Forum

Beskæring af 38 år gammel J. Kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Finn Friis, 10. januar 2004 kl. 21.01

Hvor kraftig kan jeg beskære mit 5m høje og 7m brede Japanske Kirsebærtræ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. januar 2004 kl. 7.04

Japansk kirsebær bevarer normalt den smukkeste krone uden eller ved minimale indgreb. Ved beskæring fremprovokerer man genvækst samtidig med at blomstringen reduceres. Jo voldsommere beskæring, des kraftigere vil træet skyde på ny, afhængig af artens eller sortens vækstkraft. Voldsom beskæring vil altså kunne ændre kronens udseende og vækstmønster, samtidig med at væksten bør tilpasses gennem senere beskæring. Generelt bør man ved foryngelse af træer fjerne max. en trediedel af kronen årligt, over tre sæsoner. Skæres i eftersommeren, betyder den kortere dag og lavere solindstråling, at genvæksten bliver mindst mulig. Det bedste beskæringstidspunkt for større beskæring er fra starten af august frem til ca. 15 september. Store grene skæres over grenvinkler for at bevare kronens form bedst muligt.

Er træet angrebet af monilia og har visne skudspidser, bekæmpes dette normalt ved at skære tilbage til sundt ved. Mindre beskæringer kan ske under eller lige efter blomstring. En del Prunus-arter bløder efter vinter- eller tidlig forårsbeskæring pga tidlig saftstigning. Det bedste tidspunkt for Prunus sp. falder i perioden sidst i april til september.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. januar 2004 kl. 7.08

"...Det bedste tidspunkt for Prunus sp. falder i perioden sidst i april til september..."
RETTELSE: Prunus bør ikke beskæres uden for tidsrummet april til september.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. januar 2004 kl. 15.35

Jeg havde engang et tilsvarende og meget smukt japansk kirsebærtræ, og jeg ville ikke drømme om at skære i det, hvis det var mit.

Jeg blev nødt til at save nogle større grene af, som sneen under "Vinterkrigen" i foråret 1979 knækkede, da meterhøje driver på kort tid smeltede nedefra. Det blev grimt og uharmonisk og nye skud er jo mange tiår om at få en tykkelse som en arm, som de større grene skal have for at det ser godt ud til så stort et træ.

I de følgende år blev træet mere og mere angrebet af monilia og måtte til sidst fældes.

Jeg har nu en 30 cm høj stub tilbage af herligheden. Den bruger jeg til at sætte vasketøjsbaljen på, når jeg hænger vasketøj op. Ak ja.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J J Rasmussen, 13. marts 2007 kl. 15.27

Hej

I min have, hvor jeg flyttede ind for 1½ år siden står et meget gammelt og stort kirsebærtræ (over 50 år vil jeg tro). De nærmeste naboer vil gerne have det beskåret (så det helst fældet) snarest muligt, da der gror langt ind over deres grund. Dvs. næsten halvdelen af kronen skal fjernes for at det nytter noget. Jeg har hørt at træet kan forbløde og dø, hvis man beskærer så kraftigt udenfor den idéelle beskæringsperiode i august-sept. Er der nogen, der ved, om det er rigtigt? Jeg vil nødigt miste træet (det eneste større træ i haven (og nabolaget).

Nyt svar til emnet »Beskæring af 38 år gammel J. Kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af 38 år gammel J. Kirsebærtræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider