Forum

Ukrudt i græsplænen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Leth, 29. juni 2011 kl. 20.34

Hej - vores græsplæne er blevet angrebet af gule ukrudts blomster der har blade der ligner lidt kløver - er der nogen der ved hvad de hedder (se billeder) og om man kan sprøjte for dem uden at slå græsplænen ihjel ?

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juni 2011 kl. 22.33

Hej -

det er gul kløver - men du får nok ikke lige sprøjteanvisninger her på havenyt, det er jo ikke lige det, som det går ud på her...

Hvis det var min græsplæne, ville jeg nok bare slå den og se, om det ikke kan holdes nogenlunde nede på den måde.

mvh
Anja

2 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2011 kl. 22.35

Slettet af administrator 30. juni 2011 kl. 23.40.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2011 kl. 22.56

Du kunne jo eventuelt tage det som dit bidrag til biodiversiteten, som er så vældig oppe i tiden lige nu.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2011 kl. 23.05

Mogens.

Jeg er helt enig med dig i, at det er det eneste der virker, men jeg er spændt på hvad der sker med dit indlæg.

Jeg fik en alvorlig en over nakken af redaktøren for ikke så længe siden for et indlæg, der lignede dit.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2011 kl. 23.12

Jeg håber bare at S. Leth når at læse det, inden skidebalden.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Leth, 30. juni 2011 kl. 8.26

Hej

Tak for indlæg som jeg vil skynde mig at printe ud inden det bliver slettet :o) Vi har kæmpet de sidste 3 år med dem, og sad hele sommeren sidste år og tålmodigt samlede den ene blomst/kløver plante og dens fange arme i græsplænen og hev dem op...men i år er de gået helt amok, og det er ikke acceptabel nu hvor græsplænen kun er 4 år gammel, og det er oprindeligt rullegræs....

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 30. juni 2011 kl. 9.11

Arh, hold nu op med det økø-fis ...
Giv det en gang plænerens. Det virker kanon godt, også på gul kløver!

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. juni 2011 kl. 9.39

S. Leth.

Hvis du vælger kemien, så gør os alle et par tjenester:
Læs brugsanvisningen grundigt.
Lad være med at overdosere. Du kan kun slå en plante ihjel een gang.
Prof. kører vi med halv mængde af den anbefalede dosering. Det er rigeligt, hvis man har de optimale betingelser.

Mvh. Hans

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 30. juni 2011 kl. 9.43

Enig med Hans Petersen.
Haveejere er dem der bruger mest gift i dagens danmark.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 14.10

Jeg vil tage et helt andet standpunkt: Hvorfor dog ikke nyde synet af de små glade gule blomster. Jeg synes da de er flotte.

Kærlig hilsen Johan Præst.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. juni 2011 kl. 21.30

Så vil jeg sandelig håbe at du får masser af dem i din have.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 30. juni 2011 kl. 21.42

Kære Mogens, tusind tak skal du have.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 30. juni 2011 kl. 22.11

Der er mange meninger om, hvad der er en smuk græsplæne.
For mig er den fuld af kløverblomster, smørblomster og hvad der ellers kan finde på at invadere den og som ikke er direkte ødelæggende. Det er smukt at se på. Jeg har ikke gul kløver, men derimod masser af hvid og rød kløver. For et par år siden dryssede jeg med vilje Rød kløver frø på plænen fordi jeg synes de er smukke :-)

For andre er det en fuldstændig grøn flade uden andet end græs, det eneste rigtige.
Set fra naturens side er monokultur unaturligt, og derfor vil det altid være en kamp at holde en plæne fri for alt andet end græs.

En velgødet og tætklippet græsplæne er bedste våben i kampen mod invaderende planter, da græs trives med gødningen og er én af de få planter der kan tåle hyppig nedklipning.
Gode gødninger kan også fås økologisk i form af komposteret/tørret animalsk gødning, de fleste planteskoler har det.

Kan du ikke overtales til at undlade at benytte gift ? - så gør dig selv og alle dem der skal drikke vandet fra det område du bor i, den tjeneste at anvende absolut minimal dosering, og følg anvisningen - Præcist som Hans Petersen siger.

Randi Lauridsen

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. juni 2011 kl. 23.51

Kære Mogens Elgum

Jeg kan se, at du er fuldstændig ligeglad med, at du overtræder vores vilkår for brug - du gør det helt bevidst:

www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/

Her står allerførst: Havenyt.dk er et netsted om miljøvenlig havebrug, og alle indlæg skal være haverelaterede og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker og dyr.

Du er nu deaktiveret som bruger i forum indtil videre.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christiane Hach, 1. juli 2011 kl. 11.05

Hvem ellers end haveejer kunne bidrage til ikke at sætte økosystemer over styre. Lad det være grønt på mange måder og afskaf giftsprøjten.
Med venlig hilsen
Christiane Hach

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 1. juli 2011 kl. 11.28

Kære Christiane Hach, der er jeg meget enig, det er da en kamp, der er værd at tage.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 1. juli 2011 kl. 13.09

"Min græsplæne bliver angrebet af gule blomster" ! Jeg ser en hærskare af krigere for mig. Skal vi ikke komme manden til hjælp ved at hente vores soldater hjem fra Afghanistan og Libyen og hvor vi ellers har travlt med at gøre verden usikker. I græsplænen vil der være fast arbejde med at bekæmpe den gule fare indtil græsplænen er udryddet.
God fornøjelse.
Knud

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Thomhave Simonsen, 1. juli 2011 kl. 13.58

Hej S. Leth:

Jeg ville ikke være bekymret, hvis jeg var dig...du behøver bare at slå din græsplæne så holder den stort set alt ukrudt nede og gul kløver er ikke noget problem overhovedet....græsset i græsplæner er oftest stærkt nok til at klare meget ukrudt og slår du din plæne jævnligt, så vokser det ikke så det slår græsplænen ihjel....

Jeg har selv en græsplæne som har meget forskelligt i foruden de græsfrø som er der og den holder sig fint....for et par år siden fik vi gravet en stor del af en græsplæne op, da det skulle lægges nye rør til en brønd....og her blev bare smidt lidt græsfrø bagefter og det har klaret sig fint og kommet op og ligner en helt almindelig fin græsplæne...firmet som gravede i plænen smed nogle blandede græsfrø og de klarer sig rigtig godt mod både kvikgræs og alskens andet som ofte er i græsplæner...og det bedste råd jeg kan give er at holde den slået....der er ingen grund til at bruge noget som kan skade græsplænen og jorden....for så risikere du at at ødelægge den balance, der er i jorden og skade din plæne på længere sigt...

venlie tanker fra

Anita

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Rydeng, 1. juli 2011 kl. 18.50

Kære S. Leth,
Jeg er enig med Anita, slå græsset med en plæneklipper og hold dig væk fra sprøjtemidler, så vil dine børn og/eller børnebørn kunne lege der uden at få skidtet i sig. Hvis du ikke har børn/børnebørn kan dine muligheder for at få nogle blive forringet hvis du bruger sprøjtemidler. Hvis du ikke vil have dem så er der bedre metoder til at undgå det:-)
med venlig hilsen
Susanne

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. juli 2011 kl. 22.02

Hej S. Leth
Hvis du slår din græsplæne så tit (måske hver 4-5. dag), at du undgår, at hverken græs eller ukrudt sætter blomst og frø, kan du bruge dit græsafklip til at sprede ind mellem planter i urtehave eller staudebede. Det giver gratis gødning, og især kløver indeholder kvælstof (er kvælstofsamlende, optager det fra luften), som andre planter har brug for. Så vær glad for kløver i græsset, det er næring til andre planter og en gratis gevinst.
Hilsen Clara

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Leth, 2. juli 2011 kl. 22.01

Tak for alle svarerne - jeg var ikke ude på ballade da jeg skrev indlægget var blot frygtelig fortvivlet over de gule kløver som nærmest har overtaget en stor del af græsplænen...vi går meget op i at vores græsplæne kun indeholder græs og den bliver slået mindst en gang om ugen...men en super ide at bruge afklippet i min urtehave . . jeg må tage kampen op med dem og sætter mig tålmodigt og piller dem op en efter en. . jeg søgte lige så meget et husmands råd imod dem som høre om andres erfaring med at få dem væk....

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. juli 2011 kl. 0.27

Hej S Leth det er vel nok en fin vild plæne du har, den ligner meget den vi havde før, hvor der var en masse forskellige vilde planter i, også den meget lave gule kløver, der ikke kunne nås af min rotorklipper, men heldigvis kan man købe en kniv med et par fjedre til at sætte på rotorklipperen, hvormed man kan "vertikalskære" jævnligt så de gule "vilde" blomster forsvinder, men brug ikke det "afklippede" græs mellem blomster eller urter, da der er meget frø i det (af de vilde blomster), så hellere i komposten.
Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Ukrudt i græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ukrudt i græsplænen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider