Skrevet af: Anja Peoples, 28. juli 2011 kl. 17.17
Hej med jer,
Jeg håber at I kan hjælpe. Mine drenge er omsider store nok til at forstå at man ikke må plukke mors blomster, og jeg er derfor i år, gået helt amok med at sætte stauder her og der og allevegne. Nogle trives, andre har det knap så godt. Vi har overvejende muldjord. De planter, der ikke har det så godt har fået lidt gule blade, f.eks. salvien, som ellers skulle være en idiotsikker staude (har jeg læst og tænkt at det måtte være lige noget for mig) Mangler de bare vand? Eller skal jeg give jorden et eller andet? Drømmen er en traditionel have med blomster på hver en ledig plet!
På forhånd tak
anja
Skrevet af: Lone Brems, 29. juli 2011 kl. 19.50
Hej Anja Peoples
Vandmangel kan det næppe være i denne sommer ;-)
Hvis det kun er enkelte af dine stauder, der ikke trives, kunne det måske være fordi deres rodsystem er skadet under opholdet på plantecentret eller under plantningen.
Er der mange planter, som ikke trives kunne man i stedet for tænke på næringsmangel - selv for de ikke så krævende stauder.
Du kan nok genoprette noget, hvis du lader være med at fjerne blade og stængler, men lader dem ligge på jorden mellem planterne. Det vil også være gavnligt at lade staudetoppene stå hele vinteren - der samler sig ofte lidt visne blade mellem toppene. Over nogen år vil der kunne opbygges et lag brunt jorddække, hvorfra der langsomt afgives næringsstoffer, som vil være gavnlige for staudernes trivsel.
Almindeligvis gøder man stauder og krydderurter meget sparsomt eler slet ikke. Men har du ikke tilført nogen form for gødning, kan du gøre et forsøg med pilleret kyllingegødning. Du skal kun bruge halv mængde af, hvad der står på posen og det skal spredes inden 15. august, hvis det skal gøre nogen som helst gavn i denne vækstsæson.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.