Skrevet af: Maj-Britt B., 24. juli 2010 kl. 17.00
Hej. Jeg har fået et lille pæretræ foræret...men det er fyldt med "Rustpletter"....Hvad kan jeg gøre ved det? Skal jeg bare lade det være eller....??
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 24. juli 2010 kl. 22.08
Det er sandsynligvis pæregitterrust, der er tale om. For at den kan udvikle sig, skal der være en enebær af dem der på dansk hedder sevenbom (Juniperus sabina) i nærheden. Den omtalte rust har behov for denne ene som mellemværtsplante. Har du ikke en sådan enebær i din have, er der gode chancer for, at du ikke vil se rusten næste år. Du kan derfor roligt lade den være i år og så se tiden an næste år.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. juli 2010 kl. 8.05
Hej Villy
Vil det ikke være en fordel for smitten og træet, at pille bladene af,hvis det er muligt med et lille træ, og smide dem i skraldespanden? Ligesom man kan med ferskenblæresyge.
Anne Marie
Skrevet af: Maj-Britt B., 25. juli 2010 kl. 8.34
Hej igen! Det er et lille træ med 5 grene...så det bliver helt bart hvis jeg piller bladene af....Men jeg ser tiden an til næste år...Jeg har nemlig ikke en ene i haven...men måske har naboerne jo....
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 25. juli 2010 kl. 8.43
Hej Anne Marie
Hvis ikke der er ene i nærheden stopper smitten, men ellers har du ret. Ved at fremtvinge nye blade uden angreb kan træet sikres en bedre tilførsel af de stoffer, der dannes ved fotosyntesen, til rødderne - og dermed en bedre overvintring. Men jeg vil være lidt betænkelig ved at afblade træet fuldstændig, men nu fremgår det jo ikke af spørgsmålet om alle blade er angrebet. Er der tale om et mindre angreb, kan de angrebne blade pilles af for et syns skyld. Pæretræer i god vækst angribes mindre end træer, der har mangelsymptomer på grund af mindre adgang til næring, f. eks. hvis træet plantes i en græsplæne, hvor græsset tager det meste af næringen fra et nyplantet træ.
For at sikre nyplantede træer en god start og mindske risikoen for angreb, kan man med fordel plante i et 60 cm dybt hul, hvor de nederste 20 cm fyldes med halvomsat grov kompost eller friske græstørv, de næstge 20-25 cm er til overjorden (muldlaget), medens de sidste 15-20 cm er til potteklumpen + opfyld med råjord fra bunden af hullet.
Angreb ses sjældent flere år i træk på ældre træer og er her uden praktisk betydning.
Skrevet af: Maj-Britt B., 26. juli 2010 kl. 7.28
Det ER på alle bladene....og det er plantet i plænen....hm.....kan det så være KUN p.g.a græs?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 26. juli 2010 kl. 11.23
Smitten kommer via enebær, men angrebet forværres hvis ikke træet får tilstrækkeligt med vand og gødning. Angreb er derfor ofte voldsommere på nyplantede træer, der endnu ikke har fået ordentlig fodfæste. Som jeg læser dit oprindelige spørgsmål har du fået træet i efteråret eller foråret og hvis der har været lige så tørt hos dig, som der er her i Midtjylland, har det været med til at forværre angrebet, da træets naturlige forsvar ikke er optimalt.
Skrevet af: Maj-Britt B., 26. juli 2010 kl. 17.56
Hej Villy!
Ja det er lige sat i jorden dette forår....skal jeg gøde? Plænen har fået gødning....hvad bruger man til sådan et træ? Og tusind tak for hjælpen :0)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. juli 2010 kl. 8.44
Du kan godt give den lidt organisk gødning nu og vande det godt ned. Hvis træet har tænkt sig at vokse mere i august, er der chancer for at de nye blade bliver uden angreb.
Det vigtigste er, at træet ikke mangler vand. Det angreb, der er nu, kan ikke fjernes - du må acceptere træet som det ser ud resten af sommeren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.