Forum

Mit coxorangetræ (sikkert over 60 år)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 18. juli 2011 kl. 18.10

Jeg har et æbletræ, som ser meget dårlig ud. Har i de 43 år jeg(vi) har boet her hvert eneste år leveret op til 3-4-5 kasser gode æbler. Sidste år var der ganske få små æbler. I år kan jeg se, der er et par stykker.

MEN stammen er fyldt med - jeg tror det er lav, altså som man ser på træer i skovene.

Er det sygdom, alderdom eller hvad kan jeg gøre?

det har været de skønneste æbler, som kunne gemmens helt hen til marts-april måneder.

Jerg vil gerne redde træet (og æblerne, hvis den vil fungere igen).

er der nogen, som har eet par gode råd?

Lis

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 18. juli 2011 kl. 18.59

Det er vanskelligt at stille en diagnose ud fra de få oplysninger, som du kommer med.

Lav på frugttræer optræder ofte, hvis de omkringstående træer og buske efterhånden tager for meget lys og næring fra æbletræet.

Det kan også skyldes at træet er svækket fordi jorden er udpint og der mangler kalk og basale næringsstoffer som kali og phosfor. Hvor meget gødning og kalk har du (I) givet jorden og er der græs under træet? Et mikronæringsstof, som jeg ikke må skrive i dette forum, men jeg vover alligevel - nemlig kobber er også vigtig for at frugttræerne kan opbygge et imunforsvar.

Som sagt er det vanskelligt at stille en diagnose på de få oplysninger du giver, men de anførte er de mest sandsynlige.

For at få gang i træet igen, kan det være nødvendigt at beskære det noget.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juli 2011 kl. 22.40

Hej Lis
Jeg har selv et 60 år gammelt Holsteiner-cox æbletræ, som er fyldt med grønt lav på stammerne. Men det bugner af æbler i år. Så det kan ikke skyldes den lav, jeg har.
Har I fældet et andet træ i nærheden fornylig ??
I februar 2005 væltede mit ligeså gamle Guldborg æbletræ, hvis krone greb en smule ind i cox. Indtil da havde min cox ikke båret godt i 12 år, måske 5 spiseklare æbler om året og lidt til æblemos.
Men så skete der et mirakel: I 2007 bugnede træet pludselig med æbler, ligeså i 2009 og nu igen i år. Det var altså gået ind i en hvert-andet-års-bæring, som ikke er unormalt for ældre træer. Det var Per Kølster, der opklarede mysteriet for mig i 2007, og det holdt stik.
Så vent og se, måske er er ved at ske noget lignende med dit træ. Bemærk, at der for mit gik fra februar 2005 til 2007, før det viste sig. Håber det for dig.
- Og så vover jeg mig ind på noget, jeg ikke ved nok om: Guldborg æbletræet blomstrede altid ca. 5 dage før Holsteiner-cox og tiltrak derfor bier til bestøvning først. Nu har min cox området for sig selv. - Har du andre tidligt blomstrende æbletræer i nærheden af din cox ? Måske er de blevet for store og hindrer bestøvning af din cox, så beskær dem, så cox får luft og plads. (korriger mig venligst Villy, hvis det er helt hen i vejret). Foto fra 2009.
Hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Mit coxorangetræ (sikkert over 60 år)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mit coxorangetræ (sikkert over 60 år)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider