, 12. august 2010 kl. 10.27

Hej Kirsten
Tak for svaret :o)
Jeg har også hørt det med frøene, de sku vist være lige så oileholdige som solsikkefrø, Så er det jo bare om det smager godt :o).
mvh
Mikkel

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 19.28

Den hedder på dansk Saflor og du kan købe frøene hos en valassorteret fugle forretning . (Esempelvis Brogården i Gentofte) . Måske har Maxi-zoo dem også . Frøene er hvide og ligner lidt solsikkefrø (som dog er sort og hvid) .

Jeg har ikke selv sået den endnu . Med hesyn til at bruge andre planter som erstatning for Safran, bruges også morgenfruens kronblade .

Denne butik sælger Saflorfrø :

www.avifauna.dk/saflor-fr%C3%B8-1kg-p-386.html

Lidt viden fra Wikipedia ;
www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Kurvblomstordenen_(Asterales)/saflor

Nyt svar til emnet »Safflower (falsk safran)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Safflower (falsk safran)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider