Forum

Må Søren Ryge reklamere for sprøjtegift?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2010 kl. 13.33

Ved en fejl kom jeg til at se Søren Ryge i går og var tæt på at få aftensmaden galt i halsen, da han frejdigt underviste seerne i brugen af Herbatox til at rydde et bed med skvalderkål!

En ting er, at det ifølge Sikkerhedssdatabladet (se nederst) kun må bruges til ukrudt i etablerede græsplæner, så allerede der går det galt - men at blåstemple brugen af det i private haver, det hører da i den grad ikke hjemme i et program i 2010...

Og da slet ikke efter at man for et par uger siden kunne læse i dagspressen, at mange danske haveejere stadig sprøjter lystigt med både det ene og det andet i deres haver!

SR er jo en slags haveguru for mange, som sikkert vil sluge det råt og kaste sig ud for at købe Herbatox til at vælte ud i deres haver. For når Søren Ryge gør det , må det jo være godt - GRRRRRRRRRRRRRR!

Jeg har skrevet min mening om det til DR på denne mailadresse: ryge@dr.dk - håber, at mange vil følge mit eksempel!

Sikkerhedsdatablad på Herbatox:

www.skovudstyr.dk/media/skovudstyr/Herbatox_BV.pdf

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 12. august 2010 kl. 14.18

Naturligvis må han det !
Så længe der ikke er forbud mod at private haveejere anvender sprøjtegifte i deres haver, må enhver gøre, som deres samvittighed byder dem.
Havde du hørt hvad han sagde i forbindelse med indslaget, havde du også opfattet, at han så det som en absolut nødløsning...
Og så du regelmæssigt hans programmer, ville du også vide, at han slet ikke er tilhænger af kemi...
Han sagde også, at der nok skulle rejse sig et ramaskrig, når han nu fortalte hvad han havde gjort - og det kan da også være, at han får ret i denne antagelse.

Jeg vil i alt fald ikke springe på båden, og tabe besindelsen over hvad Søren Ryge nu har sagt og gjort.

Jeg vil der imod mane til besindighed, og vende blikket indad.
Er din samvittighed ren, kan du ikke forlange mere.
Men man kan altså ikke trække éns egen mening eller livssyn ned over hovedet på alle andre.

Lene

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2010 kl. 14.29

Nej, det kan man ikke - men man kan tænke på, at det man siger, påvirker mange mennesker og så lige tænke sig om en gang mere...

Jeg så og hørte også, hvad der blev sagt, men er stadig overbevist om, at han ikke har gjort miljøet en tjeneste.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. august 2010 kl. 19.29

Kære Anja.
Jeg er enig i dine betragtninger, men vi lever fortsat i et frit land-han har ikke overtrådt nogle love.

SR er et ikon, og i udsendelsen havde han åbenbart intensioner om at fortsætte sine, efter min mening, selvcentrerede haveudsendelser i endnu en årrække på trods af at han for lang tid siden er outdated.

Jeg ved at dette udsagn formentlig vil vække diskussion, men hvornår har SR vist noget relevant nyt om havedyrkning?

Hvor er de nye resultater af dyrkning af køkkenurter-frugttræer, prydplanter m.m.

Det er hvad jeg kunne efterlyse som en god haveudsendelse.

Ingen nye ideer-høstanemoner og violfrøstjerner overalt i hver udsendelse samt et par helt irrelevante høns eller påfugle, er hvad han kan drive det til-for ikke at nævne de totalt misforståede birketræer, som burde være behæftet med advarselsskilte om, at de er en total misforståelse i en normal have.
Ud over dette er jeg grumme træt af at høre hvem der har lavet " link" til ditten og datten.

Manden er blevet for navlepillende og burde overlade scenen til en yngre M/K med lidt mere opdateret viden og lidt mere TV tække.

Ja-og det er så min mening om SR-jeg er ikke i tvivl om at andre har deres!

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 19.55

Jeg kan sagtens følge dig Lilium og jeg har selv i mange år savnet noget viden og læredom i hans programmer , men jeg tror at den tid er forbi . Jeg tror at det gælder om at man skal underholde seerne uden for meget læredom .

En af årsagerne hertil er at så snart en eller anden toner frem på Tv´et og fortæller om hvordan man skal gøre det ene eller det anden, at så bliver denne både målt og vejet og dømt ud fra deres handliger . Dette resultere også i en masse skriverier på godt og ondt . Tænk bare på episoden med den aflivet due, der udløste en bøde og en del ramaskrig, selvom der aflives masser af kyllinger til daglig .
Søren skulle bare ikke gøre det på TV..............

Jeg syntes at bonderøven er et hyggeligt program og jeg håber også at han kan "underholde"i mange år . Men også han vil blive kritiseret så snart han "træder lidt ved siden af" . Hvis ikke så skal "janteloven" nok blive brugt i blandt seerne .

Samme problemer tro jeg også at Camilla Plum møder undervejs i hendes programmer . Det er derfor ikke et sjældent fænomen .

Derimod irriterere det mig at se Claus Dalby på tv, hvor der der fremkommer en masse skjulte reklamer og hvor det kun er de fine og fornemme (dem med en stor tegnebog) som kan være med . Hr. og fru jensen går sjældent over og køber tulipanløg for flere tusinde kroner. Jeg ved godt at Claus tjener mange penge og at der også skal være programmer til disse mennesker..............................men alligevel . Jeg ser det dog ikke mere . Men også her savner jeg en masse viden og lærdom .

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. august 2010 kl. 20.13

Problemet med Claus Dalby deler jeg og jeg må tilstå at enårige blomster ikke har nogen plads i min have.

På den anden side er jeg lidt ambivalent hvad angår Camilla Plum.
Måske nok mest fordi min kone hader dette program og hun har fjernbetjeneren!
Jeg kan mægtig godt lide hende, men må holde det lidt i det skjulte...
Jeg har da taget mange gode ting med mig fra Camilla Plum f.eks. kryddersalt.
Uovertruffen måde at bevare aromaen fra basilikum på og et rent familiehit.
Faktisk har jeg slet ikke nok basilikum i år til at den efterspørgsel der er!
Tjae og der er mange andre ting jeg kan takke fru Plum for i det skjulte-så længe min kone ikke hører det!

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. august 2010 kl. 21.20

Jeg kan mægtig godt lide hende, men må holde det lidt i det skjulte...
altså Camilla Plum!
Rettelse fremprovokeret af min bedre halvdel!

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2010 kl. 21.31

hæ hæ

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 21.52

I mange år var kokken Søren Gericke upopulært herhjemme ( især i vores familie) p.g.a hans væremåde og hans optræden på tv.
Men da han var i tv og skulle lave en masse retter med bl.a. æbler, for Søren Ryge, fik jeg efterhånden et andet billede af ham og jeg er sikker på at han og jeg ville komme godt ud af med hinanden . Jeg tror at Søren er en stille og rolig fyr man kan lære af , når han ikke er presset .

Hans optræden på tv er jo et tegn på usikkerhed og når han er på tv skal han ofte improvisere , hvilket kan være noget af en opgave for selv de garvede.......
Han har ligesom mange andre nogle færdigheder, som alle kan lære af og jeg syntes ikke at han virker selvoptaget eller "her kommer jeg" men en, der gerne vil udbrede en masse viden, men får desværre også åbnet op for en masse ting på en gang og så ender det i sludder . Måske har man også forkortet noget af det så det bliver endnu mere vrøvlet .

Kunsten er at man ikke taler ned til de mennesker man henvender sig til , hvilket ofte sker bevidst eller ubevidst .

En som var god til at "komme ind i folks stuer" var Poul Thomsen . Jeg elskede at se både "Dus med dyrene og en naturlig forklaring . Det var dengang, hvor man lærte noget nyt og hvor alle var samlet foran tv ét . Ok, dengang havde vi så hellere ikke alle de (åndsvage) kanaler , der efter min mening kun er til for de mange penge her er .

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. august 2010 kl. 22.54

Sidste år blev der skrevet mange indlæg her i Havenyt om Søren Ryges udsendelser. Så vidt jeg husker blev hele tråden slettet da folk røg i totterne på hinanden.
Men den røde tråd er at S.R. er en ældre herre som ikke mere orker så stor en have, og det er sjovere at lave udsendelser om Julius, Færøerne, hønsne og mad osv. Det er blevet til mange gode film, men vi havefolk mangler nok en ny TV. haveserie som går lidt tættere på de enkelte gevækster med feks. muld, stiklinger, pleje, sygdomme, beskæring, flytning osv. Det kan blive til mange udsendelser.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. august 2010 kl. 23.50

Jeg er enig med de fleste kommentarer om Søren Ryge, jeg synes dog at manden fortjener lidt respekt. Han har trods alt lavet mange gode udsendelser gennem årene (f.eks. Hestebrødrene), så selvom der har været et par "svipsere" er det få, set i forhold til mængden af udsendelser.

Personligt ser jeg næsten aldrig hans programmer, jeg er selv mere til bla. Camilla Plum.
Er jeg den eneste der savner HAVEprogrammer med hende? Ikke forstået sådan at jeg ikke kan lide hendes madprogrammer, de er/var fantastiske! (specielt "mad der holder")

Bonderøven er også en hyggelig udsendelse, jeg står dog lidt af, når han bruger en halv udsendelse på at slibe et eller andet håndtag - men det er måske bare mig?
Jeg tror ikke at han har tv materiale nok i hans have/gård til at fortsætte udsendelserne..
Jeg håber dog at han kan finde en måde at fortsætte på, for han (Frank) har helt bestemt medietække, og virker som en utrolig sympatisk fyr. De kunne jo f.eks. følge ham på en af hans ture til Frankrig, eller sende ham på besøg hos NordGen/Global Seed Vault - mulighederne er mange.

Claus Dalby, hmm.. det bliver ofte lidt for rosenrødt og tutte-nutte til min smag. Han kommer dog med mange guldkorn som alle kan bruge, og ingen tvivl om at han har en helt utrolig viden!

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2010 kl. 23.56

Enig - lad os få et ordentligt haveprogram uden giftundervisning, men med masser af anvisninger på, hvordan man får tingene til at virke uden!

Det ville være herligt - og mange af spørgsmålene her vidner jo også om, at behovet allerede er der...

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten D., 13. august 2010 kl. 7.14

Hej Allesammen

Jeg har ikke set det pågældende programe med SR men er det ikke en genudsendelse. Mener at kan huske han har forsøgt det med gift og den skvalderkål for nogle år siden med det resultat at han nogle programmer senere viser hvilken dårlig effekt giften rent faktisk havde..

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. august 2010 kl. 8.43

Nej - det var ikke en genudsendelse - det var direkte TV...

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 13. august 2010 kl. 23.22

Ja, Søren Ryge må gerne fortælle om, hvordan han har fået bugt med skvalderkål i et staudebed med et middel, som kan købes helt lovligt her i landet af alle! Fuldstændigt ligesom alle herinde må linke til alle mulige producenter af billige plasticurtepotter uden angivelse af produktionsmetode og diverse pesticidindhold, som sælges helt lovligt herhjemme.

Det ene middel virker her og nu - det andet først på længere sigt.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2010 kl. 9.56

Ja, Søren Ryge må gerne fortælle om, hvordan han har fået bugt med skvalderkål i et staudebed med et middel, som kan købes helt lovligt her i landet af alle , skriver Lone , men da SR er et forbillede for mange havemennesker som tror at det SR viser og gør på TV er autoriseret visdom , alle også SR ved at pesticider eller rester af det, før og senere ender i vores grundvand , hvorfra vi henter vores drikkevand , vandværkerne lukker næsten dagligt vandbrønde på grund af visse grænseværdier er nået.
Det må være mangel på logisk dømmekraft at SR viser og blåstemler i et haveprogram på stats TV hvordan man bruger pesticider, når miljøministeret og kommuner kører kampagner mod brug af pesticider i private haver.

Mvh. Svend Høst

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2010 kl. 10.24

Jamen så forbyd det dog! Så er den ikke længere.
Hvor svært kan det være?

Mvh. Hans

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2010 kl. 14.01

Enig!!!
Men den kemiske industri har penge og gode lobbyister placeret de rigtige steder.

Mvh. Svend Høst

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2010 kl. 15.19

Det med penge og lobbyister, køber jeg ikke.

Et par af de stoffer, som er i plænerens o. a. , blev forbudt i proflandbrug for ca. 25 år siden, men må stadig bruges i haver. Var der nogen, der sagde dobbeltmoral?

Endelig er der jo ingen, der tvinger nogen til at bruge nogetsomhelst, og sætte censur på viden og oplysning er et skråplan at komme ind på.

Mvh. Hans

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. august 2010 kl. 23.18

Hej Svend -

jeg er helt enig med dig - der er en grund til, at tingene stadig må bruges i haverne...

Og jeg er i den grad enig med det, som du skriver i indlæg nr. 15 - præcist mine tanker efter at have set udsendelsen.

mvh
Anja

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sejer, 15. august 2010 kl. 13.12

Hej alle

Han må vel gerne reklamere for en specifik sprøjtemiddel, men jeg mener ikke at Søren ryge må gøre det på den måde han gjorde, altså den form for brug af Toxan.

Plænerens (toxan) er godkendt som sprøjtemiddel i græsplæner, og en' gang om året.

Han afbefalede det i et staudebed, og sagde han ikke også at han havde givet det to gange?

Så var det okay det han gjorde?

MVH Michael

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. august 2010 kl. 15.06

Hej Michael -

jeg synes, at der er flere grunde til, at det ikke er OK:

DR1 er ikke en reklamekanal, som reklamerer for navngivne produkter

Ifølge databladet, som jeg linker til øverst, er det kun beregnet til brug i græsplæner

Og sidst, men overhovedet ikke mindst - det er totalt dårlig stil at udbrede kendskabet til brug af sprøjtemidler i det hele taget - og så oven i købet se ud til, at det er enormt sjovt, hvis nogen hidser sig op over det. Søren Ryge 5 år....

Jeg synes, at provokationer er fine, hvis de samtidigt vidner om, at nogen har brugt hovedet, og der er et fornuftigt formål med dem - men det har jeg godt nok svært ved at få øje på her.

Mvh
Anja

Og ja - jeg er hamrende sur over det, for jeg synes, at det er et trist tilbageskridt for miljøet, hvis folk nu begynder at vælte gift ud over deres skvalderkål i stedet for at få lidt sund motion og frisk luft, imens de fjerner det!

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2010 kl. 17.52

Anja !!!

ENIG

MVh Svend Høst

Nyt svar til emnet »Må Søren Ryge reklamere for sprøjtegift?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Må Søren Ryge reklamere for sprøjtegift?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider