Forum

Lus i roserne :0(

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 26. maj 2011 kl. 14.26

Hej.
Har lige bemærket at der er grønne lus i alle mine fine roser !!
De lover uvejr i dag... mon regnen kan skylle dem af, eller skal jeg sprøjte?
Og med hvad ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 26. maj 2011 kl. 18.19

Det er svært at vinde med dyrkning af roser. Er det fugtigt ligesom sidste år, så kommer der svampesygdomme. Er det tørt som i år, så kommer der lus. Ingen af delene kan 100% undgås. Jeg har dyrket roser i flere år, og jeg har endnu aldrig haft en "perfekt" sæson uden problemer af den ene eller den anden art. Man bliver nødt til at acceptere, at det er præmisserne, når man vil dyrke roser - ellers bliver roserne en kilde til frustration i stedet for den kilde til glæde, de gerne skulle være.

Du kan godt sprøjte dine roser med insektsæbe eller et andet middel, men det skal du gøre stort set hver dag - og så er det i øvrigt ikke specielt effektivt. Det letteste er at tage lusene med håndkraft og mase dem mellem 2 fingre, selvom det føles lidt ulækkert. Og så ellers sørge for, at roserne bliver gødet og vandet godt, så de er bedre i stand til at klare angrebene, uden det går for meget ud over blomstringen. Hvis du har myretuer i nærheden af roserne, er det også en god ide at bekæmpe dem, hvis du kan.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 26. maj 2011 kl. 19.01

Hej L. Olsen.
Tak for svaret.
Ja jeg har jo da haft lus i dem før, og de har såmænd klaret sig fint alligevel.
Man bliver bare så frustreret når de er helt sat til på de nye knopper.
Jeg må tage et par hansker på og mase løs....Og så ud og købe gødning .
:0)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nielsen, 26. maj 2011 kl. 20.45

Jeg har lært at man kan sprøjte æbletræer med et tyndt lag madolie, for at kvæle utøj " orme " i selve frugten. Mon ikke man også kan med roser?

Nyt svar til emnet »Lus i roserne :0(«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lus i roserne :0(

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider