Forum

Græsslåning: bioklip eller opsamling?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 23. august 2010 kl. 14.44

Hvad er det bedste ....

1) at samle alt græsafklip op i græsopsamleren
2) at lade græsafklippet ligge (som bioklip)

Fortalere for bioklip argumenterer for at det "gøder" jorden. Men ... gør det ikke blot dét, at græsplænen med tiden lukkes så der ikke kommer luft til rødderne, hvorefter en gang plæneluftning/vertikalskærring for alvor er nødvendig (for at undgå mos)?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 23. august 2010 kl. 17.29

Jeg anvender begge dele idet jeg er så heldig at have, både en vertikalskærer, samt en plæneklipper med opsamler/bioklip/bagudkast.

Om foråret hvor der ofte er mange blade og småkviste/grene fra vinteren løb, klipper jeg græsset for at få dette "affald" væk fra plænen.

Senere går jeg over til at bruge bioklip-funktionen og gøder dermed græsset, men kun hvis plænen ikke er blevet for lang, da man ellers risikerer at lukke plænen af som du skriver.

I de perioder hvor mælkebøtter og andet ukrudt vokser kraftigst, anvender jeg også opsamler-funktionen og komposterer ukrudtet, eller kører det på losseren.

Et godt råd er at holde kniven skarp, da den ellers flosser græsset i stedet for at findele det.

Vertikalskæreren med efterfølgende rivning af plænen er et kæmpe arbejde og udføres 1-2 gange om året hvis jeg når det....

Jeg har i øvrigt sandjord og bliver derfor nødt til at vande plænen og efterså et par gange om året

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 24. august 2010 kl. 19.40

Hej Steen

Tak for din respons.

Lige en detalje vedr. plæneklipperens kniv. Er det nogen man selv kan slibe, eller skal det gøres af en professionel?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 24. august 2010 kl. 21.10

Hej Jan

Jeg ved ikke hvordan en professionel sliber knive til plæneklippere, men jeg bruger en vinkelsliber, helst med slibeskive, men en skæreskive kan også gøre det.
Jeg laver det ikke 100% pænt overhovedet, men sørger for at slibe nogenlunde lige meget af kniven i begge ender så motoren ikke kommer i ubalance.
Det er ikke svært og det virker fint idet der er tydelig forskel efter kniven er blevet slebet og græsset skæres meget flottere.

Jeg sliber ikke min kniv til sæsonstarten, men venter til jeg har klippet græsset nogle gange (med opsamler), da kniven får en del knubs de første gange græsset slåes pga. nedfaldne grene og især fyrrekogler.

Min kniv er den store type i fuld længde, dvs. ca. 50 cm lang, men der findes også plæneklippere der er udstyret med 2 små knive på et svinghjul og disse skal sikkert slibes på en anden og mere præcis måde vil jeg tro.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 25. august 2010 kl. 8.47

OK, lyder til jeg har samme type som din. Jeg prøver med vinkelsliberen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. august 2010 kl. 14.19

Jan E.
Hvis du sliber kniven med en vinkelsliber (omdr.11.000 min. ca.) bliver kniven blød og hakket. Brug i stedet en bænksliber med slibesten (omdr.3.000 min.ca.) og kom ikke under en slibevinkel på 45 grader. Sæt et rundt søm vandret i skruestikken til at afballancere kniven på.

Nyt svar til emnet »Græsslåning: bioklip eller opsamling?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsslåning: bioklip eller opsamling?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider