Skrevet af: Grethe Jarvel, 6. juni 2011 kl. 15.58
Min ene nabo har plantet flere høje træer (bl.a. 4 stk sibiriske hvidbarkede birketræer) meget tæt på skel (20 cm fra skel og ca 2,37 m fra min husmur). De står med ca 150 cm mellemrum og med sammenvoksede kroner. De er nu blevet så høje at de er højere end mit 2 etages hus og flere grene hænger ind over mit tag. De skygger så meget at jeg ikke længere kan bruge badeværelset på 1. sal og køkkenet nedenunder uden elektrisk lys. Faktisk så kigger jeg lige ind i trækronerne.
Jeg har pænt bedt ham om at evt. fjerne de 2 mest generende af træerne, da de både skygger og fylder min tagrende op med blade, men uden held. Han vil heller ikke beskære dem.
Hvad gør jeg? Så vidt jeg kan læse mig frem til, så gælder hegnsloven ikke i dette tilfælde - eller gør den? Jeg synes at det er rigtig træls at skulle hive ham i retten - det er jo ikke det mest fremmende for et naboskab. På den anden side er træerne kun ca 20 år og vokser stadig, så det gør problemet også. Hvor store bliver de ca?
Har I nogen gode råd?
Med venlig hilsen
Grethe Jarvel
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. juni 2011 kl. 21.21
Jeg er da ret sikker på at det er hegnsloven der regulerer det område.
Men der vil måske til grund for en afgørelse bl.a. kunne påstås at du ved passivitet (i 20 år) har accepteret forholdene ?
Dog tror jeg, at et evt. hegnssyn også vil medgi dig, at naboens træer ikke må gro ind over dit tag eller være til væsentlig gene eller fare for dig.
Men det der med lyset og udsigten ? ? ? Tjah det er jo et klassisk stridsspørgsmål som sikkert har kostet mange gode naboforhold. Man kan jo spørge om hvor meget lys og udsigt man købver sammen med sin parcelhusgrund ? Køber man også retten til at begrænse naboens udfoldelser (Altså lovlige udfoldelser jf. byggeloven m.v.?)
Har du overvejet den tanke, at træerne måske netop er plantet for at "slippe for dig" ?
Du bliver nødt til at kontakte kommunes hegnssyn hvis du ikke selv kan blive enige med din nabo.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.