Skrevet af: Ingolf Hansen, 30. september 2010 kl. 14.23
Hej jeg heder Ingolf .
Jeg har et problem , der var kommet en masse andre planter i tjørnehækken og dem har jeg nu fjernet , jeg har prøvet at klippe stiklinger af og sætte i vand og derefter stukkeet dem i jorden men det er ikke ret mange der gror vidre.Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre?
Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2010 kl. 16.11
Hej Ingolf
Det vil ikke lykkes for dig, medmindre du har ualmindeligt grønne fingre. Tjørn skal frøformeres og det kan du prøve, hvis du samler nogle frø, lader dem ligge til de er helt overmodne, får frugtkødet af frøene og lægger dem i dybfryseren i 14 dage - derefter sås de ovenpå jorden, 2 cm sand drysses over frøene - og næste forår spirer de fleste. Du må endelig ikke tørre frøene, og det er derfor du når de er rengjort, kan lægge dem i fryseren. Alternativt kan du bare så dem med det samme.
Skrevet af: Steffen Jensen, 30. september 2010 kl. 19.02
Kristtjørn kan sagtens formeres med stiklinger...
Nu ved jeg ikke om det er sån en hæk du har, men alle de små kristjørn man ser i bustikkerne til jul er stiklingeformeret.
Så mon ikke også du kan med din.
Prøv fx med stiklinger med 4 blade, fjern de 3 af bladene og stik dem i fugtig muld i potter. Stil dem i skyggen og vent.
Dog skal du vente til sidst på vinteren med at gøre det.
Det ville jeg prøve hvis jeg var dig.
Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2010 kl. 21.43
Hej Steffen
Synes du skal holde dig til emnet - der er ikke skrevet et ord om kristtorn, men om tjørn.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.