Forum

Paradisæblebusk – Malus Sargentii

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. Christiansen, 24. oktober 2010 kl. 21.53

Vi påtænker at plante en række buske - Paradisæblebusk, Malus Sargentii - som hæk. Imidlertid har vi tit besøg af både harer og rådyr i haven. Vi er klar over, at æbleTRÆERs bark er en lækkerbisken for dyrene, og man må forebygge afgnavning af barken. Mon dette også gør sig gældende for buskene? I bekræftende fald, hvordan gøres det nemmest?

Mvh J. Christiansen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2010 kl. 22.08

Ikke kun barken er en lækkerbisken, men blade,skud og æbler sætter de pris på.
Men ved at hegne på den ene side med et lavt dyrehegn 60 el. 90cm kan man skærme planterne mod de værste bidskader til de kommer i vækst(to-tre år) så kan de klare sig og bliver meget tætte af studsningen.
Anne Marie

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. oktober 2010 kl. 22.37

Hej.

Jeg plantede for en del år siden Sargents æble som yderste kant i en vildtplantning.

Det største problem var mus, som gnaver bark helt nede ved rodhalsen, også på buske. Råvildt og harer kan nippe nogle skudspidser, men det er sjældent ødelæggende, medmindre en råbuk finder på at sådan en lille busk skal fejes helt ned under jorden.

Da jeg ikke kunne holde det fuldstændig frit for græs det pågældende sted, smurte jeg de nederste 20-30 cm med finsk tjære (trætjære) umiddelbart før plantning. Det holdt så musene væk nogle år til barken var blevet grovere og mindre interessant for mus.

Hvis det kan lade sig gøre, er det vigtigt at holde pinlig rent omkring planterne så musene ikke kan sidde i dækning for ugler, ræve, katte og hvad de ellers har af fjender.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Paradisæblebusk – Malus Sargentii«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Paradisæblebusk – Malus Sargentii

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider