Skrevet af: Hanne Petersen, 9. februar 2011 kl. 15.28
Jeg har en del herligt materiale tilovers efter styning af vores lindeallé. Det vil jeg gerne flise, men inden jeg investerer i en flishugger, vil jeg gerne høre, om der er nogen i dette forum, der har erfaringer med at flise.
Min drøm er at flise efter behov, bruge en maskine på 13 hk og kapacitet til grene på 8 cm i diameter.
Hvor lang tid tager det at hugge 1kubikmeter, sådan ca.?
Det vil være fint at få nogle input, da det helt sikkert hjælper mig videre i mine overvejelser om selv at hugge flis, alternativt købe færdig flis.
Vh
Hanne Petersen
Skrevet af: Lene Skelmose, 9. februar 2011 kl. 17.10
Vi har en noget mindre maskine, der kan tage grene op til ca. 4 cm. Den bliver brugt til grene, stive græsser og staudeaks. Hvis man er to om arbejdet ('en til at række grene og 'en til at flise)går det ret hurtigt. Jeg vil tro, at vi kan flise en m3 på en time ved en jævn indsats - vi er ikke hel unge længere!
Iøvrigt synes jeg, det er en god investering. Vi har ret sandet og ufrugtbar jord, så jeg blander også flisen i bedene for at få noget jordstruktur. Wupti væk med affaldet. Fornuftig genbrug, synes jeg.
Skrevet af: Lene Skelmose, 9. februar 2011 kl. 17.12
Der mangler lige et t på hel.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. februar 2011 kl. 15.59
- vi har en elektris flismaskine med snegl - ikke en hurtigt roterende - den larmer næsten ikke og den tager op til 3-4 cm - alt hvad der er tykkere bliver savet og kommer i brændeovnen når det er tørt året efter -
MM
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. februar 2011 kl. 16.02
- der mangler lige et k i elektrisk -
Skrevet af: Hanne Petersen, 10. februar 2011 kl. 20.25
Hej Lene og Mogens
Tak for jeres indlæg, dejligt at I giver jer tid til at komme med kommentarer og idéer til flisning.
Der er meget at tage stilling til, inden vi kaster os ud i (endnu) et maskinkøb, vi er heller ikke helt unge længere og har brug for al den aflastning som maskinerne nu engang giver, men det er jo væsentligt at foretage det rigtige køb, ærgerligt at have værktøj, der bare står og samler støv.
Og I har i hvert fald ikke afskrækket os.
Vh
Hanne
Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2011 kl. 11.38
Hej Hanne Petersen
Lige en lille sidebemærkning: Det kan være en god idé ud over praktisk erfaring også at søge faglig vejledning. Der er en række firmaer spredt ud over landet, som forhandler mindre maskiner til brug i Have&Park - alle er i stand til at yde faglig vejledning - benyt Jer af det!
Ikke mindst en vurdering af de løbende vedligeholdelsesudgifter er en vigtig del af beslutningen....
Jeres krav til hvordan maskinen skal kunne transporteres rundt i terrænet er også vigtige. (Skal den kunne forcere plovfurer og højt græs eller er en plan græsplæne det mest fremtrædende arbejdsområde? - svaret på dette spørgsmål kan pege i to retninger: plast- eller fastgummihjul eller luftgummihjul).
Mine egne erfaringer bygger på 14 års brug af en italiensk produceret Concord 4000 (klarer sig med 220 volt / 10 amp). Den vejer 23 kg og er forsynet med solide plasthjul.
Den er let at transportere i bagagerummet på en lille bil - det kan indimellem udløse kaffe & kringle fra venner og famlie, der "lige" har en lille dynge liggende i baghaven :-)
God fornøjelse med pasningen af Lindealléen !
Det er en stor glæde at se, at mange mennesker tålmodigt passer den slags fremtrædende elementer i landskabet & haverne.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2011 kl. 13.01
Kære Hanne, at "flise" som du jo da nok saa frejdigt skriver er et skønr moment i havearbejdet, da det jo da derved kan omdanne materiale fra grene til jo da netop flis, eller slet og ret grenstykker, som man jo da nok kunne kalde det. Fordelen derved er jo da klar foe enhvert, da man jo da derved kunne gjenbruge materialet i andre sammenhænge end jo da nødventigvis som slet og ret grene. Det ere at foretrække i vor moderne verden, hvor der ere spilt og dermed er det ogsaa en vigtig pointe i forhold til at dyrke haven og bedriften med økologik oven i hatten. Overse ikke min pointe.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Ditlev Sørensen, 11. februar 2011 kl. 20.32
Hej Hanne,
Jeg har selv en 6,5 hk flishugger. Den har en grenkapacitet på ca 8 cm, men den har også en sikkerhedstragt der gør at det er besværligt at hugge grene der ikke er lige. Jeg gør det at jeg med en økse afgrener de store grene og så kører jeg dem igennem. Det afgrenede materiale bruger jeg som struktur i kompost, tilskudsfoder til kanin, gås eller andet. Jeg vil mene at den nævnte model er ok til havebrug, da det der er at hente ved at gå op i en større model primært er tidsbesparelse. Og hvis man bruger den nævnte fremgangsmåde så er den ret effektiv og giver et 1. klasses produkt til brug i haven.
www.p-lindberg.dk/ImageBaseDK/9/0/3/9035979_image_1.jpg
held og lykke med projektet
Ditlev
Skrevet af: Hanne Petersen, 15. februar 2011 kl. 23.07
Hej allesammen!
Tusind tak for jeres gode indlæg med fine erfaringer om flisning, der er rigtig meget stof til eftertanke.
Vh Hanne
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.