Forum

Overlever min frostramte kirsebærlaurbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 2. april 2011 kl. 19.03

Sidste efterår plantede jeg nogle kirsebærlaurbær. Vinterens frost har været hård ved dem.

Inden vinteren dækkede jeg "bunden" af planten til med flis og grangrene, men bladene ser ikke godt ud. Som du kan se af billedet herunder er næsten alle bladene blevet brune.

Overlever planten (planterne)?
Er der noget jeg bør gøre nu? Skal bladene tages af, eller skal planten klippes ned?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 2. april 2011 kl. 20.25

Hej Jan E.
Det ser ikke godt ud - og sandsynligvis er de i hvert fald frosset ned til tæt på jorden. Nu skal du ikke gøre noget som helst, men vent og se om de skyder fra roden, det er i hvert fald det mest sandsynlige - og gør de det, og der sker intet op ad stammerne, kan du klippe det døde af og vente på at de gror op i løbet af sommeren. Husk der er sandsynligvis et pænt stort rodnet som vil give en god vækst, altså forudsat at det under jorden har klaret den.
Jeg smider i hvert fald ingen af mine væk endnu, og jeg har nok over 100 stk., der ser næsten ligeså ud, det er bare en anden sort end din.
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. april 2011 kl. 21.24

Hej Jan
Du vil hjælpe planterne til at komme over vinterens skade, ved at klippe de brune blade af, da de ikke slipper selv, men bliver siddende og tørrer grenen yderligere ud her i forårssolen.
Jeg har de sidste to vintre reddet meterhøje bladplanter på den måde. Overser jeg en, tørrer grenene helt ind og så er de ikke til at redde. Er de veletablerede skyder de fra bunden. Måske skal de have en bundvanding også.
Anne Marie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 2. april 2011 kl. 21.34

Tak for jeres respons.

Anne Marie, jeg skal lige forstå dig ret ... OK, jeg klipper de brune blade af. MEN ... hvis der nu er en _hel_ gren med brune blade, skal jeg så klippe selve grenen af, i bunden af planten, eller skal den blive siddende "nøgen"?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 3. april 2011 kl. 9.36

Lige en update, jeg har også fået dette svar:
---------------------------------------------------------
Ud fra billedet, ser det ud til at planterne nok skal overleve.
Kirsebærlaurbær skyder normalt rigtig godt også fra ældre grene.
De øverste halvbløde skud på dine, er formentlig døde, men om det er de øverste 10 cm eller de øverste 30 eller mere, kan jeg ikke se på billedet.

Du kan klippe dem lidt ned, tage de øveste 30 cm af planterne f.eks. Give dem en smule gødning, og sørge for de ikke mangler vand her i løbet af foråret, så tror jeg de kommer igen rimelig godt.

Du kan også lade dem stå i nogle uger endnu, så kan du se hvor meget af spidserne der er dødt, og så nøjes med at fjerne det døde. Om du fjerner bladene, det har ikke særlig meget at sige for plantens skyld.
---------------------------------------------------------

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 4. april 2011 kl. 8.42

Et tillægsspørgsmål:

I bagklogskabens klare lys .... var der så noget jeg burde eller _kunne_ ha gjort for at undgå frostskaderne?

Overdækket hver enkelt plante til med en stor affaldssæk, tæppe eller lignende?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 4. april 2011 kl. 8.42

Et tillægsspørgsmål:

I bagklogskabens klare lys .... var der så noget jeg burde eller _kunne_ ha gjort for at undgå frostskaderne?

Overdækket hver enkelt plante til med en stor affaldssæk, tæppe eller lignende?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. april 2011 kl. 20.15

Hej Jan
Det er nok lige tidligt nok at klippe skuddene tilbage til grønt ved, da vi stadig kan få en del frost. Lad bare grangrenene ligge lidt endnu, når du har klippet de brune blade af.
Du kan næste vinter beskytte den mod svidninger, ved at sætte to-tre små grantræer eller grangrene omkring dem, da det ser ud til at være ret åbent,hvor de står. En affaldsæk er for tæt. Sivmåtte kan også bruges.
Anne Marie

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. april 2016 kl. 19.03

Kom lige i tanke om denne gamle tråd, som jeg oprettede for 5 år siden. Til positiv orientering, til andre der måtte være i samme situation som jeg var for 5 år siden ... så står buskene i dag meget kraftige, i total god stand, i over 2½ meters højde :-)

Nyt svar til emnet »Overlever min frostramte kirsebærlaurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Overlever min frostramte kirsebærlaurbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider