Forum

Grønne kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 29. december 2010 kl. 11.24

Jeg har lidt af et dilemma med grønne kartofler.
Jeg ved, at der er dannet en form form giftstof med den grønne farve.
Jeg kasserer og spiser normalt ikke kartofler der har fået farven under sin vækst.
Men - nu har jeg købt et net med kartofler i et supermarked, der åbenbart har ligget lyst og der er skabt en "tanke" grønt på kartoflen. Farven går max 1 mm ned.
Hvornår bør man kassere anvendelsen som spiseegnet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 29. december 2010 kl. 12.59

nu! så kort kan det siges.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 29. december 2010 kl. 12.59

nu! så kort kan det siges.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. december 2010 kl. 15.50

- du kan da gemme dem til læggekartofler -
MM

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. december 2010 kl. 19.08

Hej Jens Knudsen

Du kan overveje, om det supermarked, du har købt ind i har en situation, der kan læres noget af.... Det er jo helt banalt et spørgsmål om korrekt (mørk) opbevaring.
Det bør rettes nu i forretningen - og du kan faktisk være til hjælp og ikke til besvær for den, som har ansvar for grøntafdelingen ved at returnere kartoflerne.

En grund mere til at gå tilbage med en vare, som ikke bør anvendes er, at der kan være andre kunder, som er mindre opmærksomme eller som har nedsat syn - de er udsatte for at indtage de giftige stoffer, som dannes i grønne kartofler.

Så på med pigskoene og retur med kartoflerne :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 29. december 2010 kl. 22.13

Tak for de mange svar.

Jeg har spist af kartoflerne, da jeg fejlagtigt troede det kun var når kartofler var i vækst at giftstoffet dannedes.
Hvor skadeligt er giftstoffet og kan hele kartoflen være inficeret, når jeg skrællede ret tykt lag væk?

Jeg vil orientere supermarkedet om fænomenet.

Med venlig hilsen
Jens

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. december 2010 kl. 14.29

Hej Jens Knudsen

Nu skriver du jo efter at have spist de grøntfarvede kartofler - det er i sandhed et godt tegn ! Så værre er det altså heller ikke ,at du fik en mængde solanin indenbords. Måske kan du have haft
ondt i maven, lidt hovedpine og den slags symptomer (som jo også kan forårsages af al god julemad...). Men solanin er belastende for vores nyrer at rense ud af kroppen - så undlad at spise grønne kartofler i mængder !

Hvis du vil vide mere kan du gå for eksempel finde info via dette link: www.kartoffel-info.dk/kend_kartoflen/Spiselige/den_giftige_kartoffel.htm.

Du får mere at vælge imellem hvis du googler på søgeordene "Kartofler + solanin".

Godt nytår til dig !

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Grønne kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grønne kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider