Forum

Drivhus eller Højbede/urtebede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 4. juli 2011 kl. 12.14

Når valget står imellem drivhus eller åbne bede...

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 4. juli 2011 kl. 12.20

Hej alle,
Vi har lige bygget nyt hus og anlagt en ny græsplæne. Nu skal vi i løbet af efteråret og vinteren ha planlagt nyttehaven....

Men jeg kan ikke rigtigt bestemme mig for om vi skal ha et drivhus eller blot nogle få åbne højbede.

Drømmen er at dyrke omkring 10 forskellige urter, persille,purløg,basilikum,mynte, dild, rosmarin, timian m.m. de mest almindelige....
Derudover har jeg en forkærlighed for chilli, men er også glad for alt der kommer fra jorden, kartofler, rødbeder, gulerødder osv.

jeg vil gerne investere tid i vedligehold, men ikke mere end højest nødvendigt, så det skal være let at holde, derfor vil jeg ikke BÅDE ha åbne højbede og drivhus...

Hvad tror i man vil få mest glæde af, og mindst bøvl?
Kom gerne med idder, og jeres egne erfaringer...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2011 kl. 13.56

Hej Ole -

med de ting, som du skriver her, tror jeg umiddelbart, at I vil få mest glæde af nogle højbede.

Chilier har det bedst i drivhus, men nogle af sorterne kan også sagtens dyrkes på friland - eller måske i sådan en:

www.havenyt.dk/forhandlerguide/2087.html

Det er jo nærmest bare et højbed med en overbygning, som ville give chilierne et godt klima at bo i...

mvh
Anja

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 5. juli 2011 kl. 9.35

Hej Anja, tak for dit indlæg, jeg tror måske du har ret...Jeg har oveså selv kiggel lidt på de der grovcamp, og jeg har også overvejet at lave en "oversize" mistbænk.... så kan jeg jo plante ud tidligt på året.
Den her kunne være modellen, bare 2-3 gange større....

Krydderurter osv kan jeg så ha´i mindre krukker, som også kan sættes ud i bænken tidligt på året. Krukker er også nemmere at vedligeholde og kræver ikke så meget plads, men giver lidt hygge på terrassen.... tænke tænke...

Billede slettet af administrator torsdag, 5. januar 2012 kl. 23.37.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 14.48

>Ole, hvorfor ikke anlægge begge dele? De kan jo hver især noget forskelligt, ligesom to mennesker ikke er ens.

Kærlig hilsen Johan Præst.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 5. juli 2011 kl. 18.53

Har bygget et lille drivhus af et par gamle vinduer. Har ingen højbede, men tror det ville være fint til det. Havde det stående over nogle af mine kartofler, som voksede noget hurtigere som man kan se på billedet. Om kartoflerne blev klar tidligere ved jeg ikke.
Vær opmærksom på at et sådan hus hurtigt bliver uhåndterligt hvis det skal flyttes.
Mvh Michael

6 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 12.21

Slettet af administrator 7. juli 2011 kl. 7.54.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. januar 2012 kl. 23.45

I ovenstående indlæg nr. 3 er det blevet slettet et billede, da det var brugt uden fotografens tilladelse. Husk altid kun at bruge billeder, som man har fået fotografens tilladelse til.

Fotografen vil imidlertid gerne give Havenyts brugere mulighed for at se den fine hjemmelavede mistbænk på deres egen hjemmeside, hvor man også kan se mange andre flotte havefotos:

www.metteshave.dk/2010/05/04/ny-mistbaenk-til-basilikum/

Og netop et link er løsningen, hvis man vil vise et billede fra en anden hjemmeside.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

Nyt svar til emnet »Drivhus eller Højbede/urtebede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Drivhus eller Højbede/urtebede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider