Forum

Hvilket træ er dette?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Krølle, 25. november 2010 kl. 20.04

Hvilket træ er det, der har disse smukke blomster i november?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Krølle, 25. november 2010 kl. 20.05

Her er lige et nærbillede

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. november 2010 kl. 20.48

Det er sansynligvis alm.benved. Svær at bestemme mere præcis, da vi ikke har størrelsen på træet.
Anne Marie

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. november 2010 kl. 20.52

Det er en Benved som gror i skov og krat. Blev tidligere brugt meget til træskære arbejder pga. det hårde træ. Bærene er giftige.
Navnet kommer af, at vedet er hårdt som ben.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Krølle, 26. november 2010 kl. 10.36

I skal have mange tak for svarene - det er jo utroligt så nemt det er at finde yderligere info om, når man først ved hvilket navn man skal søge på :-)

Der er vel ikke nogen, der kender nogle online opslagsværker, hvor man kan søge på farver, blomstringstid, og andre kendetegn som man kender for at finde navnet på væksten?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. november 2010 kl. 12.04

Det var da et flot træ, det kan du vist godt være glad for Henrik.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 3. december 2010 kl. 15.10

Hej Henrik.

Der er frugterne med frø indeni der er flotte nu - blomsterne er typisk ret ubetydelige.
Nok er de giftige, men de skulle efter sigende ikke smage ret godt, og da der skal en del til før man forgiftes, skal du nok ikke bekymre dig så megtet om det.

Det skal tilføjes at de vokser ekstremt langsomt - jeg har en Euonymos planipes i min have - 25år gammel og knap 2meter høj og med en stamme ved jorden på ca. 4cm i diameter...

Vh
Anders

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. december 2010 kl. 10.03

Det er da alle tider spændende at faa nogle paa banen, der virkelig ved om hvad de taler. Tak for det oplysende indlæg Rasmussen.

Mvh Eivin (^_^)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Krølle, 5. december 2010 kl. 10.50

Ja, som nævnt var det nemt at finde yderligere info, når først man havde et navn at søge på :-)
Individet på billederne er også ca 2 m højt, alderen kender jeg ikke

... og så håber jeg i vil undskylde at jeg gentager mig selv:

Der er vel ikke nogen, der kender nogle online opslagsværker, hvor man kan søge på farver, blomstringstid, og andre kendetegn som man kender for at finde navnet på væksten?

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. december 2010 kl. 8.38

Hej Henrik
Er det alle slags træer og buske,du vil slå op?
Uden noget navn vil det blive svært. Man skal jo vide, hvad det er man kigger efter. Skal det kun være på dansk?
Hvis du ønsker dig et planteleksikon med billeder i julegave, kan du jo sidde og bladre. Det kan man ikke på nettet på samme måde.
Anne Marie

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Krølle, 7. december 2010 kl. 11.56

Hej Anne Marie,

Tak for feedback, ja det er jo netop det når man ikke kender navnet, hverken på latin eller dansk :-) ...det var nok bare et håb i min ret nyfundne interesse for vækster, at jeg kunne lære hvad de hedder, uden hele tiden at skulle bede om ID i internetfora - det kan jo være ret uoverskueligt for nybegyndere, at skulle finde arten/sorten når man ingengang ved hvilken familie man skal lede under :-)

Fordelen ved et fysisk leksikon, er jo også at man måske kan lære noget om vækster, men ikke lige har set "live" - god ide til julegave, tak...

Nyt svar til emnet »Hvilket træ er dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilket træ er dette?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider