Forum

Ukrudt i hækken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 14. august 2010 kl. 21.41

Er ikke den store ekspert, når det kommer til sprøjtemidler, men vi har store problemer med ukrudt i hækken. Flere gange om året hiver jeg op (med rod) men lige lidt hjælper det ! Er det muligt at sprøjte uden at hækken tager skade ?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. august 2010 kl. 22.36

Hej Morten.

Det kan siges kort: Nej.

Hvis du trækker op med rod, er det nye frøplanter, der spirer frem. Det skulle så være et jordmiddel, men de er alle blevet forbudt indenfor de sidste 10 år, og godt for det. Det var nogen af de værste til at sive ned til grundvandet.

Mvh. Hans

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 15. august 2010 kl. 8.51

hvad er det for en hæk du har

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 15. august 2010 kl. 15.51

Brian : Liguster

Den tidligere ejer havde "små træer" voksende i hækken, så nu har jeg klippet hækken godt ind og endnu engang fjernet alt utøj. Nu er hækken tilpas tynd og ukrudtet vokser hurtigt frem. Der er måske håb for mindre ukrudt, når hækken engang vokser sig tæt ?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. august 2010 kl. 16.23

- nu hidser jeg nok en enkelt eller to fanatikere op - men det får være - sprøjt med round up - ukrudet skal have noget overflade - det gør ikke noget ved hækken hvis du sørger for
ikke at ramme noget grønt på den - round up går IKKE i grundvandet -
hilsen fra mogens m. fhv.gartner

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. august 2010 kl. 16.47

Så er der hul på bylden :-).

Du skal ikke sprøjte ( alt for risikabelt for at ramme hækken ),men smøre på med en lille pensel.

Hvis det er træopvækst, så vent til nov.. Klip planten over, gerne 10 cm over jorden, smør snitfladen med det samme. Efter 4 uger kan du skære af nede ved jorden. Fordele: minimal risiko for hækken og ingen spild på jorden.

Mvh. Hans

Ps. Jeg har fundet paraplyen frem til aftenens og nattens regn og tordenbyger

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 15. august 2010 kl. 22.10

Jeg takker for svar og vil prøve mig forsigtigt frem hvis problemet fortsætter. Satser dog på at en tæt hæk holder det værste utøj væk, og at den kraftige oprydning i hækken tilsidst giver gevinst.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 15. august 2010 kl. 22.53

Ukrudt i hække er som mændenes skæg,
det skal fjernes jævntlig,....................

Min stille undren: hvorfor have en have, hvis ikke det accdepteres at ukrudt spiller en vigtig rolle i økosystemet.

Ukrudt er altså ikke skabt af Fanden for at drille eller genere os.

Og jo, jeg kan godt li´at håndluge mine bede........

Venlig hilsen
Hanne Christensen

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 16. august 2010 kl. 10.50

Er det ikke noget med kan købe en rulle "pap" (ca. 30-40 cm bredt) man kan klippe "hak" ind og lægge det ind imellem hækplanterne ..., så udkrudtet ikke får lys til at spire/gro?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. august 2010 kl. 12.58

Hej Morten
Du har bøvl med frøukrudt og hvorfor ikke bekæmpe det før det spirer. Et simpelt middel med at drysse ganske lidt - måske 2 cm flis med godt med barkindhold inde i hækken, hvor jorden er bar. Indholdet af syrer i barken forhindrer frø i at spire - og på den måde kan du måske slippe for 90% af dit ukrudt. Desuden vil barkflisen på længere sigt også gøde din hæk, og der skal tilføres lidt med mellemrum, måske hvert 3-4-5. år.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Poulsen, 16. august 2010 kl. 17.01

Tak for de mange svar !

Lyder som en fin idé Boi, men jorden falder ca 15 cm fra den ene side af hæk til den anden, så er bange for at flis måske skyller væk ved kraftig regnskyl.

Men det skal da prøves !

Og til Hanne : Hvis du holder dig til ukrudt i hækken, så sørger vi andre for at holde skægget ned :)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Jensen, 25. august 2010 kl. 11.30

Hej.
Vi har fået nogle lange, tynde ukrudt, grågrønne og med ligesom modhager på.
Hvad er det for en ukrudtsplante.
Hvor gammel kan en ligusterhæk iøvrigt blive?

Venlig hilsen
Kjeld Jensen

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2010 kl. 14.02

Det lyder som om det er Fuglegræs. Det klistre til tøj og fingre og er nemme at trække op af jorden. Find det på Google, der er fotos af planten.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2010 kl. 14.02

Det lyder som om det er Fuglegræs. Det klistre til tøj og fingre og er nemme at trække op af jorden. Find det på Google, der er fotos af planten.

Nyt svar til emnet »Ukrudt i hækken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt i hækken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider