Forum

Buxbom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anja Degner, 30. september 2010 kl. 17.21

Jeg har lige købt buxbom til mine udendørs krukker. Så vil jeg høre hvordan man passer buxbom? Jeg har ikke grønne finger og vil være ked af hvis de dør.
Det skal siges at de står langs husmuren under udhænget på vores tag.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. september 2010 kl. 23.54

Hej Anja Degner

Buksbom trives bedst i porøs jord - behøver ikke meget næring og kan klare sig med sparsom vanding. Tåler en del skygge
Jordblandingen til krukkedyrkning kan bestå af 2 dele lermuld, 1 del sand, 1 del leca

En udfordring ved at have dem stående i krukker er at undgå, at rodklumpen bliver gennemfrosset - hvis vinteren byder på hård barfrost. Det er ikke krævende at dække krukkerne af, så de ikke fryser, men det kan være koldt for fingrene at få det ordnet ;-). Meget forskellige materialer til afdækning kan anvendes: papkasser omvundet med en plastsæk, flamingokasser, halm holdt på plads af jutesæk / plastsæk, halmmåtter.
En placering under udhæng og tæt ved mur giver dog nogen beskyttelse mod gennemfrysning - og betyder nok også, at der skal være lidt system i vandingen, forstået sådan at der vandes behersket i vækstperioden og sparsomt i vinterhalvåret.

Hvis du har tænkt dig at klippe dine buksbom, skal de have et par håndfulde god kompost hvert forår, når der er kommet gang i ny skudvækst - og har du ikke kompost kan en spiseskefuld pilleret hønsegødning pr krukke bruges.

Læs mere om buksbom ved at skrive buksbom i søgefeltet øverst på siden - der er artikler om sorter, buksbom i naturen og meget andet i Havenyt' s arkiv.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 3. oktober 2010 kl. 8.38

Hej Anja!
Nu vil jeg ikke gøre mig alt for klog på det... og da slet ikke sige Lone imod.... MEN jeg har 2 stående i høje krukker, og har intet gjort ved dem. De har overlevet sidste vinter, som jo var hård ved alt, men de fejler intet. Og de står såmænd bare i almindelig krukkejord ude på min terasse.

Med venlig hilsen Maj-Britt

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. oktober 2010 kl. 13.56

Jeps-Buxbom er nemlig utrolig hårdføre og med mindre de får nedbør året rundt ( pas på om vinteren ) kan de trives i en 2 l potte uden problemer.
Der er næppe en stedsegrøn plante der er mere nem at passe end Buxbom.
Hvis dine står under et udhæng, hvor de ikke får direkte regn / sne om vinteren tror jeg ikke du har et problem.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Degner, 3. oktober 2010 kl. 16.50

Tusinde tak for alle svarene. Troede også at buxbum var noget at det nemmest at holde. Så jeg prøver at plante dem i krukkerne uden at gøre noget og så må vi se hva der sker :-)

Nyt svar til emnet »Buxbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Buxbom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider