Forum

Hvad er nemt for nybegynder lige nu?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 17. marts 2011 kl. 15.13

Inspireret af en reklame for et havecenter, der dumpede ind i løbet af ugen, har jeg fået lov til at bruge nogle penge i weekenden i det lokale havecenter...!

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal tage og købe???
Har I gode råd, til, hvad en forsigtig nybegynder kan få nytte af at købe lige nu i havecentre/planteskoler?
Hvad skal man "som minimum" have i sit drivhus, i sin have, i sin udestue, når man er nybegynder, og først lige skal lære at have grønne fingre?

Jeg er vild med planter, som ikke kun pynter, men som man også kan få nytte af. Jeg er især vild med bær!

Men som nybegynder, er jeg hele tiden nervøs for, om jeg får gjort det rigtige, om jeg får slået planten ihjel, om jeg gør tingene til den rigtige tid eller det er for sent osv.

Desuden har vi lige købt huset med både en nordvendt og en sydvent have samt drivhus, så vi glæder os lidt til at se, hvad der kommer til at ske i haven hen over sommeren, for det ved vi ikke endnu.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. marts 2011 kl. 19.12

Først skulle du tage at købe en god havebog- det er rart at kunne slå op.
Og så skulle du måske lige slå koldt vand i blodet indtil jorden er til at grave i- jeg har selv mistet en del planter fordi jeg ikke kunne nære mig og købte planter alt for tidligt på foråret- så stod de og blev kedelige i mit skur.
Gode begynderplanter er f.eks. rabarber, hindbær og purløg- de kan plantes lige så snart jorden er tøet op.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 18. marts 2011 kl. 7.35

Lad være med at købe alt muligt. Vent til varmen kommer og gå ud og nyd din have med en god kop te. Derefter kan du gå rundt og kigge i andres haver, parker mv. og finde frem til noget du synes om.
Der vil sikkert også dukke planter op i haven, som i ikke kan se nu.
I mange af de mest inspirerende havebøger, rådes man til at vente et helt år med at gå i gang med ændringer i haven, til man har set havens årscyklus. Men det er svært.
Mit råd til dig er: gå på biblioteket, sæt dig ved et bord med alle de havebilledbøger du kan finde og kig dem igennem. Lån de bedste med hjem.

Hvis du endelig skulle gøre noget lige nu, så er det et godt tidspunkt (eller rettere sidste øjeblik) at plante roser, buske og andre buskagtige planter. Men det er bedre i efteråret. Til den tid vil du også have et større overblik over, hvad og ikke mindst hvor du ønsker ændringer.

Du kan også købe nogle flotte krukker, dem kan du plante alt muligt i.
Men hvad er er et absolut must - det er altså helt individuelt. Og det ændrer sig også med tiden. Nogle ville sige kartofler. Andre jordbær. Men hvad med roser? Eller stauder. Eller buske. Eller en helt bestemt pæon. Eller violer?

Det er en lang proces at lave have - og heldigvis bliver man aldrig færdig med det! God fornøjelse, jeg håber du kan bruge det til noget.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 18. marts 2011 kl. 7.43

PS: Jeg vil selvfølgelig anbefale dig at købe et par tomatplanter til drivhuset. Men køb dem ikke for tidligt. Supermarkeder og byggemarkeder sælger dem alt for tidligt, de skal plantes ud langt hen i maj! Agurker sidst i maj / start juni. Så der er lang tid til. De kan ikke tåle kulde.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 8.52

Aha. mange tak for jeres svar. Jeg vil prøve at væbne mig med tålmodighed... :)

Jeg tror dog ikke jeg kan dy mig for at købe den efterårshindbær og en blåbærbusk, der var på udsalg, kan de ikke bare stå i potter i år, og så næste år, kan jeg vurdere om jeg vil plante dem ud?

Der stod, at hindbærbusken blev solgt i potte, men jeg har godt nok aldrig set sådan en i en potte før??

Og så vil jeg gerne lige spørge Anne-Mette:
Hvis jeg gerne vil have tomater og agurker i mit drivhus, så siger du, at jeg kan købe dem som planter (senere), som skal sættes ud i drivhuset? Hvis jeg ikke orker at skifte jorden i drivhuset, kan jeg så udplante dem i plantesække eller evt. krukker?

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 8.52

Aha. mange tak for jeres svar. Jeg vil prøve at væbne mig med tålmodighed... :)

Jeg tror dog ikke jeg kan dy mig for at købe den efterårshindbær og en blåbærbusk, der var på udsalg, kan de ikke bare stå i potter i år, og så næste år, kan jeg vurdere om jeg vil plante dem ud?

Der stod, at hindbærbusken blev solgt i potte, men jeg har godt nok aldrig set sådan en i en potte før??

Og så vil jeg gerne lige spørge Anne-Mette:
Hvis jeg gerne vil have tomater og agurker i mit drivhus, så siger du, at jeg kan købe dem som planter (senere), som skal sættes ud i drivhuset? Hvis jeg ikke orker at skifte jorden i drivhuset, kan jeg så udplante dem i plantesække eller evt. krukker?

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. marts 2011 kl. 9.24

Hej nybegynder - har vi ikke allesammen været dér engang ;-)

Ang. hindbær i potte så bliver planteskolen jo nød til at sælge dem/pakke dem så forbrugeren kan tage dem med sig. Så nej, hindbær skal ikke stå i potter men skal i jorden! Kan endvidere så absolut anbefale efteråreshindbær, min ene planter giver et stor udbytte! Men den fylder og spreder sig en del, så vær lige obs på det.

Vedr. blåbær så er det min foretrukne bærplante, de smager himmelsk! Bare husk du skal have mere end én da de skal kunne bestøve hinanden og de SKAL stå i surbund.. ellers overlever de ikke.
Jeg havde to små blåbær i en stor krukke på terassen, de blev sog hurtigt alt for store til at stå deri.
Noget helt andet er at blåbær bliver så smukke i efteråret med deres blå/røde nuancer ;-)

Jeg står selv med en helt ny have og skal til at fylde ind. Jeg har en plan om at lave et bed med hindbær, blåbær og ribs.. elsker også bær!

Men som en anden skriver - køb en god havebog og find inspiration deri. Det er så ærgeligt at bruge en mindre formue og det så viser sig skidtet går til...

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 9.29

Hmm. Tak for svaret, selvom jeg blev lidt skuffet over at hindbærbusken ikke kunne blive i potten... :(
Kan man plante sådan en i en nordvendt have, og kan blåbærbusken også stå der?

Der står de har mange forskellige sorter af blåbær - er der nogen du kan anbefale?

Hvordan ved man om man har surbundsjord?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 9.31

PS: er der nogle gode bøger I kan anbefale til en nybegynder?

Jeg så, der var en bog, der hed: "Den dovne have", den lød lige som noget for mig til en start i hvert fald... Men hvad vil I anbefale, som tager tingene HELT fra bunden af med nemme ting...

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. marts 2011 kl. 10.48

Hej S. Bille

Der ligger mange informationer her på siden - opdelt efter årstid og de gøremål, der hører til.
Klik dig frem under emnet "Året rundt i haven" på bjælken øverst på siden. Det emne ajourføres ikke længere - men alligevel er der mange forskellige artikler, du kan have glæde af kende til.

Hvis du vil afprøve økologisk dyrkning kan du have stor glæde af John Seymours bog "Den selvforsynende have" (ISBN 8702017334 og Ruth Stouts lille bog "Den nemme Have" ISBN 87-7560-730-1.
Gyldendals havebog ISBN 978-87-02-07772-8 rummer gode tips til årstidafhængige opgaver + en masse input til at få overblik over havens elementer og dermed til at få lagt en haveplan, så både planter, mennesker og dyr får gode betingelser
Lad endelig bibiloteket yde dig service indtil du finder frem til den havehåndbog, som passer til dig !

Og så synes jeg da, at din forårsenergi må bruges til en tur til et plantecenter og se efter læggekartofler - de skal forspires i en lys kølig vindueskarm. En portion på 1 kg rækker langt i haven!
Og selv om spirende kartofler ikke er prangende, så kan man jo fantasere om det første måltid med hjemmedyrkede kartofler mens frosten for alvor går af jorden - det er fornøjeligt !

Med venlige hilsner fra
Lone

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 11.14

Hej Lone. Tak for tippene. jeg skal på biblioteket idag og vil i hvert fald helt sikkert kigge efter den bog, du nævner: "Den nemme have". Det lyder lige som en bog for mig. :)

Jeg tror ikke jeg tør kaste mig ud i at lave køkkenhave i år, for det har der ikke været før, og jeg ved ikke hvor jeg skulle anlægge den - også fordi hele haven jo sådanset er "proppet med pryd"...

Men kan man dyrke kartofler i en udestue???, så har vi masser af plads der til nogle krukker eller hvad ved jeg.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 11.14

Hej Lone. Tak for tippene. jeg skal på biblioteket idag og vil i hvert fald helt sikkert kigge efter den bog, du nævner: "Den nemme have". Det lyder lige som en bog for mig. :)

Jeg tror ikke jeg tør kaste mig ud i at lave køkkenhave i år, for det har der ikke været før, og jeg ved ikke hvor jeg skulle anlægge den - også fordi hele haven jo sådanset er "proppet med pryd"...

Men kan man dyrke kartofler i en udestue???, så har vi masser af plads der til nogle krukker eller hvad ved jeg.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 11.14

Hej Lone. Tak for tippene. jeg skal på biblioteket idag og vil i hvert fald helt sikkert kigge efter den bog, du nævner: "Den nemme have". Det lyder lige som en bog for mig. :)

Jeg tror ikke jeg tør kaste mig ud i at lave køkkenhave i år, for det har der ikke været før, og jeg ved ikke hvor jeg skulle anlægge den - også fordi hele haven jo sådanset er "proppet med pryd"...

Men kan man dyrke kartofler i en udestue???, så har vi masser af plads der til nogle krukker eller hvad ved jeg.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Svindal, 18. marts 2011 kl. 12.28

Jeg vil anbefalle boken "den grønne hageboken" den er skrevet av tyske Marie-Luise Kreuter. Den omhandler det meste av det som har med hage å gjøre. Jeg har en del hage bøker men det er alltid denne jeg ender opp med å få svar fra. Og det er masse flotte bilder og jeg synes ting er enkelt og grundige forklart. Både bøomster, urter, bær og grønnsaker. Også ting som kompost er med.

Tom

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 18. marts 2011 kl. 12.42

Jeg vil stærkt anbefale "Drivhuset" af Helge Petersen, i den står stort set alt hvad du har brug for at vide her i starten om drivhusdyrkning. Der er grundige men enkle beskrivelser af, hvordan de forskellige arter skal dyrkes, hvornår de skal sås/plantes osv.

Du kan købe den brugt her for 55 kr. (du kan sikkert også låne den på biblioteket, men det vil nok være bedre for dig at have den som opslagsbog)

www.saxo.com/dk/item/helge-petersen-drivhuset-indbundet-4.aspx?searchkeyword=drivhuset

Mvh.
Søren

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. marts 2011 kl. 13.22

S. Bille:

Angående surbund så skal du selv tilføje materialet - her er rondondendron jord optimalt, dette kan købes på planteskolen, Bauhaus, Jem & Fix mv.
Der skal graves et pænt stort hul til blåbær buksnene så de udelukkende står i surbund.

Af nøger kan jeg også anbefale:

- Drivhuset af Helge Petersen
- Politikkens Havebog (fåes tit på tilbud til 100,-) og er en kæmpe stor og fantastisk bog
- Drivhusdrømme er også skøn
- Min krukkehave

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 18. marts 2011 kl. 17.25

Tusin d tak for anbefalinger af bøger.
Det lyder i hvert fald til, at jeg skal have fat i Drivhuset af Helge Petersen. :)

Tak for hjælpen. :D

Nyt svar til emnet »Hvad er nemt for nybegynder lige nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er nemt for nybegynder lige nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider