Forum

Hvilket æbletræ bærer frugt nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 2. december 2010 kl. 10.35

I går kørte jeg med S toget fra Ballerup mod København. På højre side ca mellem Husum og Vanløse står et par æbletræer langs sporet med de mest fantastiske gule æbler med røde kinder. Er der nogen, der har et bud på hvilken sort det kan være? Desværre nåede jeg ikke at fotografere :-)

mvh
Bente

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 2. december 2010 kl. 13.20

Sorten 'Boiken' står stadig med masser af æbler lige til at plukke for fuglene. Det kan godt passe med beskrivelsen. Hvis træerne står på banetearealet, kan det også være frøplanter, der er spiret frem fra kerner smidt ud af et togvindue og så er der ikke tale om en registreret sort.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 2. december 2010 kl. 21.33

Det kan også være mutsu. De hænger ofte et godt stykke hen i vinteren.

www.dyrkfrugt.dk/index.php/%C3%A6blesorterne/mutsu-aeblesort-aebler-skurv-spisekvalitet.html

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 3. december 2010 kl. 11.16

Bramley eller "Vardeæble" er nok den sort, der oftest ses med æbler på træet langt ind i vinteren. Ofte bliver æblerne hængende til februar, men det afhænger også en del af om drosselfuglene er sultne, for det er ren gourmet for dem - eller sagt på en anden måde. De overlever så længe, de kan finde noget mad og æbler på træerne er nemmere at finde end noget, der er dækket af sne. Husk derfor at lægge de æbler, der begynder at være lidt dårlige ud til fuglene.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. december 2010 kl. 8.55

Til Boi
For det første har jeg aldrig set Bramley, der passer på den beskrivelse som Bente Madsen starter med - gul med rød kind.

For det andet har vi en næsten 100 år gammel Bramley, som aldrig har holdt på mere end nogle få æbler, medens Boiken, som jeg nævner, har vi 3 træer af, som alle står med de fleste æbler endnu.

Jeg lagde da forøvrigt mærke til at der stadig sad æbler på en Golden Delicious forleden, men den passer heller ikke på Bentes beskrivelse (mangler den røde kind).

Billedet er taget først i september og har derfor ikke fået den gule grundfarve endnu.

Nyt svar til emnet »Hvilket æbletræ bærer frugt nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilket æbletræ bærer frugt nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider